Kálváriám a magyar postával

Téma: utánküldés. 4+ éve megy a szenvedés, és mindig új probléma van.

Van egy lakásom Magyarországon, albérlők lakják, én külföldön élek. Néha 1-2 levél beesik a magyar címemre, itt-ott még nem sikerült átírni, ezeket szeretném továbbítani egy másik magyar címre, ahol családtag megkapja (arról álmodni se merek, hogy külföldre továbbíttassam).

2015. májusban indulunk. Már külföldön voltam, a posta.hu-n beregisztráltam egy utánküldést. Semmi ellenőrzés nem volt, hogy az eredeti cím tényleg az enyém-e, tehát bárki más leveleit is magamhoz továbbíthattam volna. WTF, de igazából mindegy, én örültem neki, így volt egyszerűbb.

Volt avval is gond, hogy én továbbíttattam leveleket szüleimnek, amit a postás ugyan be tudott dobni a postaládába, de ha bármi más volt (postára bemenni és/vagy ajánlottat átvenni), akkor már meghatalmazás is kellett. Volt cég nevére szóló levelem is, na ott már nem elég a sima meghatalmazás, ahhoz már el kellett menni a nagykövetségre hitelesíttetni. Ezekkel sok baj volt, de a szabály az szabály, gondolom... Na de kezdjük a panaszáradatot. Az emailjeimből próbálom rekonstruálni az eseményeket, mert már annyi minden történt, hogy nem is emlékszem rá.

Panasz 2015. június: Élő, fizetett állapotú az utánküldés, de még mindig a régi címre kézbesítenek a postaládába. 30 napos válaszidőt ígértek.

Panasz 2015. július: A 30 napos válaszidő alatt nem jött semmi az előző panaszra. Válaszuk tömören: tájékoztatjuk, hogy a válaszunkat postán küldtük a régi címére. De bazz, pont arról van szó, hogy én azt nem kapom meg! Végül augusztusban sikerült nekik emailben elküldeni: "Vizsgálatunk során megállapítottuk, hogy küldeményei kezelését nem minden esetben végeztük az utánküldés megrendelésben vállaltak szerint. Intézkedtünk a nem megfelelő eljárás megszűntetése (sic) érdekében." Visszatérítettek kéthavi utánküldési díjat egy díjszelvényen, amit szintén elküldtek olvashatatlanul lefotózva, de nem emlékszem, hogy az végül eljutott-e hozzánk.

Panasz 2016. március: Díjfizetés közben véletlen egyszer elírtam a kártyaszámot. Az utánküldés inaktívvá vált, nem lehetett újra próbálkozni a hosszabbítással. A továbbfizetés gomb helyett egy fizetés gomb jelent meg, ami a 2015 óta eltelt időszakot is újra le akarja vonni. Azt ígérték, hogy javítják, én meg inkább rögzítettem egy új utánküldést.

Panasz 2016. május: Ismét a régi címre mennek levelek. Erre úgy válaszoltak, hogy megírtak egy papírt, aláírták, pecsételték, szkennelték, és PDF-ben küldték el emailben (legalább hamarabb megkaptam, mint múltkor). Válaszuk: "Vizsgálatunk során megállapítottuk, hogy a megrendelt utánküldés teljesítése ... részére érkezett küldemények esetében adminisztrációs hiba következtében, 2016 április-május hónapban nem valósult meg." Ismét visszatérítettek két hónapot, postán küldték el az új címre a díjszelvényt, emlékeim szerint sikerült készpénzre váltani szüleimnek.

Panasz 2017. január: Nem lehetett már hosszabbítani az utánküldést, mert most már postai hűségkártya kell hozzá, ami igazolja a személyazonosságom és címem. Persze ilyet csak és kizárólag személyesen lehet intézni (akkor még így volt). De nem is ez a lényeg. Hanem hogy tudomásul vettem az utánküldés megszűnését, azt vártam, hogy a levelek újra a régi címre mennek. De miután egy banki levél és egy TAJ-kártya is eltűnt (feladóktól tudom), kiderült, hogy a régi címre sem mennek már a levelek.

