Sysadmin teljesítményének mérése - brainstorming

 ( m.informatikus | 2016. szeptember 8., csütörtök - 14:35 )

Sziasztok!

Adott egy csapat. A csapat sysadmin related munkaköröket lát el.

Hogyan lehetne a leginkább reálisan "mérni", ki mennyit dolgozik? Mi a bevált mód?

Pl.: egyik ember munkaidejének 1/3-át, felét facebookozással, saját dolgainak intézésével tölti, másik az egész 8 órát végigdolgozza és majd megszakad (nem azért mert alacsony hatékonyságú lenne). ez alapján utóbbinak több mbér járna.

Hogyan lehetne ezt kimutatni a valóságban? Mi a legjobb módszer rá?

Ahhoz, hogy a véletlenszerű shoulder surfing reális legyen, eléggé sok "minta/eset" kéne.

A munka ticketelés/levelezésből áll főleg, így nehéz kimutatni, ki mennyit tesz a valóságban a cégért. Sokszor párhuzamosan mennek a dolgok.

Osztályozni kéne a munka nehézségét, átlagos megoldási idejét? Vagy bevezetni egy külön processt, hogy mindenki dokumentálja, éppen mit tesz? Tiltani kéne a facebook related domain-eket?

Nem manager vagyok, nyugi, csak érdekelne a téma, máshol hogy oldják meg, hátha lesz valakinek egy valóságban alkalmazható, reális adatokat mutató megoldása.

A kérdés a kérdés, nem pedig az, hogyan motiválhatnánk jobban az embereket, hogy a munkaidő alatt tényleg munkával foglalkozzanak.

ITSec szempontból nem túl jó, ha lenne a munkára használt desktopokon egy daemon, aminek segítségével látszódna a képernyője az illetőnek távolról.

Miért lenne szükség erre? Feszültségek elkerülése (nem köpi be egyik dolgozó a másikat: "jajj, az xy állandóan fcb-ozik") viszont mindenkinek jobb lenne, ha elosztottabb lenne a feladat. Növekedne a hatékonyság is, ha az állandóan, régóta gyenge láncszemeket lehetne mérni, beszélni velük.

Köszi.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

"Vagy bevezetni egy külön processt, h. mindenki dokumentálja, éppen mit tesz? "

Ezzel jól meg van szívatva az, aki egyébként is húz.

Viszont: ha úgyis sejthető, hogy ki az, aki nem, őt "meg lehet kérni" erre. Ez egyértelmű üzenete annak, hogy már sok (vagyis kevés), amit csinál.

Persze kérdés, hogy aki látszólag nem húz nem jelenti, hogy tényleg nem.
Lehet sokkal jobb gyorsabb mint a másik és jóval hatékonyabban megoldja, amin a másik látszólag görcsöl.

Ez megint a tipikusan magyar felfogás, hogy jaj nem dolgozik az ember, lopja a napot stbstb.
Szerintem annyi kell, hogy az odaadott munka/projekt el van-e végezve vagy nincsen. Az üzemeletetés azért tud elég sok üresjáratot is okozni, sőt ha az üzemeltető lázasan dolgozik az nem biztos, hogy jót jelent.

Fedora 23, Thinkpad x220

Stimm. Ha az admin munkája nem eleve mondvacsinált látszattevékenység, akkor a munka el nem végzésének előbb-utóbb jele kell, hogy mutatkozzon. Ha sokáig nincs ilyen jel (és a kollégái nem állnak ki magukért azzal, hogy helyette dolgoznak), akkor meg köll dicsérni a fickót, mert jól dolgozik, akárhány órában stíröli a csajokat.

(Szerintem mindenki tud olyat mondani a karrierjéből, amikor töredék idő alatt jobban elvégzett valamit, mint más. Ui. a kézzel szenvedő mancikaságnak vannak az összeget excelbe számológépről beíráson túli fokozatai is.)

Rendszergazdanal ennek azert vannak veszelyei. Latszolag mukodik, de hatalmas technical debt kerul a rendszerbe a munkaja nyoman. A kollegainak nincs eroforrasa kitakaritani es ezert ugy marad. Ennek aztan a moralra es a rendszerre is katasztrofalis kovetkezmenyei vannak.

Szerintem ezt muszaki fonok szintjen kell kezelni, azaz a csapatnak legyen egy olyan vezetoje, aki atlatja a munkat, az elvegzett munka minoseget. Ha nem megfelelo a munka, akkor vissza kell dobni, hogy csinald meg megegyszer, mert ez es ez es ez nem stimmel. Ehhez persze az is kell, hogy legyen dokumentalt munkamodszer, pl. hogy az automatizalasi szoftverben minek hol a helye, vagy hogy mit hol kell dokumentalni.

--
Pásztor János
Sole Proprietor @ Opsbears
Development Lead @ IXOLIT
Refaktor Magazin

Megvan benne az igazság, viszont csontvázak felhalmozásához a szekrényben elsősorban nem lógósnak kell lenni, hanem gondatlannak.

