SSR, triak vagy mi?

Fórumok

Vettem egy csodás dizájnú Cata E-100GTH páraelszívó ventilátort ... bár ne tettem volna. Gyönyörű, de gyakorlatilag használhatatlan. Emiatt saját vezérlést építek hozzá, valami 3.3V-os csippel. Mindent kitaláltam már, csak azt nem tudom, mivel tudnám kapcsolgatni a ventilátor motorját.

Szétszedni nem akarom amíg össze nem áll az új vezérlés. Annyit tudok a motorról, hogy 4W-os és 8W-os üzemmódjai vannak. Dokumentációt nem találtam róla.

Reményem szerint ehhez elég lenne két SSR, triak, optocsatoló? Vagy mivel tudnám egyszerűen kapcsolgatni ezt a kis teljesítményű, de 220V-os fogyasztót, lehetőleg közvetlenül a GPIO portról?

Az SSR elég nagy, nem fog beleférni. Pici is kapható, de aranyárban. Talán ide más is megfelelne. Fontos lenne a pici méret, és hogy ne legyen azért túl drága.

Tapasztaltabbak véleményét szeretném kérni, konkrétan milyen típusú kapcsolóelemet használnátok? jó lenne, ha max 10ma és 3.3V már meg tudná hajtani.

Hozzászólások

Sajnos amatőr boltokban csak amatőr anyagok vannak. ;)

Megrendelheted a TME-ből, vagy beljebb jössz a HR Elektronikába, és ott megrendelik neked. Picit rátesznek, de nincs szállítási költség,

Meg kellene mérni a motor ellenállását, mert túllépheted a megengedett 300mA csúcsáramot. Ha így lenne, akkor 2db párhuzamos relével kell megoldani. Először bekapcsolod az egyiket egy áramkorlátozó ellenállással, a motor felpörgése után meg a másikat.

Szia,

Arra figyelj oda, hogy mikor magneses ter megindul, vagy leall, tud lenni tranziens. 

Egyebbkent ez a baratod: https://www.panasonic-electric-works.com/pew/eu/downloads/ds_aqh_en.pdf

Opto es zerocross elektronika is van benne.  HQban is kaphato: https://hqelektronika.hu/termekek/relay-aqh1213-ssr-6vdc-1x600vac06a-dip8-relay-7p-zero-cross

Nem vagyok annyira tudoja a valton levo motoroknal, de szerintem eleg egyszeru fizika, ha 0 feszt raksz valamire, akkor 0 aram fog rajta folyni. 

Mas kerdes, hogy elso felfutas utan mi tortentik. Szivesen meghallgatom reszletes magyarazatodat, mert ezzel a reszevel abszolut nem foglalkoztam. 

Arra gondolj, hogy az ideális induktivitás árama 90°-ot késik a feszültségéhez képest szinuszos jelelak esetében. Ha energiamentes induktivitást a feszültség csúcsán kapcsolod be, az áram nulláról szinuszosan kezd el változni, miközben a feszültség épp koszinuszos, azaz minden olyan, mint stacioner állapotban, nincs tranziens.

Ezzel szemben, ha feszültség nullátmenetnél kapcsolod be az induktivitást, az áramának jelalakja mínusz koszinuszos lesz, azzal az apró különbséggel, hogy nullából indulva, azaz lesz egy áram csúcsértéknyi DC komponensed. Valójában van ellenállásod, így exp(-t/T) szerint, ahol T=L/R el fog enyészni exponenciálisan a DC áram komponens, de belátható, hogy a bekapcsolást követő félperiódus idő elteltével a névleges csúcsáram közel kétszerese fog folyni. Ezzel az a baj, hogy betelíti a vasmagot, s mivel feszültség kényszert alkalmazunk, a telítés hatására hirtelen lecsökkenő induktivitásnak további jelentős áram növekedés lesz a következménye.

Nyilván ennek semmi jelentősége néhány wattos, nagy belső ellenállású cuccok esetében, de néhány 10 kW fölött mindenképp gondolnék rá. Én már hamarabb is. :)

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Akkor mindent értek.

Még jó pár éve berheltem össze öcsémnek valami soktriakos megoldást 20w-os izzós futófényhez, to92 triakkal, nullátmenetes optotriak(moc30 valahányas) indítással(:

Amikor kiég egy izzó, kisül a triak..

szerk.:(tudom, illett volna minden triakhoz valami rc illesztés, de az már nem biztos, hogy elfért volna, ha még egyszer ilyesmire vetemednék, a nem nullátmenetes optotriakot választom, és beszinkronizálom 60° környékére a kapcsolását )

Az izzólámpa nem induktív terhelés, de nem is szimplán rezisztív. Valami nonlineáris dolog, mert az izzószál hőmérsékletével jelentősen nő annak ellenállása. De való igaz, a tápláló hálózat impedanciáját, esetlegesen a tápláló transzformátor szórási induktivitását figyelembe lehet venni. Viszont, ha ez közvetlenül az utcán lévő olajtranszformátor, akkor azt bátran tekintsd ideális feszültséggenerátornak. Annak a szórási reaktanciája elenyésző lesz a terhelésed impedanciájához képest. (Szőrszálhasogatók kedvéért: abszolútértékben, hiszen két komplex szám között nem értelmezhető a kisebb és nagyobb relációk.)

