Garanciakiterjesztés (szerver + storage) - Ti hogyan oldjátok meg?

 ( jakabzoltan | 2019. február 21., csütörtök - 10:51 )

Sziasztok!

Az érdekelne, hogy ti meg szoktátok-e hosszabbítani a HW-supportot a szerverekre, storage-okra? A HPE elég magas áron adja az alapgarancia után (CarePack), de a többi gyártó is, főleg egy 7x24-es SLA-val. Ha pedig End of Service Life a termék, akkor már nem is lehet hivatalos gyártói support-ot kapni.

A beszerzésnél egyébként hány évre szoktátok kérni a support-ot?

Tudom, hogy sok mindentől függ (éles rendszer-backup; budget stb.). Már elég sok helyen láttam különböző megoldásokat: ahány ház, annyi szokás. Hátha sikerül 1-2 jó tippet adni egymásnak, engem pedig a munkám miatt is érdekelnének a trendek.

Köszönöm!

Üdv.:
Zoli

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

5y szoktam venni beszerzeskor, utana pedig vannak aftermarket szereplok.....
etalon informatikat nezd meg

Értem, köszönöm!

Igen, én is pont egy ilyen “aftermarket” nemzetközi cégnél dolgozom, ezért is érdekelnek a magyarországi trendek.

Etalon +1
most már sok éve supportálnak nekünk ezt-azt. Volt amire nem tudtak jó árat adni, ott egy kiterjetsztett HPE-t vettünk, volt amire adtak jó árat, és ők supportálják.

+1

Én eddig mindenhol, ahol volt közöm a beszerzéshez is, az 5 év 5x8-t preferáltam (szerver, storage). A 7x24-nek túl nagy volt a felára szinte mindenhol. Olcsóbbra és megbízhatóbbra jött ki egy tartalék rendszer felépítése. Így lehetett tesztelni is bizonyos műveleteket.
Egyszerűbb hálózati eszközöknél (kábel, switch, sfp) a "legyen tartalék a polcon" módszert preferáltam. Egy ASA-t nem tartok a polcon, ahhoz túl drága.

Ha kis és közepes cégről van szó, akkor 99%-ban garasoskodás megy. Volt, ahol használt cuccot vett a cég, habár elmondtam, hogy az már EOL, EOS és ha bármi tönkremegy benne, akkor kalap-kabát. Igaz, 6 hónap garanciát kapott a cuccra, de a cég 1 napos kiesése több kárt okoz, mint használt cucc értéke. Ha nekik megéri...

SFPbol 2 tucat a polcon tartaleknak FS-tol.

Az FS minek a rövidítése?

FiberStore [fs.com]
https://www.fs.com/c/10g-sfp-plus-63 and so on

Mondhatjuk, hogy nálunk is garasoskodás van, ezért szinte kizárólag használt szerverekből építkezem, de annyira nem spórolunk, hogy ne legyen +1 (vagy inkább 2) komplett szerver a polcon tartaléknak/alkatrésznek. Emiatt ugyan nem mindig a feladathoz legoptimálisabb konfigurációt veszem, inkább legyen kicsit túlméretezve, de a lehetőségekhez mérten legyen minden gép egyforma. Még így (túlméretezve, +1 komplett tartalék) is olcsóbb, mint a gyári új, garival.

Garanciával sajnos soha sehol nem voltak jó tapasztalataim (1 kivétellel). Az érvényesítésével való nyüglődés is sokszor többe kerül, mint saját zsebből cserélni és menni tovább. (nyilván, ha darabja többmilliós az eszközöknek, akkor azért ez máshogy van)

----------------------------------^v--------------------------------------
"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

Értem, akkor ez így jó megoldás nálatok - mondjuk ehhez az is kell, hogy értsen hozzá az ember. Sok helyen egy diszket is félve cserélnek, ha pedig az alaplap hibásodik meg, bele se kezdenek.

A garancia tényleg nagyon kiszámíthatatlan, volt már, hogy 2 nap alatt megjött a cserealkatrész, volt, hogy 2 hónapba telt. Ezért jó az SLA-s support.

FirmWare-t akkor nem is frissítgeted, ugye?

Jó dolgot vetettél fel: Nálunk elvárás rendszergazda pozícióban (3-an vagyunk) a HW ismeret. Olyan elképzelhetetlen, hogy "Hozzá sem nyúlunk, majd jön a szerviz". És bevallom, furcsán szoktunk nézni, mikor partnercégeink informatikusairól kiderül, hogy van, aki azt sem tudja, hogy néz ki egy szerver.
(Mondjuk alaplapig én sem bontok le egy gyári szervert. Akkor mennek a disk-ek meg a kártyák a B vasba, aztán hajrá!)