(Nem régen lépett le a fejlesztők csopveze. Mindenki tudta róla, hogy a "mindenhol ott vagyok, és mindenkivel jóban, (kapacitástervezés nélkül) mindent bevállalok, tőlem nem lehet nemet hallani, mindenre találok gyors (és csúnya és hardkódolt és kiteszteletlen) megoldást" felszín egy, az előrejutással imígyen próbálkozó csontvázfelhalmozót takar, kivéve a főnökeit. Aztán az átadás-átvételek után már nem volt oka senkinek arra, hogy befogja a száját, és elvigye a balhét a kényszerből átvett szekrények miatt. Epic hónapok voltak, epic arcvesztésekkel.)

A ketto kez a kezben jar. Eleg keves olyan embert ismerek, aki lusta, de ha dolgozik, akkor tisztesseges munkat vegez. (Visszafele ugyanakkor nem igaz, attol hogy valaki csotany munkat vegez, nem feltetlenul lusta is.)

Nekem az ilyen teljesitmenymero modszerekkel IT teruleten az a tapasztalatom, hogy amikor elo kell venni, akkor az mar reg rossz, mert az illetot mar reg ki kellett volna rugni, csak senkinek nem volt kedve es turelme elmagyarazni neki, hogy miert rossz a munka amit vegez.

Az egesz sztori szerintem megelozheto azzal, hogy ha van egy olyan vezeto szemelyisegu ember, aki hajlando neha ovonenit jatszani es a beleverni a csapataba azt, hogy hogyan is illik ennel a cegnel dolgozni. Ez altalaban a lusta embert vagy raveszi arra, hogy szinten dolgozzon, mert kulonben nem lesz mit mondania mondjuk a daily standupokkor, vagy tavozik a cegtol mert itt elvarasok vannak.

Na es ezert vagyok en pl. rossz vezeto. Szivesebben csinalom mint hogy megmondjam masoknak, hogy hogyan vegezzek a munkajukat. (Szerencsere olyanokkal dolgozhatok egyutt, akiknel erre nincs szukseg.)

Szerintem.

--
Pásztor János
Sole Proprietor @ Opsbears
Development Lead @ IXOLIT
Refaktor Magazin

Szerintem is, azzal az árnyalással, hogy kb. az egész civilizáció, és a rendszerüzemeltetés eszközei pláne a (nem a legnegatívabb értelemben vett) lustaság vívmányai.

+1

Pontosan így látom én is.

Ha valamiben vezetve vannak a feladatok ( Redmine, Jira, stb ) ami már csak azért is megéri, mert nincs [vagy kevésbé van] elfelejtett teendő, akkor könnyen be lehet írni a ráfordított időt.
...és látszik ki hány darab feladatot oldott meg.
A feladat megoldás leírásában [mert ez is nagyon hasznos] benne van, hogy mit és hogyan csinált.

----------------
http://nagyorgy.com

"Hogyan lehetne a leginkább reálisan "mérni", ki mennyit dolgozik?"

Nem tudom, mi szükség lehet erre. Mi abban az érték, hogy valaki sokat dolgozik? Ha valami érdekelne, az az, hogy ki mit ért el?

Üdv,
Marci

Igaz, de mondjuk nem mindegy, hogy az egyik likeokat gyűjt, pewpewpiet néz. Míg a másik megszakad. :)

Bár mint egyszemélyes kommandó sok tapasztalatom nincs.

SAM bácsival (és az utána érkező marketing kommandóval) való foglalkozásra viszont adnék +1000 pontot :)

"Igaz, de mondjuk nem mindegy, hogy az egyik likeokat gyűjt, pewpewpiet néz. Míg a másik megszakad. :)"

Semmi kifogást nem tudnék felvetni annak a Kollégának, aki láblógatva többet ér el a kitűzött feladatokból annál, aki megszakad.

Üdv,
Marci

Mert még nem volt olyan kollégád akit haveri alapon (vagy rosszabb helyeken párt tagsági alapján) tettek melléd :) Bár kétségtelen amíg semmit nem csinál, addig bajt sem.

Valóban nem volt, szerencsés vagyok.

Üdv,
Marci

Ejtőernyősök ellen nem létezik módszertan.

Ilyenkor azert felmerul a gyanu, hogy tavozni kell a cegtol. Ahol ilyen donteseket elkovetnek, ott jo esellyel nem szakmai alapokon (ertsd: a ceg penzugyi erdekeit szem elott tartva) iranyitjak a ceget. Persze mindig lehet kivetel, de azert nagy tobbsegben ilyesmirol van szo.