Válaszuk szó szerint idézve: "Vizsgálatunk során megállapítottuk, hogy az Ön részére érkezett küldemények kezelését munkatársunk nem az előírásainknak megfelelően végezte, azokat elköltözött megjelöléssel visszaküldte a feladók részére. ... Ön részére érkezett küldeményekről tájékoztatást adni nem áll módunkban" (tehát nem tudják megmondani, hogy hány levelem veszett el) majd "Bejelentését követően a szükséges intézkedéseket megtettük, érdekelt munkatársunk figyelmét felhívtuk a pontos, szabályok szerinti munkavégzésre, elrendeltük az érkező küldemények címben megjelölt helyen történő kézbesítését." Mi is történt? Azt HITTE a kolléga, hogy ha már nincs utánküldés, akkor a leveleket a régi címre se kell már kivinni, mert biztos végleg elköltöztünk (közben a postaládánk rajta a nevünkkel végig kint volt).

Panasz 2017. július: Végre lehetett volna online hűségkártyát igényelni, de nem sikerült. "A profilomban érthetetlen módon hibás formátumú +0620xxxxxxx telefonszám szerepel. Amikor mellette a "megváltoztatás" linkre kattintok, és kitöltöm az adatokat, akkor pirossal ezt írja: "Ismeretlen hiba történt. Kérjük próbálja később!". Próbáltam sokszor, nem segít, lehetetlen elmenteni az adatokat. Illetve megpróbáltam ügyfélkapus hitelesítéssel online hűségkártyát igényelni. Mindent szépen kitöltök, a 4. lépés-nél ("Egyéb elérhetőségek") elakadok. A "Mobil telefonszám" mező kötelező, de szürke, nem tudok beleírni semmit. A "Vezetékes telefonszám" is kötelező, tudnék bele írni, de nincs vezetékes telefonom. Tehát itt lehetetlenség továbbjutni." Ez az a szint, hogy PHP Pistike lefejlesztett valamit, valami idióta meg kifizette és átvette, de tesztelve nem sokat volt, az biztos. Kértek képernyőképeket, simán reprodukálható, csatoltam. Intézkednek.

Panasz 2017. július: Sikerült továbbjutni az előző képernyőn, de: "... Azonban az igénylés véglegesítése gombnál ismét hibába ütköztem, ez már egészen biztosan egy programhiba: com.fasterxml.jackson.databind.exc.UnrecognizedPropertyException: Unrecognized field "name" (class eu.dorsum.posta.logic.pdf.FormMailingAddress), not marked as ignorable ..." PHP Pistike az előző hiba javítása után sem nyomta végig a folyamatot... Végül ezt is javították, sikerült.

Panasz 2018. november: Ismét rögzítgetem az utánküldéseket egy ideje, mióta van hűségkártyám. Az egyik hosszabbításnál megint gáz van. A címem úgy néz ki, hogy xxx körút 123 házszám 4 ajtó, és van is ezeknek külön mező. Na most ez úgy rögzült, hogy "xxx körút 123 ?/4". Ezt írtam nekik: "A problémám avval a bizonyos kérdőjellel és perjellel van, mert én nem írtam be olyat." A korábbi problémák után szerintem jogos volt az aggodalmam.

(Itt az emailek között jött egy üzenet az albérlőktől, hogy kaptam egy ajánlottat a régi címre. Erről már nem is küldtem panaszt, mert belefáradtam.)

Válaszoltak, hogy javították. Rögtön válaszoltam nekik: "Én sajnos azt látom, hogy helyesbítés nem történt, a 123456 utánküldésem meg lett szüntetve, és 0 aktív utánküldésem van. Jött egy email egy nem általam rögzített 1234567 utánküldésről, de ezt nem látom a posta.hu-n, így nem tudom ellenőrizni, és a későbbiekben hosszabbítani sem." Azt válaszolták, hogy ezt ők csak így  tudják rögzíteni, és: "Az utánküldést a kérdőjel javítása miatt a későbbiekben sem fogja látni az ÉnPostám felületen. ... Amennyiben 2018.12.31-et követően a szolgáltatást továbbra is igénybe szeretné venni, új megrendelésként tudja rögzíteni az ÉnPostám fiókjában." Írtam nekik, hogy oké, rögzítek újat, de akkor is kérdőjeles lesz a cím? Válaszuk, hogy ne ajtót rögzítsek, hanem 123/4 házszámot. Hát jó...

