( hajbazer | 2021. 01. 27., sze – 16:41 )

Hol a határ a termék tájékoztató és a reklám között?

A reklám megpróbál mindenféle tömegtájékoztatásra alkalmas csatornán beszivárogni a tudatodba, azzal az egyértelmű céllal, hogy megvetessen veled valamit, amire alapvetően nincs szükséged. Most köszi nem kérem a "pont arra volt szükségem, amit bevillantottak" című elégedettség comingoutot, ugyanis, ha valakinek szüksége van egy új fogkrémre, akkor elmegy az üzletbe és vesz egy fogkérmet, vagy rendel webáruházból. Ha 70%-kal fehérebb fogakat szeretne, akkor tanácsot kér az eladótól, vagy a webáruháztól, vagy egy gyártótól. Ezzel szemben, a terméktájékoztató a terméket árusító, vagy azt gyártó weboldalán, katalógusában elérhető, részletes és nem válogtatott információk gyűjteménye. Legalább is, jobb esetben.

A lényeg az, hogy ki kezdeményezi. Ha a kereskedő, gyártó multi kezdeményez, az általában reklám és általában egyoldalú kommunikáció (értsd: marketingesék leszólnak az édenkertből, hogy ezt kell tenned, ha te is kicsit szeretnéd az édenkertben érezni magad). A határ egyértelműen ott húzódik, amikor szándékosan a megvetetés céljából lecsupaszított, érzelmi-pszichológiai manipulációra alkalmas képi- és hanghatásokkal, döntési csapdákkal (akciók) hajszolnak bele tömegeket a vásárlásba. Az pedig itt teljesen mindegy, hogy a reklám célzott vagy sem. Minden olyan tartalom, aminek közlését a gyártó/kereskedő kezdeményezi és ami egy kicsit is nélkülözi a termékhez szorosan kapcsolódó konkrét, tényszerű infromációkkal való objektív tájékoztatást, sőt még akár fel is szólít vagy noszogat a termék megvásárlására, értelmezhető reklámnak és részemről betiltandó.

"Akár 70%-al fehérebb fogak" - Cáfold meg!

Ez nem konkrét, tényszerű, hanem manipulatív információ. A mondat lefordítva annyit jelent: maximum 70%-kal fehérebb fogak, pontosabban: FOGFEHÉRÍTÉS ≤ 0,7. A minimum nincs meghatározva. Nincs megadva, hogy milyen fehéregyensúllyal bíró megvilágításban számít ez. Nincs a tudományos alapja se közölve. Ez pont ugyanolyan, mintha azt mondom, hogy a Föld akár 100%-ig lapos.

Őszintén remélem, hogy az észak-koreai videód nem egy burkolt vadkapitalista FUD volt, hogy reklámok nélkül csak úgy lenne lehetséges élni, mint Észak-Koreában, annak minden hátulütőjével együtt.