--
Pásztor János
Sole Proprietor @ Opsbears
Development Lead @ IXOLIT
Refaktor Magazin

A párt tagságit nem véletlen írtam. :)

Munkat keresel? Allitolag munkaerohiany van. ;)

--
Pásztor János
Sole Proprietor @ Opsbears
Development Lead @ IXOLIT
Refaktor Magazin

Nem vagyok ideális interjúalany, tapasztalatom sincs benne és erősen blokkol a stressz (azt a részt meg e nélkül nem lehet).
Erre jönnek a nem túl ideális családi körülmények és persze az esetleges új melóval járó ingázás (mert ugye itt nincs semmi).
Ha rávenném magam a váltásra akkor meg inkább külföld. (de ez sem a pénz miatt) :)

Tréning gyakorlat a stressz legyőzésére: SAM bácsira gondolsz. Olyankor mindig meggyőző vagy! ;)

Üdv,
Marci

Ha SAM bácsira gondolok a következők ugranak be:

PTSD
Goats don't need a per-bucket license. :)

Egyébként teljesen másfajta stressz (inkább fight-or-flight) amikor olyan területen "versenyeztetnek" aminek több köze van a jogászkodáshoz, mint az IT-hez (persze mindezt úgy, hogy mellette persze csináld ami egyébként a dolgod).
Mindenesetre a Microsoft Certified Licensing Expert tanúsítvány megszerzése nem célom. :) (pedig olyan lehet mint az IT, életen át tartó tanulás :D)

Tekints ugy az interjura, mint egy kockulos beszelgetesre a kollegakkal. Mindjart tok siman fog menni. :)

--
Pásztor János
Sole Proprietor @ Opsbears
Development Lead @ IXOLIT
Refaktor Magazin

Ez nehéz. Szerintem olvasgasd egy kicsit ezt, és ha megtalálod az Egy Igazi Igazságot, akkor írd meg ide is:

http://c2.com/cgi/wiki?GilbMeasurabilityPrinciple

Ha a nemed: férfi, akkor menjél el nők közé dolgozni "tanulmányútra"! :D

Ha teljesítményt mérnék, akkor egyetlen mérőszám létezik: a rendszerleállás ideje.
Ha a rendszer megy, akkor én megyek a kocsmába, be se megyek dolgozni. Senkinek sem fogok hiányozni.
Ha a rendszer áll, akkor bent ülhetek vigyázzba, szmokingban. Senkit nem érdekel.

Ezeket a bölcseleteket oszd le az adott szituációra! Ha minden egyébre jut időtök, akkor egy embert ki kell rúgni!

Viszont az általad felvázoltak szerint nem lesz lemérve, hogy ki legyen az az ember akit ki kell rúgni:
A görcsölős, 95%-ban dolgozó srácot, vagy a 45%-ban fbookozó csókát, akinek viszont minden ticketje lezárul seperc alatt.

Ezeket a bölcseleteket oszd le az adott szituációra!
Nem olyan egyszerű a dolog! Mióta ISO van, minden van! Félreértés ne essék, ismertem egy olyan profi leányzót, akitől még az ISO is értelmet nyert!
Tapasztalatom szerint sok helyen a következő a helyzet:
A ticketet mindenki látja, véleményezi, okoskodik, de nem ért hozzá.
Jön az üzemeltető:
- Az ügyfélnek az a problémája...
- Hűha! Mondjál már egy-két részletet! Megnézem, mert ha ez igaz, akkor áll az egész rendszer!
- Ne foglalkozz vele! Az a lényeg, hogy papír legyen róla.

A ticket lezárult, felejtse el! ;)
Szerencsére aki a hibát felvette az is hülye volt az egészhez. És ha valós lett volna a hiba - és a ticket lezárva?

Tehát a ticket darabszáma, lezártsága, ideje sem mond semmit. Talán a 90%-kal gyorsabban elkészül, ha Mancika csinálja. Mert ő tud gépírni!
Megfordítva: Dolgozhat valaki lassan is, de ennek ellenére hibátlanul, jó eredménnyel.
Ugyanakkor a cég normái lehetnek olyanok, hogy csak a darabszám és az átfutási idő számít, de a megoldás nem annyira lényeges. Az is egy statisztika.

A hibákat meg lehet osztályozni súlyosság, fontosság, stb. ...

Ezeknek alapján nagyon nehéz mérni. Valójában kell valaki, aki ért is valamihez. ;)

"Ha teljesítményt mérnék, akkor egyetlen mérőszám létezik: a rendszerleállás ideje."

És mi van a potenciális rendszerleállás idejével?

Annak nincs most itt az ideje. ;)

Elmagyaráznád a kérdést?

Ticketek és abban az elhárításhoz szükséges idő logolása nem megfelelő?
Nem kell állandóan de mondjuk 2 hétig nyomatni és erre felhívni a figyelmet.
Nálunk így van. Persze sokszor csak hasalod mennyi időt töltöttél valamivel, de kiindulásnak nem rossz.
Ha valami nagyon sántít az úgyis ki fog tűnni.

És mi számít jónak? A sok vagy a kevés? :)

Üdv,
Marci

Természetesen ticket függő.
Amikor kiértékeled az időbe telik de ezért írtam, hogy időszakosan kell csinálni.

Az amiért sokat fizetnek. Lehet jó a látványos is

Nálunk 1st levelen éves szinten olyan 2500 - 3000 ticketet oldanak meg, fejenként.
Ez akkora minta már, hogy az egyéni teljesítmények összehasonlításra is alkalmasak.

Magasabb szinteken persze már kevésbé hangsúlyos a mennyiség.

