Adaptív fizetési határidő készítése

 ( Oregon | 2018. február 16., péntek - 16:35 )

Előzmény: Pénzügyi értesítő kiküldése + zéró tolerancia

Probléma
A vevő fizetése fegyelmezetlen késései rendszeresek. Jó lenne a késését adaptív módon szabályozni ezáltal pénzügyeinket kiszámíthatóbbá tenni.

Egy lehetséges megoldás
Ha a viselkedése alapján (több időtáv és/vagy módszer segítségével) megvizsgáljuk a késések átlagos napjainak számát (ha értéke nulla vagy nagyobb, számlák összegével súlyozva), majd ezek közül vesszük a legkisebbet, amit kivonunk az előre beállított határidőből, akkor kapunk egy az eredeti határidővel megegyező vagy kisebb számot. A kettő közül a kisebb lesz az új fizetési határidő.

Függvénnyel

min(Beállított fizetési napok, ( Beállított fizetési napok – min( f1(), f2()… fn() )) )

Ahol az fn() függvények, egy a számlaértékével súlyozott tetszőleges módon meghatározott vizsgálat, ami visszaadja az átlagos késések számát napban. Ezek közül a legkisebbel csökkentjük, az eredeti határidőt, majd az eredeti határidő és a kapott új határidő közül vesszük a kisebbet.

fn() függvényeink kivitelezéséről
Nagyon fontos, hogy a függvényeink időtávokra vonatkozzanak és legyen köztük rövid távú is, ami mondjuk az utolsó két hónapot vizsgálja, mert így tesszük lehetővé a vevő számára a gyors helyreállítást, ha a fizetési morál javul. Kell még egy hosszú távú fv is, ami azért kell, hogy ne az legyen, hogy egyszer hibázott rövid távon (mondjuk nyaralt) és szétbüntetjük.

Leegyszerűsített példa
Ha a vevő eddig 30 napra kapta a számlát és mindig 5 napot késik, akkor mostantól 25 napra kapja a számláit.

Hozzáállás
Mint látható, számításaink közül a legkisebb rosszat választottuk a vevő számára és azzal csökkentettük az addig adott határidőt. Ha végig gondoljuk és feltételezzük, hogy fix napot késik a vevő, akkor ez a módszer belekényszeríti az eredeti határidőbe amit szántunk neki.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

"Ha a vevő eddig 30 napra kapta a számlát és mindig 5 napot késik, akkor mostantól 25 napra kapja a számláit."

Ezt a részt mi már kipróbáltuk. Utána 10 napot késett. Megkérdeztük a tisztelt vásárlót hogy együttesen hogyan tudnánk ezt a problémát kiküszöbölni. Azt válaszolta, hogy minden hó elején tud csak fizetni. De a terméket elvinnék. Ám legyen. Próba szemcsere. Hó végén kiállítottunk egy 8 napos szla-t amelybe beleesik a hónap 1-8 napja. 3 nappal hamarabb utal percre pontosan 5 éve. Nehéz ez a szakma. Eddig az a tapasztalat, hogy jobb a dolgot megbeszélni mint egy belső szabályt módosítani. Egy másik cég pénzügyi stabil helyzetébe belelátni egyelőre nincs jobb ötletünk mint a NAV-os fekete-fehér listára vetni egy pillantást.

Vannak bankok akik extra kedvezményt adnak egy napra per hónap. Van olyan ügyfelem aki mindig ezen a napon utal. Megoldás: beállítottam 45 napra, így biztos, hogy sohasem lesz gondja.

ps.: Hidd el nem fafejűen állok a dologhoz. Vizsgálom a viselkedést és megkérdezem az okát. ÉS int látható az fn()-ek nincsenek kidolgozva, de az az elv ott van, hogy az ügyfél számára a legkedvezőbbet választja. Manuálisan pedig a beállított nappal befolyásolni tudjuk az algoritmust.