Múltkor egy Dell Workstation-ben ment el egy SSD. Kicseréltem, raid resync, munka megy tovább. Gondoltam, mégis csak pár 10e HUF, felhívtam a supportot, hogy itt a sz@r (amúgy is bóvli) SSD, azért küldjenek helyette egy újat, mégis csak fizettünk a garanciáért, polcon elfér tartaléknak. Válasz: - Ja, ahhoz neki a gépen lefuttatott support szoftver reportja kell. - Köszi! :)

FirmWare-t ész nélkül nem tologatok fel minden frissítést, mert ha megy, minek. De időnként, nagy karbantartásoknál be szoktam hozni a lemaradást. (Igaz, több gép amúgy is EOL - már eleve kb. az utolsó FW-el mennek)

----------------------------------^v--------------------------------------
"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

Szerintem semmi meglepő nincs benne, hogy nincs a rendszergazdának hardver ismerete. Nyilván kis cégnél ez nem fordulhat elő, de már egy 8-10 fős csapatnál is jellemző, hogy nem mindenki ért hozzá azonos szinten. Vannak desktoposok, szoftveresek, hardveresek stb. Néha vicces szituk is előfordulnak. :)

Egy 8-10 fős csapatnál gondolom mindenkinek vannak fókusztémái / erősségei. A vicces szitukat végül hosz szoktátok megoldani? :-) Vagy hogy alakulnak ki?

Sokszor nem érdemes partnercéget bevonni (mondom ezt úgy, hogy a mi cégünk is HW-supporttal foglalkozunk), mert egyszerűen nincs értelme. Főleg ha ért hozzá a csapat, vannak csereeszközök, backup és ha netalán be kell szerezni valamit gyorsan, van egy jó forrás.

Ez max. akkor lehet rizikós, ha pl. egy nagyobb hiba van, ami sokba kerülhet.

Nálunk egyébként több verzió szokott lenni:

1. Mindenben kérik a segítségünket, mindenért kihívnak helyszínre (diszk cseréért, minden hibaüzenetnél stb.) a megadott SLA-val;
2. Az egyszerűbb dolgoknál csak cserealkatrészt kérnek, ha valami komolyabb meghibásodás van - ahol logokat kell elemezni stb. - kérik a segítségünket;
3. Csak alkatrészt kérnek SLA-val, minden mást megoldanak.

És egyébként az elsőre is teljes mértékben joguk van, hiszen fizetnek a support-ért, benne van az árban. Meg ha pl. történik valami csere közben, ránk hárul a felelőség. Ezt is teljes mértékben megértem.

De egy SSD-nél bekérni egy SW-riportot? :) Sikerült végül megkapnod a cserekártyát?

Cserekártyát? Dehogy! Azóta is itt kallódik az asztalomon az 512-es LiteON(!!!) SSD - "Több is veszett Mohácsnál!" - az időm is többe kerül, hogy ezen vergődjek...

Felelősség: Sajnos hallottam olyan rémtőrténeteket nálunk nagyobb cégeknél használt nagy gyártó nagy storage-áról és a support-ról: HW hibára kijöttek, havították, közben az adat bukta. Annyit mondtak, Sorry.
Illetve, nálunk a Xerox nyomtatók üzemelnek ilyen supportal, ott is előfordult, hogy "Ja, ő FW-t frissített - buktuk az összes specifikus beállítást, parkoltatott munkákat, stb."

Szóval, az ilyenek miatt inkább majd csinálom én!

----------------------------------^v--------------------------------------
"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

Pontosan, nem ér annyit az egész, mégis kicsit bosszantó a dolog..

A felelősség kérdése pedig tényleg érzékeny téma, mi most fogunk bővíteni egy nálunk support alatt lévő NetApp DS4246-os shelf-et néhány diszkkel, ami nem egy nagy mutatvány, viszont rakaszkodik az ügyfél (az IT-csapat) az onsite technikusunkhoz, hogy ő rakja bele, mert ha valami netalán történik, miénk a felelősség. A NetApp SysAdmin-ja külföldön van, szóval még a menedzsment felülethez sem kell nyúlnunk, csak egyszerűen behelyezni a diszkeket az üres slot-okba.