+1

Érdekes és lehet hogy fölösleges, főleg mert nem lehet objektíven mérni egymáshoz két embert vagy nehezen bizonyos esetekben. Főleg mert lehet, hogy az fb kollega a maradék időben többet, jobban és nagyobb szakertelemmel képes dolgozni mint azok akik egész nap látszólag kemenyen dolgoznak, igaz kevés eredménnyel.

Ez már csak a Facebook miatt gyanús (szerintem, (mármint azzal cseszi el a szabadidejét, hogy facebookoljon) de szerencsére nem vagyunk egyformák).

Hát igen. Azért az internet kevésbé minőségi része a fész és nem is tartozik a munkához a HR-en kívül sehol. Ha a munkáltató nem tiltja le akkor egyéb módon kell a következményeivel foglalkoznia.

1-1 hosszabb ügyben időnként ki is kell zökkenni, de arra én egy kis dokumentáció olvasást szoktam alkalmazni, pici ritmusváltás, pici kizökkenés, pici gondolkodás. Viszont az is munka, nem bulvár. Igen, mások vagyunk, de ez nem a kérdéssel kapcsolatos csak okfejtés.

> Azért az internet kevésbé minőségi része a fész

Azt azért tegyük hozzá, hogy egy olyan oldalt sem tudnék mondani, ahol a FB-nál nagyobb kontrollod lenne a site-on megjelenő tartalmak felett. Ha a FB newsfeed valakinél kevésbé minőségi, az az ő hibája. Nálam főleg a közeli barátokat érintő sztorik jelennek meg, illetve szakmai kontent.

Létezik minőségi FB feed? :D

Igazából nem érdekel ki, hogy fényezi magát :) (Nálatok is egy ferde tükör az egész)

Elírtad a URL-t, a newsfeed ez. Teljesen rád van bízva, hogy itt mi jelenik meg.

De a legtöbb hasonló a tietekhez, milyen érdemi információt tudsz belőle kiszűrni? :)
Tudsz egy feedet amire effektív érdemes feliratkozni ? (mármint úgy szakmailag és nem a szülinap/házassági évforduló/bulizni voltunk/deédiagyerek postokra gondolok)

Én pl feliratkoztam az összes nagyobb MS-competitor feedjére, illetve egy csomó tech és business témájú magazin/portál/újság/stb. híreire. Hogy téged mi érdekel, azt nem tudhatom. ;)

Pl ez? https://www.facebook.com/Hungarian-Unix-Portal-81171957643/?hc_ref=NEWSFEED

--

"You can hide a semi truck in 300 lines of code"

subscribe

hasonló cipőben járok (járunk), a főnök tud róla, de nem rúghatja ki, mert létszám stop van, és akkor még több munka jutna ránk :-(

A ticketing és a levelezés követésével a szakértő szem hamar kiszúrja, hogy ki hogy húzza a szekeret. Ami szerintem nem működik az a time tracking, worklog, heti report - ezek tele lesznek pontatlansággal és hasraütéssel, másrészt nem mutatja a munka, kommunikáció minőségét (csináltam). A megoldott ticketek statisztikája nem árul el sokat, mert lehet a csapatban aki csak csipeget, lecsap a 2 perces ticketekre, és lehet aki direkt a nehezebbeket, gondolkodósabbakat választja.

Mi mikrocsapat vagyunk, itt mindenki lát minden ticketet, SCM commitot, wiki módosítást, levelezést (minden emailre redukálódik a végén), így elég pontos képünk van arról, hogy ki mennyit dolgozott és milyen minőségben anélkül, hogy azt sasolnánk hogy a másik mit csinál.

Rosszul van elosztva munka? Vagy az a baj, hogy adott feladatot van akinek egésznapos göcsölés megoldani másnak meg sokkal kevesebb idő mert mondjuk lescripteli?

Tehát, ha adott egy feladat amit mondjuk x óra alatt el kell végezni, és ezt van aki képes megoldani kevesebb idő alatt, ő a megspórolt időt ne mással töltse, hanem dolgozzon többet ugyan annyi pénzért, mint akinek ez több időbe kerül?

"Pl.: egyik ember munkaidejének 1/3-át, felét facebookozással, saját dolgainak intézésével tölti, másik az egész 8 órát végigdolgozza és majd megszakad (nem azért mert alacsony hatékonyságú lenne). ez alapján utóbbinak több mbér járna."

Eleg gyakori tevhit, hogy a munkaltatok a munkat fizetik meg. Nem, ok az altalad termelt ertekert fizetnek. Lehet, hogy a masodik muki faradhatatlan munkaval megold napi tobbtiz ticketet. Az elso meg felismeri az infrastruktura gyenge lancszemet, azt orvosolva meg naponta tobbtiz tickettel kevesebbet nyitnak. Lehet, hogy a masodik vert izzadva bash, PERL meg hasonloan primitiv elemekbol osszekalapal par het alatt egy custom megoldast ami csak felig elegiti ki az uzleti igenyeket, aztan lehet bugfixelni benne. Az elso meg felismeri, hogy XY OSS vagy proprietary off the shelf szolusont pont erre fejlesztettek ki.

