( bucko | 2019. 11. 12., k – 02:25 )

Picikét körülnézhetnél a világban és a gazdaságban, majd felébredhetnél!

Régen jött a UPC szerelő. Most is jön, de alvállalkozó. Vajon miért?

Egy call center operátor, számitógép üzemeltető régen alkalmazott volt. Most ugyanezek a tevékenységek outsourcing formájában mennek. Vajon miért?

Minden cég a multitól az egyéni vállakozóig arra törekszik, hogy a bérköltséget csökkentse. Telekom cégeknél pl. "az egy dolgozóra jutó vonalszám" egy fontos tőzsdei mutató. Természetesen ezt lehet egy darabig modernizálással és beruházással növelni. Utána jön a kiszervezés. A dolgozókat átdobják egy alvállalkozó cégbe, amely már más elszámolás alá esik. Az alvállalkozó is azért végzi a tevékenységét, hogy nyeresége származzon belőle. Miből is? Megkapja a a dolgozószámra eső bértömegnél kisebb (!) összeget, amiből még adózik és nyerészkedik. A dolgozónak kevesebb jut, miközben az árak emelkednek.

No, a nagyszerű elméleted szerint mit lépnél?

- Legyen a dolgozó fizetése feleakkora?

- A dolgozót foglalkoztató cég szerezzen máshonnan pénzt, hogy tudjon fizetni a dolgozónak? (Magyarul tegye veszteségessé ezt a megbízást.)

- A csúcson levő cég tegye infláció és járulékkövetővé az egyszerű alvállakozói díjat, vagy rontsa a tőzsdei mutatóját stb. - így legyen versenyképtelen és csukjon be?

Gondolkozz el azon is, hogy melyik magyar cég jobb:

- Kényszervállalkozókat alkalmaz és/vagy feketetén dolgoztat, vagy

- a dolgozói Indiában vannak és a Kajmán szigeteken adózik. :-D