Ezt persze mi örömmel meg is tesszük, csak példaként hoztam fel. :)

De ahogy mondod, sokszor több idővel és problémával jár, ha másra bízzák ezeket a feladatokat.

az onsite technikusunkhoz, hogy ő rakja bele, mert ha valami netalán történik, miénk a felelősség

Az onsite technikus v. a kedves ügyfél végez ilyen mutatványok előtt teljes mentést, vagy csak az "imádkozás és remény az eseménytelen beavatkozásra" (TM) van benne a szerződéses árban? Ha nincs mentés, és az onsite technikus elbaltázta, honnan lesz meg az adat? Mert hogy a nagy számok törvénye miatt (és biztosan egy hétvégén) ez lesz a helyzet.

Backup + redundancia szokott lenni ;).

De egyébként a mentésre mindig felhívjuk a figyelmet - egy bizonyos összegig pedig van biztosítás. Az a lényeg, hogy a gyártói garit vátljuk ki és minden ami ezzel jár - nem üzemeltetünk stb., arra vannak más partnerek.

A felelősség inkább arra vonatkozik, hogy bármilyen hibaelhárítás van (diszk, controller, alaplap stb.), helyreálljon a rendszer. Ha pedig a mi hibánkból adatvesztés lenne, arra van a garancia a szerződésünkben.

A hétvége pedig nem probléma, ha ügyeletben van az ember mindegy, hogy vasárnap, vagy szerda van. :)

Szerinted egyébként a mentés kérdése az üzemeltetés, vagy a garancia részének kellene lennie? Ezen már én is gondolkoztam.. A gyártók szoktak mentéseket csinálni, mint HW-garanciális szolgáltatás?

Hardver garanciában SOHA nem láttam szerepelni adatvédelmet is, pont hogy kizárva van minden esetben. A működő backup miatt fájjon az üzemeltető feje. Nem hinném hogy akár egyetlen lótifuti Proliant Józsit is kirúgott volna a HP, mert a raidkártya csere előtt nem csinált volna backup-ot. Mivel nem az a dolga. Rákérdezni biztos rákérdez, ez benne van a TODO listájában. De ha azt a választ kapja hogy "persze, van backup-unk, cserélheted" akkor szemrebbenés nélkül cseréli, és nem lesznek álmatlan éjszakái ha ezzel megsemmisült az összes adat, max visszaállítja az ügyfél ÜZEMELTETŐJE a backup-ból. De addigra hardvercserés Józsinak már a helye is kihűlt onsite.
Csinálhat a vendor is üzemeltetêst, na akkor viszont az ő nyaka lesz kitekerve adatvesztéskor. De ezt tipikusan olyan áron vállalják csak el, amiért szerintem a pénznyomda kaliberű cégeken kívül sehol nem őket bízzák meg ezzel.
--

A backup és az esetleges visszaállítás ugyan az üzemeltető dolga, de a HW support felelőssége odáig terjed, hogy (hacsak a hiba jellege eleve meg nem követeli) a javítás mellékhatásaként ne legyen rá szükség. Azaz az okozott időveszteség az valahol mégiscsak az ő felelőssége (kellene, hogy legyen).

----------------------------------^v--------------------------------------
"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

Kidöglött a diszk a RAID tömbben. Hozza a lótifuti az új diszket. Annyi a dolga h. kicserélje a hibásat az újra. Ilyen esetben lehet számítani rá hogy a RAID rebuild közben másik diszk is kieshet. Az az üzemeltetés dolga, h. ezt felismerje, és mielőtt Józsi nekiáll diszket cserélni, lementik a tömb adatait.
--

Igen, ebben az esetben lehet. De pl. egy redundáns raid vezérlő, vagy táp csere, esetleg fw frissítés esetén nem. Na, ha eközben mégis megborul valami, vagy csak nem tervezetten leáll a rendszer, az már ezért lehet(ne) a HW support felelőssége.

----------------------------------^v--------------------------------------
"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

Igen, a kérdés, hogy a gyártó erre hogy reagál...

De pl. egy redundáns raid vezérlő, vagy táp csere, esetleg fw frissítés esetén nem

Mutass egyetlen egy olyan vendor doksit, ami redundáns storage vezérlő vagy fw frissítés esetére nem azt mondja, hogy "azért mentésed legyen"!

Legyen, ez nem kérdés! De azért nem mindegy, hogy le kell-e állnod fél napra, míg visszaállítod az adataidat, vagy nem.

----------------------------------^v--------------------------------------
"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

+1

Esetleg alkatrészellátás SLA-val? Az talán működhet még.. vagy egy Upgrade valami külsős céggel, aki az 5x8-at feltolja 7x24-re, viszonylag jó áron.