Lehetne meg peldalozni a vegtelensegig...

----------------------
"ONE OF THESE DAYS I'M GOING TO CUT YOU INTO LITTLE PIECES!!!$E$%#$#%^*^"
--> YouTube csatornám

"az altalad termelt ertekert fizetnek" érdekes szerintem is. A jog szerint egy alanyi és egy jogi személy kétoldalú megállapodása egy munkaviszony.

A többivel is egyetértek alapvetően, de nem is.

Ha valaki a fészen vagy egyéb helyeken tölt el napi órákat az olyan mintha valaki a tandem bringán lazsálna egy picit mert tekernek még négyen. Nem valami szép dolog enyhén fogalmazva, ha az ember társaival szemben ilyet tesz, de ülő munka esetén jár óránként 10 perc nem ülni, ebből azért pár perc alapvetően juthat bármire és legalább a kolléga sem fog begolyózni.
Lehet, hogy ő a nagy G aki a hupperek többségéhez hasonlóan az orrából is a szakmát fújja, de akkor sem korrekt mert nem azért alkalmazzák, hogy ott legyen és a level 99-et eljátssza.

A mostani kérdéshez nem tartozik mert ott elvileg egyenrangúan ülnek a ticketsor előtt.

"Ha valaki a fészen vagy egyéb helyeken tölt el napi órákat az olyan mintha valaki a tandem bringán lazsálna egy picit mert tekernek még négyen."

Szerintem nem, lasd http://hup.hu/node/149371#comment-2018794 A tandemes hasonlat ott bukik szvsz, hogy ha a masodik kollega csak 8 oras megfeszitett meloval er el annyit, amennyit a fizujaert a menedzsment elvar, az az o hibaja, az elso jomunkasembernek nem kotelessege levenni a terhet a vallarol.

Szerk: "de akkor sem korrekt mert nem azért alkalmazzák, hogy ott legyen és a level 99-et eljátssza."

Hanem azert, hogy erteket teremtsen, mint irtam. En abbol a feltetelezesbol indultam ki, hogy a menedzsmeng latja, hogy mi tortenik es fel tudja merni a embereik teljesitmenyet/hasznossagat, szoval igazabol nem is a topicnyito kerdesere valaszoltam, csak egy kiragadott mondatra reagaltam...

----------------------
"ONE OF THESE DAYS I'M GOING TO CUT YOU INTO LITTLE PIECES!!!$E$%#$#%^*^"
--> YouTube csatornám

Yep, szerintem is ez a kulcsa a dolognak.

"Ha valaki a fészen vagy egyéb helyeken tölt el napi órákat az olyan mintha valaki a tandem bringán lazsálna egy picit mert tekernek még négyen. Nem valami szép dolog enyhén fogalmazva, ha az ember társaival szemben ilyet tesz"

Ez ugye attól függ, mert amikor hajt akkor meg 4 helyett hajt...
TFH én vagyok a fészbúk men. Én megoldok X (mennyiségű, nehézségű, fontosságú, stb.) feladatot, és ő is. Nekem ez Y időbe telik, neki 5Y időbe. A fizetésünk kb. azonos, szóval megszakadni nem fogok.

A cég szempontjából mindketten elvégezzük a feladatunkat, mindketten megkapjuk a fizetésünket, szóval itt nincs probléma.

Ha fontos akkor beállok mellé aprítani a biteket, már ha tényleg fontos, pl. a cég elbukik egy melót ha nincs kész az amivel ő nem készülne el. Nyilván ezért valami kompenzációt elvárok, forintban vagy euróban, és nem "a hónap dolgozója" megtisztelő kitüntetésben...

És akkor sincs probléma, ha el kell végezni az ő feladatát, csak akkor a fizetésének az arra jutó részét is tessen ideadni. És a probléma itt szokott kezdődni, mert akkor jönnek az olyan problémák, hogy:
- az én fizetésem 2x annyi lenne mint a 2 szinttel fölöttem levő főnöké, háttez nemoké
- az én kollegáim közül ki kellene rúgni néhányat, háttez elvileg jó lenne
- csakhogy valamelyik főkönömnek kevesebb "alattvalója" lenne, és ez a presztízs miatt nemoké
- valamint megindulna belül a fúrás-faragás, szóval a végén engem tennének ki és ez sem oké,
- és a tényleges probléma: ha én elmegyek 2 hétre szabadságra, vagy csak elüt a lóvasút, akkor mi a fene lesz a céggel?

Megannyi nehéz kérdés...

+1

+1

Ez jó meglátás, de szerintem ebben az esetben elkezdhetne foglalkozni egy következő tickettel. Tehát ez megint csak munkakör/beosztás függő is, hogy neki jut X darab ügyfél, rendszer és ott minden fasza és facebookozik vagy közös ticket csipegetés van és akkor miért nem csippent fel egy másikat.

--
http://pyftpadmin.earthquake.hu

"de szerintem ebben az esetben elkezdhetne foglalkozni egy következő tickettel."