Panasz 2019. március: "13579 számú utánküldést szeretném újabb díjfizetéssel hosszabbítani. Email értesítőt is kaptam, hogy hogyan tehetem meg, azonban nem jöttem rá, hogyan ... ha rákattintok, csak két gomb jelenik meg: Megszüntetés és Másolás." Terelő válasz: "Az aktív utánküldés menüben lévő megrendelésre kattintva megjelenik a másolás gomb. Ezzel a gombbal az érhető el, hogy az eredeti megrendelés szerinti adatokat másolja a rendszer." Én: "én nem ezt szeretném, hanem a jelenlegit hosszabbítani ... a határozatlan idejű megrendelésnek pont az a lényege a határozottal szemben, hogy negyedévente meg tudom hosszabbítani, változatlan adatokkal, hiszen ha nem lehetne hosszabbítani, akkor gyakorlatilag a határozatlan és határozott végdátum esetén nincs különbség, ugyanúgy lejár mindkettő." Beismerő válaszuk: "Munkatársunk tájékoztatása szerint a felület frissítése miatt ideiglenesen kikerült ez a funkció, de hamarosan az új verzióban is elérhetővé válik." Tehát volt egy működő funkció, amit csendben elrontottak, fasza.

Panasz 2019. december: "24680 számú utánküldésemet próbáltam meghosszabbítani fél évvel, 2020.06.30-ig. Az ÉnPostám felületen rögzítettem ezt, fizettem is, de a díjrendezettség dátuma nem változott, továbbra is 2019.12.31, mint ezelőtt. Illetve a számlából úgy tűnik, hogy gyanúsan alacsony összeget vontak le. Van egy sejtésem, hogy az idei év hátralevő részét fizettem ki újból, nem a következő fél évet." Végül a pénzt nem adták vissza, de hosszabbítottak 1 hónappal, és ezt írták még: "A hiba időközben javításra került, a szolgáltatás zavartalanul működik." Ugyanennek a folytatása, megint hosszabbítani akartam és persze nem javítottak lófaszt se: "ismét előállt ugyanaz a helyzet, hogy fél évet akartam hosszabbítani, de csak 1 hónap került kifizetésre, ráadásul a posta.hu-n a díjrendezettség dátuma nem is változott, mintha nem fizettem volna semmit." És most itt tartunk.

Hozzászólások

Evvan, haza kéne jönni! :)

.forward - a'la magyar póóósta... :-D

Én ugyanilyen okból postafiókot béreltem, és a levéltovábbítást oda rendeltem. Hébe-hóba működött is...

De gondolj csak a szerencsétlen póstás helyébe, aki a hivatalban ül, és szétválogatja a leveleket a kézbesítő számára. Honnan a csudából emlékezzen arra, hogy pont a te leveled át van irányítva? Úgy képzelem el, hogy ki van rajzszögezve előtte egy ánégyes papírlap, azon az átirányítások listája. Egy idő után már fejből tudja.

Kb. el nem tudom képzelni hogy ezt technikailag meg lehet korrekten csinálni. Ilyen manuális szarakodásnál meg naná hogy nem működnek minden esetben jól a dolgok. Simán nem kellene ilyen szolgáltatást csinálni, aki elköltözik, legyen szíves updatelje a címét mindenhol.

Az utóbbi két hosszabbításkor, amikor a rendszerük rossz összeget vont le a kártyáról és nem is hosszabbított semmit, úgy kellett bizonyítani az igazamat, hogy elküldtem nekik csatolmányban a fizetésről a számlát. Azt a számlát, amit a rendszerük generál PDF-ként, és emailben küld el nekem...

Valószínűleg úgy (nem) működik ez a postának nevezett kupleráj, hogy az egyik részlegen dolgozó hülye (pl. számlagenerálás) nem látja azt amit a másik részlegen dolgozó másik hülye (pl. ügyfélreklamálás). Ilyenkor egy harmadik hülye (Te) proxyzod közöttük az információt.

Nekem teljesen pozitiv tapasztalataim voltak ezzel:

 

postafiokom volt, amibe beraktak azt is ami a lakas cimere volt cimezve (ilyenhez kellett volna utankuldest rendelni oenzert, megkaptam ingye, igaz nrkik is jo mert annyival kevesebb cimre kell mennie a kezbrsitonek)

ingyen kuldtek email ertesitest a postafiokba erkezo ajanlott (ezt rgy honapra megrendeltem, aztan kiderult, hogy sima levelek eseten nincs ertesites ezert lemondtam, aztan meg evekig kuldtek az ertesitest ingyen)

megszuntettem a postafiokot meg minden, kertem negyedeves utankuldest, volt amit egy evvel utana is atkuldtek.

 

gondolom, mivel mindezek manualisan mennek, bagyban fugg az adott postan dolgozok hozzallasatol, leterheltsegetol a dolog.