Bár a tartalék rendszernek is sok előnye van, szóval sokszor tényleg jobban megéri.

Használt gépet 6 hónapos supporttal ilyen kritikus környezetbe betenni... tényleg elég nagy rizikó. Volt vele baj végül?

Volt olyan hely, beszerzés, ahol a külsős céggel kötöttünk kiegészítő garanciát. Igen, volt neki egy ára, de még mindig jobb volt a gyárinál, mert tartalmazott egyéb tételeket is. Pl: nem nekem kell az indiai/kínai supporttal szenvedni.

A 6 hónapos helyen már nem vagyok, otthagytam őket. Pontos információim nincsenek, engem nem hívtak, nem kerestek. Feltételezem, hogy rendben működik minden (1 éven belüli a történet).

Magával a használt cuccal nincs alapvetően baj, eleve úgy kell letenni a fejlesztési javaslatot hogy benne van az "okos" megoldás. Példul használtból N darab éles és mellé a spare vagy az itt említett különutas gari. Ráadásul több olyan megoldás is van, amivel különösebb izgalom nélkül minimalizálható egy kiesés. Legyen ez valamilyen cluster megoldás vagy csak egy jól beállított backup vagy a szolgáltatások elosztása több gépre.

Pontosan! :)

Érdemes alapból hosszú garival venni, ha nem akkor muszáj a gyártótól venni.

Viszont a cserén érdemes nagyon elgondolkodni mert 5-7 év alatt nagyon nagyot változik az iparág és nem biztos, hogy van értelme a régi cuccot vinni tovább.

Ha olcsón akarod, hogy legyen valamilyen HW suport de FW már nem biztos, akkor vannak cégek akik tudnak vállalni mindenre is garizást pl Etalon Informatika akit ajánlok nagyon pozitív tapasztalatok miatt.

5 ev az optimum, utana olcsobb volt uj chassist es bladeket venni mert aramfogyasztasban es support koltsegen visszajott par ev alatt.
verzett a szivem kibaszni 2 racknyi pizzat

+1

Illetve a kör körbeér. Volt olyan időszak, amikor csak rack szerverek voltak. Jöttek a bladek, orrba-szájba mindenhol nyomták őket. Majd megint visszatértek a rack gépek.
Az üzemeltetési költséggel meg számolni kell.

igen, a bladek a shared storage melle kurvajok - manapsag viszont a hypercoverge a trendi a software defined worldben, a shared storage tul statikus a dinamikus vilagban es kurvara macera es koltseges boviteni.

verzett a szivem kibaszni 2 racknyi pizzat

Remélhetőleg nem megsemmisítésre ment (legnagyobb isten ellen való vétek hibátlan hardvert bedaráltatni, csak mert lejárt a gari)! Vagy raktárpolcon hagyni szétrohadni. Helyette inkább olcsón továbbadni v. elajándékozni egy (ténylegesen!) rászoruló helyre (itt is szoktak HUP-on keresni-kínálni nonprofit alapítványoknak, iskoláknak)

Pontosan! Mi szoktunk vásárolni régebbi vasakat (főleg NetApp, IBM, Lenovo, HPE, Dell-EMC, Cisco) saját raktárkészletre, hiszen nagyon sok ügyfelünknél még használnak ilyen szervereket, tárolókat.

A héten pont vettünk régebbi EMC tárolókat, Cisco szervereket és IBM BladeCenter-eket, az IT aztán ezt a nem várt bevételt egyből befektette nálunk egy 1 éves garin túli support-ba (IBM FlashSystem 900 - SLA: 7x24x4) -> win-win.

De ahogy írod, nagyon sok rászoruló szervezet van, mi is inkább oda szoktuk küldeni a működő vasakat, nem a darálóba (ha nekünk már nem kell).

az ajandekozas par eve adovonzattal bir az ajandekozottol..... a munkaallomasokat anno felajanlottuk iskolaknak, tobbet azt sem, ment a darába.... kollega 200km utaztatta es meg az iskolanak allt feljebb.

Köszönöm a választ. Igen, mi is ezzel foglalkozunk, ezért is kérdeztem.

Nem is gondolnád milyen sok régi (8 évtől felfelé) szervert látunk Magyarországon gari nélkül :). Általában valami applikáció fut rajta, ami miatt nem mernek hozzányúlni / lecserélni, ez persze hosszú távon nem megoldás.