Lehet, hogy a menedzsment elegedett az outputjaval, o meg a fizujaval. Problem? :^)

----------------------
"ONE OF THESE DAYS I'M GOING TO CUT YOU INTO LITTLE PIECES!!!$E$%#$#%^*^"
--> YouTube csatornám

Akkor nincs problem :). Mondjuk ha jól értem itt is a kollégának van problem nem a főnőknek :)

--
http://pyftpadmin.earthquake.hu

Az ilyen szitu azért rendesen tudja rombolni a munkamorált. Ez szerintem nem egy csapat, mert nem együtt dolgoznak csak egymás mellett. Valószínűleg előbb utóbb a főnöknek is lesz problémája belőle.
--
Légy derűs, tégy mindent örömmel!

Ezzel én is egyetértek. De akkor lehet az lenne a megoldás, amit már páran írtak, hogy a főnök szerez több melót, mert van kapacitás és akkor rábízzák az illetőre :)

--
http://pyftpadmin.earthquake.hu

Ja. És akik ilyenek, azok általában nem is állnak neki a töküket vakarni konstans facebookozással, hanem keresnek maguknak valami jobbítanivalót még abban az infrában. Ha tartósan nem, akkor ideje ajánlani valamit az arcnak, ami több kihívást rejt :)

Topicindítónak: nagyon függ a csapat és a munka milyenségétől, de ha az a baj, hogy nem egyenletes az elosztás, illetve vannak lógosok, akkor azért érdemes valamit bevezetni. Sajnos értelmes adminisztráció nélkül ilyet nehéz, kell valami kényelmes tool, meg némi metodika. A kanban pl nem rossz /bár én speciel azt, hogy board legyen meg cetlis kinézet, azt huszadrangúnak tartom, tök megfelel egy akármilyen ticketing/, ami fontos, hogy minden felkerüljön, és hogy legyen egy jól belőtt worklimit, és hogy tudjuk, mikor van valami kész. Ezzel el lehet érni, hogy nem forgácsolódik szét a meló egy csomó befejezetlen izével, nem jönnek oldalról mindenféle hülyeségek, amik miatt nem halad, aminek kéne, és a szarosabb dolgokra előbb utóbb oda fog kerülni az egész bagázs.

A lógosok kiszűrésére pedig tapasztalataim szerint pedig a feszültségek értelmes felhozatala segít csak. A napi meeting, ahol a szokásos
- ezt csináltam tegnap,
- ezt fogom ma csinálni,
- ezzel kell valami segítség, mert nem tudok haladni
mentén gyorsan lezavarva elég gyorsan megoldja, hogy senkinek ne legyen kedve azt hajtogatni a többiek előtt minden reggel, hogy már majdnem kész... vagy hallgatni, hogy és mi tartott rajta ennyi ideig. Cserébe nincsenek fű alatt ugyanezek, és lehet értelmesen moderálni, hogy a torkoknak elharapása nélkül kezelődjenek a problémák.

Hello!

Ajánlom ezt: https://www.rescuetime.com/ Szerintem ez jól vissza fogja adni azt, hogy ki, mivel és mennyit foglalkozik egy adott nap.
Én önszorgalomból használom, hogy lássam, hogy mennyi időt cseszek el feleslegesen. Feltettem telefonra is (Android), így adott esetben egy hívásnak tudok megfelelő prioritást beállítani (ha pl az munkamegbeszélés volt).

+1

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

Nem értek egyet azokkal, akik azt mondták, hogy a többiek felé igazságtalan, nem korrekt, stb. Láttam már egyik, és másik végletet is. Aki nagyon profi, egyszerűen nem tudsz annyi feladatot adni neki, hogy napi nettó 8 órában folyamatosan lekösse, mert egyrészt vagy elfogynak éppen abban az időben az aktuális megoldandó feladatok, vagy inkorrekt leszel, mivel neki 3-4x annyi feladatot adsz mint a gyengébb képességűnek, ~ugyanannyi pénzért. Persze ez lehet neki nem gond, de hosszú távon nem egészséges. Szerintem itt a probléma abban rejlik, ha marha nagy különbségek vannak a munkatársak teljesítménye közt. Ha a nagyon profi x feladatot 5-10 perc alatt megcsinálja, míg a gyengébb lázas guglizással is 4-5 óra, akkor vagy beletörődsz, és neki adod az egyszerűbb, rövidebb feladatokat, vagy nem méred a teljesítményt, és beletörődsz, hogy vannak jobbak és kevésbé jók.
Valaki írta a kompetens csapatvezetőt, én is ezt tartom helyénvalónak. Lássa át kinek mennyi időbe tart a feladatok megoldása, mérje fel, hogy míg Profi Péternek nettó 2 órát kell dolgoznia, addig Átlagos Aladárnak 4.5-t, Gyenge Gyuszinak pedig 8-at, hogy ugyan azt a teljesítményt hozzák, valahogy balanszírozható-e a dolog, hogy senkinek se legyen unfair, vagy váljanak meg vagy az egyiktől, vagy a másiktól, már ha ez egyáltalán zavarja az érintetteket.
Sokak számára pedig nyilván nem opció, de : teljesítmény alapú bérezés.