Miért nem raktál oda egy BT139-800, vagy valami hasonló eszközt? Ez az adott környezetben szinte elpusztíthatatlan. Azért kell két dolog. Egy soros RC-tag a triac-kal párhuzamosan, ez a du/dt-t hivatott limitálni, és kell egy varisztor szintén a triac-kal párhuzamosan, ez pedig a tranziens csúcsfeszültségeket limitálja. Esetleg a di/dt-t lehet korlátozni kis soros induktivitással.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Talán el sem fért volna a to220 akkora tömegben, de abban is bizonytalan voltam, hogy a moc30xx árama mire elég. Meg eleve túlzásnak tartottam volna már akkor is ekkora terhelésre ennyi túlbiztosítást, annak a to92-esnek az adatlapján 8A/egy.ciklust írnak alkalmi maximumra, azt képzeltem, hogy elég lesz.

Most miattad kénytelen voltam találni egy BT134-600-at sot82-es kompromisszumnak, de nincs valószínűsége a gyakorlati próbának, a ledek miatt már a MOSFET parazitatranzisztora érdekesebb(:

Ilyen kis motoroknak ellenallasa ilyen 400-1500ohm? Mikor rakotsz feszultseget, akkor rezisztiv fogyasztokent indul meg, mikor mar van magneses ter, akkor lesz induktiv fogyaszto. 340v feszt raksz ra 1kohm ellenallasu motorra, akkor ott 1/3A akarna megindulni. 

Lakasban levo kisebb nagyobb motorok ( redony, ventilator, korfuresz) nem tartalmaznak egyaltalan semmilyen elektronikat, siman egy kapcsolo inditja/szakitja a kort, nem hiszem, hogy szukseges ezeknel elektronikat epiteni. Amit irtal, az alapjan en tovabbra is 0val inditanak ilyen motort, 10kw folott majd ujragondolom :) 

Annyira felkeltetted az erdeklodesemet, hogy majd ranezek scopeval egy kisebb motorra, es megnezem mi tortenik, ha 0nal inditom meg, es utana valahol sinus csucsanal......... csak idom legyen ra.

motor == trafó

Bekapcsoláskor R+L-ként indul a megmozdulásig. Utána meg az impedancia x áram és a fordulatszám okozta ellenelektromotoros erő egyensúlyban van a kapocsfeszültséggel.

Ha kikapcsolod, akkor nem csak az induktivitás "rúg", hanem a tehetetlensége miatt még forog egy kicsit. Ekkor rövid ideig generátor is. De azért nem űrtechnika. ;)

SSR = triac + optocsatoló egy tokban

Mit nem tud a leíráshoz képest (mi az, amiért használhatatlannak ítéled)?

Alapvető konstrukciós hibája, hogy az elektronika által leadott hő torzítja a hőmérő által mért hőmérsékletet, és így a relatív páratartalmat is.

Ha nem megy a ventilálás, akkor kb 4 fokkal mér melegebbet, ha megy, akkor csak kb 2 fokkal.

Az alacsony fogyasztású üzemmód csak akkor érhető el, ha folyamatosan megy a motor. Szakaszos üzem esetén csak a nagyobb fogyasztású mód érhető el.

Ráadásul sokkal kényelmesebb lehetne két szenzor használatával, bár ilyen termékes egyáltalán nem láttam a piacon.

Melyik van neked?

"Elérhető változatok:
- Standard, kapcsolóról üzemeltethető
- Utószellőztető funkcióval rendelkező kivitel
- Páraérzékelő- és utószellőztető funkcióval rendelkező kivitel
- Mozgásérzékelővel rendelkező kivitel"

Akkor állítsd folytonos üzemmódba alacsony fokozatra és a kapcsoló helyett ezt kösd be:
https://sonoff.tech/product/wifi-diy-smart-switches/th10-th16
https://www.itead.cc/sonoff-th.html

Itthon van is egy ilyenem, mindkét szenzor típussal.
Filléres eszköz, Aliról is rendelheted.

Nekem is ez a fajta van: - Páraérzékelő- és utószellőztető funkcióval rendelkező kivitel (kijelzo nincs)

En is dobtam a francba a vezerleset, rakotottem egy Shelly-t meg folraktam a furdobe egy digitalis ho/paratartalom merot. Nalam Domoticz van, de massal is meg lehet hajtani, akar siman a Shelly Cloud-al. (shellynek van sajat paratartalom meroje)

Ez a Shelly-t nem ismertem. Én direkt a kijelzője miatt választottam, és benne szeretnék maradni a saját dobozában, de lehet, hogy a végén ilyen külső megoldás lesz belőle, bár ezt egyelőre nem szeretném.