Az új generációknál szerintem érdemes gyártói support-ot venni, ott az első évben sok FirmWare jön ki többek között a bug-ok miatt. Egyébként ha már nincsen releváns FW, vagy nem frissítik őket, nem feltétlenül.

Én általában így szoktam ajánlani:
- Új generációs vasak: 5 év gyártói, utána a kiselejtezésig valami alternatív megoldás, mint az Etalon, vagy mi;
- Ha már kint van 1-2 éve: 3 év gyártói, utána a kiselejtezésig valami alternatív megoldás, mint az Etalon, vagy mi.

a "mi" -t elarulod?

Persze, ITRIS Group (https://www.itris.ch/company/?lang=en), Magyarországon van raktárkészletünk + onsite technikus csapatunk, a level 2 és level 3 support viszont Svájcban van.

Nem csak nem mernek hozzányúlni, hanem nincs aki hozzányúljon. Egyrészt az app vételekor, írásakor meglévő technika körül is eljárhat az idő (5-6 év után már simán), másrészt simán már nem dolgozik ott az egyetlen aki mélységében ismeri a cuccot. Ez egy töksima weboldaltól a szuperfontos ERP, CRM csodarendszerekre ugyanúgy igaz lehet.

A B tervek sok esetben papíron léteznek, ha léteznek.

Így van, a legtöbben az új technológiákra koncentrálnak - érthető okok miatt - a Third Party Maintenance céggek (mint mi) pedig a régebbikre.

Clusterbe pakolt szerverek 5*8, vagy NBD support. (legalább 1 gépnyi HA buffer)
Cluster shared storage 7x24 support.
Garancia 5 év nice to have, ha csak 3 év van, akkor álltalában +1-2 év hosszabbítás a gar lejárta után.
5 évesnél idősebb vasat nem szeretek használni, max tesztkörnyezetbe.
Annál is inkább, mert 5 év alatt fejlődik annyit a technológia, hogy ugyanakkora rack helyen több teljesítményt kap az ember. Ez akkor jelent sok spórolást, ha pl. co-locationban van a szerver. Ekkor 3 év alatt a TCO jelentős része a co-loc költség.

Nyilván a policy elég sok mindentől függ. Ha közvetlenül "pénzt termel a vas" akkor könnyű a szolgáltatásba beárazni, "minőségibb" vas árát.

Ha kiszolgáló tevékenység az IT, az már macerásabb.

Igazából az egészben a lényeg inkább az, hogy legyen egy működő B-terv, ha beüt a baj. Vagy hívjuk a supportot, vagy leemeljük a tartalék vasat a polcról. Én preferálom, ha csak telefonálni kell, ha gáz van, ezért én általában inkább a supportra költök, mintsem porfogókra.

Köszönöm a hozzászólást @zwei!

Értem, teljesne egyetértek. A lényeg, hogy legyen egy működő B-terv, legyen az gyártói garancia, helyben backup alkatrészek stb..

Csak a hosszabbítást tartom néha a gyártó részéről pofátlannak az árak miatt, főleg, ha már nincsenek releváns FW update-ek.

Mondjuk a munkám miatt egy kicsit elfogult vagyok :-), mivel mi pont erre az időszakra adunk gyártótól független alternatív support-ot.

azert a 4bol1 alaplap hibas r740xd is megert egy miset.... (friss rendeles a meglevo 16 melle)

Egész jó arány.. :) Legalább gyorsan megoldották?

NBD jott a felkent emberke alaplapot cserelni es fogta a fejet

Miért fogta a fejét?
--

hogy mikent johetett ez igy ki a gyarbol....

Ok, így már értem.
--

"Csak a hosszabbítást tartom néha a gyártó részéről pofátlannak az árak miatt,"

Ki kell számolni, megéri -e vagy sem újat/használtat venni, vagy supportot hosszabbítani.
Szerintem sok esetben a gyártói support ára azért olyan magas a régi vackokra, hogy inkább az új terméket vedd meg.

Nem minden gyártó köti support szerződéshez a firmware upgrade-et, vásárlás előtt lehet ez is egy döntési tényező.

Szerintem egy bizonyos szintig mindegy, hogy gyártó, vagy független féltől van -e a support.
Az átlag felhasználó szempontjából a lényeg, hogy az elvárt SLA teljesüljön. Vagyis, ha lerohad valami, a vállalt időn belül meglegyen a megoldás.
Kicsit komplexebb (drágább) cuccok esetén mondjuk a gyártói support előnye a mögöttes tudásbázisban van. (Van gyártói oldali support tapasztalatom, egész komoly adatbázis, és proaktív karbantartási előírás van egynémely gyártó esetén.)