Szerintem csak a teljesítmény alapú bérezés igazságos. Lehet, hogy ez a kifejezés így félreérthető, nálam ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy bizonyos mérőszámokból osztunk-szorzunk és abból kijön, hogy mennyi lesz éppen a havi bér. Hanem azt, hogy aki jobban teljesít, az több bónuszt, több fizetésemelést, stb. fog kapni. Az unatkozó kolléga meg eldöntheti, hogy játszik, vagy előrelép. Másrészt arra érdemes még figyelni, hogy ha azért unatkozik, mert többre lenne képes, akkor kapjon érdekesebb feladatokat, több hatáskört, felelősséget, bármit, különben majd egyszer csak dobbant. Kit mi motivál...

--

sysadmin / üzemeltetési munkakörbe nem igazán játszik a "teljesítmény" alap. Véleményem szerint.

Mivel ez nem egy gyár, ahol le kell gyártani X / óra alatt 200 darab fej nélküli kismalacot (Róka~~ / Üvegtigris).

Mondjuk ezt sok kisebb cégnél nem is igazán fogják fel, sajnos. X kollega aki facebookozik adott esetben, viszont, ha beüt a valami oltári sz.r amitől megáll minden, akkor helyre rakja mondjuk ~30 perc alatt az egészet, míg Y kollega aki kidolgozza a belét, helyre rakná ~2óra alatt, akkor ezt nem igazán lehet teljesítménybérezni :) Bár vannak olyan cégek, ahol direkt azért kell valamit elcseszni hogy "kijöjjön a havi X"..

Szóval szerintem ez nem így működik. üzemeltetés / sysadmin amúgy is egy totál random feladat, hétfőn volt 10 dolog, kedden lehet lesz 100.. Kiszámíthatatlan előre :)

Idézet:
egyik ember munkaidejének 1/3-át, felét facebookozással, saját dolgainak intézésével tölti

Nemtán róla van szó? :)

Nálunk az IT a fékje minden folyamatnak. Ha egy eszköz kell a productionnak akkor azt csak rajtuk keresztül lehet beszerezni, de amikor supportálni kell akkor "az nem hozzájuk tartozik" felkiáltással visszadobják a kéréseket. Irodai switcheket építenek be ipari környezetbe. Nem győztem lecserélgetni az amúgy EtherCat-es production hálózatból a Ciscos hajnali 2-kor behaló switcheket Wago, meg Weidmüllerekre. Amikor odarángatok egy rendszergazdát egy BeckHoff Win-es géphez, hogy tegye rá egy végpontra, mert a német kolléga TeamWiewren keresztül szeretné frissíteni, akkor azt a választ kapom hogy az nem is számítógép. Mindez egy vezető autóipari multi cég IT osztálya. Amit én kívűlálló látok az IT kollégákból: nagyfokú felsőbbrendűség, az egésznapos kávézgatás, lesz@rom hozzáállás, naphosszakat tartó meetingek, és igen szoros szemellőnzőt növesztettek maguknak. Egy valamit tudnak: shophost installálni még minden offline gépre is, mert ugye vállalati környezetben az igazán fontos gépek nem azinterneten lógnak. Mondjuk az is elmond sokmindent, hogy productionban egy egy sorra letelepítenek akár 2-3 gyártásszámlálót 48'-os monitorokkal hogy a shop floor manager a másik csarnokból is lássa a gyártott mennyiséget ha lusta megnyitni a MES-t a laptopján. Persze volt rá eset, hogy szintén production gépet, adhoc gyártás közben kezdtek el upgradelni, és gyártás közben megállt a teljes MES. Azután persze jöttek azzal a szöveggel, hogy a MES nem általuk supportált. A gyártás állt 4 műszakot, a logisztika meg tajtékzott mert megállítottuk a vevőt. Válságstábot hoztak össze, ahol aztán megállapították hogy a production eszköz akkor tartozik az IT-hoz amikor ők is úgy gondolják. Eszméletlen marhaságokat tudnak összehozni IT Managerek meg az alájuk beosztott rendszergazdák. Azt azért még megkérdezném, hogy máshol mi a nemek aránya az IT-ban? Nálunk a nők döntő fölényben vannak, csak hálózatosok a férfiak.

a legutóbbi kollega hozzászólása alapján én csak bátorkodom kiegészíteni ezt a félig halott, ám fontos kérdést feszegető topicot:

A téma eléggé ki lett vesézve, a személyes tapasztalatom az, hogy sohasem szabad azonnal megoldani mindent.
Rengeteg ticketbe írtam bele, tettem autentikus információvá, hogy kb. 5 percet foglalkoztam vele, erre az ügyfél
nem akart fizetni... miért fizessen, hogyha havonta 30 perc az összes ticket?
És b......meg ezután nem tudtam lenyomni a torkán, hogy ezt el is húzhattam volna 600 órára is...
imho ez a dolog hálátlan és monitorozhatatlan.

Tudod, erre van az az elmúlt évezredből való autós vicc, amikor a járgány megáll, a tulaj küzd mit atom, majd eljut oda, hogy mese nincs, szerelő kell. Kijön a szaki, megnézi a motort, rácsap egyet a kalapáccsal - a motor elindul. Ezek után - a hajdani 100 Ft-t durván mai árakra fordítva - a következő beszélgetés zajlik le a felek között:
- 10k HUF lesz.
- egy kalapács ütésért?! Mi kerül ezen ennyibe?!
- Nézze: az ütés valóban csak 100Ft. De hogy pontosan tudtam, hogy hova kell ütni és mekkorát, na az 9.9kHUF.

Amikor te azt irod le, hogy neked ez a feladat szerény 5 perc volt, akkor ugyan igazat írsz, viszont van pár apróság, amit elfelejtesz:
- azért tudtad 5 perc alatt orvosolni a problémát, mert megszerezted a megoldásához szükséges tudást. Az ezen tudás megszerzésére szánt időt, energiát, pénzt ki, mikor, hogyan fogja megfizetni neked?
- az ember alapvetően gyarló. Egy 5 perces melót akkor is kisebbnek érez egy másfél órásnál, ha egyébként az az 5 perces meló lényegesen fontosabb, termelés tekintetében lényegesen többet számít. Ha ilyen paraméterek mellett te azt hirdeted, hogy keveset melóztál vele, akkor sajnos a megrendelő ezt az előbbiek alapján pontosan így fogja lereagálni.

Megjegyzés: nem véletlenül van olyan, hogy minden megkezdett órára a teljes órabér számlázódik ki. Akkor is, ha csak 5 perc volt. A 3x5 perc 3 különböző napon 3x1óraként illene hogy kiszámlázódjon. (Persze ezt is lehet "csúnyán" csinálni, amikor egy melót "holnap majd folytatok"... - nem erre az esetre gondolok.)

+1

Phoenix_Art -> Számítástechnikai tippek, trükkök, leírások

Az ügyfélnek nem az órabérrel van baja (erről biztos szerződtek, és mindenki úgy találja ki, hogy neki adózás után, szakértelméhez képest, stb. megérje), hanem az 5 percet akarta lekerekíteni 0-ra (amiről ezek szerint viszont nem szerződtek).

Rengeteg ticketbe írtam bele, tettem autentikus információvá, hogy kb. 5 percet foglalkoztam vele, erre az ügyfél
nem akart fizetni... miért fizessen, hogyha havonta 30 perc az összes ticket?

csinald vissza neki, aztan oldja meg o 5 perc alatt. Nem tudom, mit csinalsz, mivel foglalkozol, de ez akar ugy is megoldhato, hogy kapsz egy havi atalanyt, amiben x ora munka benne van. Afolott pedig megkezdett orankent x HUF.

Vagy B) terv: egy incidens csomagot adsz el neki, pl. 10 incidens 100k HUF (1 incidens = max. 45 perc alatt megoldhato feladat).

--
Allitsuk meg Andorrat!

Ezért vezették be sok helyen a minimum óradíjat. Minden megkezdett óra számlázásra kerül, bejelentés minimum 1 órával indul, ami számlázásra kerül.

Ugyanis egy 5 perces kattintást is megelőzhet adott esetben akár 5 telefon / levélváltás, mire a sysadmin a szar minőségű hibabejelentésből ("nem jó, valami nem működik stb.") használható infót állít elő, amiből aztán dolgozni tud.

--
trey @ gépház

Egyrészt üzemeltetési munkakörben sokszor az a jó, ha a rendszergazda nem 'dolgozik' hanem a lábát lógatja - olyan, mint egy basszusgitáros egy zenekarban, ha jól teszi a dolgát, észre se veszed, akkor veszed észre, ha nincs ott, vagy ha épp elront valamit.
Másrészt, érdemes úgy belőni eleve a munkaidőt ilyen környezetben, hogy az ember ne táblázzon be a munkaideje 60%-ánál többet, a maradék kell arra hogy folyamatosan szinten tartsa magát szakmailag, illetve legyen arra hely, hogy ha beüt a krach, akkor se menjen a hibaelhárítás a projektmunkák kárára.
Harmadrészt sok olyan ember van (én is ilyen vagyok) akiknek nehézséget okoz a kontext switching munkában, bizony, szükségem van 10-15 percre két különböző jellegű taszk között, ha olyan napom van, hogy folyamatosan dolgozom valamin, akkor megállás nélkül képes vagyok két négyórás etapban dolgozni, de ha megzavarsz (felhívsz, rámírsz, stb.) akkor kizökkentesz, és jön az internet. Nem egyszer azon kapom magam, hogy azért ülök fülhallgatóban, hogy ne szóljanak hozzám.
Negyedrészt, ha van egy team, ahol az egyik csapattag a belét kidolgozza, a másik meg csak a lábát lógatja, és közben a szekér mégiscsak szépen halad előre, akkor ott nem a csapattagokkal van baj, hanem a menedzsmenttel.

Ezt kinyomtatom, keretezem, rakom is ki a falra.