Így van, én is sokáig dolgoztam egy IT-disztribútornál, láttam az árakat.. A cél egyértelmű: új vasakat eladni. A gyártóknak, a disztribútornak és a partnereknek is. Abból lesz (bónusz) sok ajándék a fa alatt. :)

Jól látod, a cél érdekében a gyártók sok mindent megtesznek, pl.: magas support árakat adnak hosszabbításkor.

Egyetértek, a lényeg, hogy az SLA be legyen tartva, de sok helyen nem is tudják, hogy van alternatíva (gyártót független support) és öntik a pénzt az OEM zsebébe.

Egyébként melyik gyártóknál lehet hozzájutni a FW-hez hivatalos support nélkül?

"Egyébként melyik gyártóknál lehet hozzájutni a FW-hez hivatalos support nélkül?"

Pl. Dell.

Ezt nem is tudtam. Azt hittem, hogy a Dell-nél is support-hoz van kötve a FW letöltése. Még egy ok, hogy az alapgari lejárta után egy alternatív megoldást keressen az ember. :-)

Mondjuk a Dell support-ja Magyarországon nem rossz.. talán a legjobb szerver-oldalon?

A Dell-es ügyfeleink általában csak az kedvezőbb árak miatt jönnek át hozzánk, a többi gyártónál viszont sokszor egyéb okok is vannak (pl. SLA-k nincsenek betartva).

eszkoze valogatja... pl a force10-hez kell support s fwhez

+1 PE szerverekhez simán letölthető minden, de pl. Equalogic storage-hoz csak support szerződéssel.

----------------------------------^v--------------------------------------
"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

Amitóa Dell, azóta nem kell semmi hozzá.

"Nem minden gyártó köti support szerződéshez a firmware upgrade-et, vásárlás előtt lehet ez is egy döntési tényező."

Na én pont ezért bojkottálom ahol csak lehet a HP szerverek vásárlását.

Pontosan ;), különben vásárolhatod a CarePack-et.

Elég sokan írtatok ezen bejegyzésem után, több helyen sikerült régebbi, kiselejtezett szervereket / tárolókat felvásárolnunk cserealkatrésznek és 1-2 helyen a méregdrága gyártói támogatás kiterjesztését váltottuk ki egy jóval kedvezőbb árú szerződéssel.

Ha esetleg még valakit érdekel, keressen nyugodtan.

Általában 5 év next-business-day és ami kopik abból hidegtartalék. Jellemzően olyan helyeken mennek a gépek, ahova mindenképp egy kolléga, hogy bejusson a hw szápportos és az erősebb garikat elég horror áron adják. EoL gépnél általában a hidegtartalék a megoldás, relatív olcsó egy "barebone"-t és néhány diszket venni, ha már 2-3-4 hasonló masina üzemel. Emiatt a sales oldalon elég nehezen lopom be magam a szivekbe. :) E mellett többször futottak aknára, amikor a fantáziadúsan árazott alkatrészeket vagy egész gépet tornáztuk jóval lejjebb vagy a hozzáállásuk miatt kvázi kiestek.

A tapasztalat az, hogy az 5 év NBD-nél többet időben nemnagyon ad egy gyártó sem, de néha garancia időn belül +1-2 évet rá lehet húzni. Ezzel együtt ahol új gép az elvárás ott 5-6 évente azért férjen bele a csere, hiszen nagyságrenddel komolyabb a meghibásodás esélye.

Na, akkor a sales-ek biztosan szeretnek hozzád járni. :D Ezért kell elvonatkoztatni egyébként a gyártóktól, vannak egyéb megoldások is. Itt van egy érdekes GARTNER-cikk erről, mi is ezzel foglalkozunk:

http://qrnxnog8pb3l38t92qmz8sey.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/03/Gartner-Data-Center-Maintenance_TPMs-Mar2016.pdf

Természetesen vannak jó hozzáállású cégek, sales-esek, akikkel valahogy azonnal megvan a közös hang. :) Jó szakik is vannak, ha hülye kérdésem lenne, meg az árazás is alapból korrekt.

Ahogy az élet más területein is.. ez egy kicsit olyan, mint a házasság. :)

Aha ;) En is elveztem mikor a projekt hirtelen 20M olcsobb lett, mert eljutott a HPhez a konkurencia ara... :D

:D :D listaár - 85% kedvezmény és hasonlók...