Lítium akkumulátor VAGY hidrogén+üzemanyagcella?

Utóbbi is fel-fellendül. Itt egy újabb jármű a Toyota mérnökeitől:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/marken-modelle/toyota…

5,6 kg befogadó képességű hidrogéntartály
650 km hatótáv

Németeknél 9,5 EUR/kg a hidrogén ára és szépen nő a hidrogén töltőállomások száma.

A járműiparban vajon a lítium akkus megoldásé a jövő, vagy a hidrogén+üzemanyagcella a jövőképesebb?

update#1:
     - www.toyota.hu hír
     - hogyan állítják elő a hidrogént? (pdf)

Hozzászólások

a toyota egy ideje mar uti ezt a doglott lovat.

Majd egyszer belatjak, hogy nem lehet szellel szemben pisalni, es ok is elkezdenek elektromos autot gyartani, es ezt az almodozast meg szepen betoljak a fiokba, ahova valo.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Én nem temetném. Egyébként már a Honda is próbálkozott olyan 20 éve, meg gondolom sokan mások is. Nem lepne meg, ha nagy népsűrűségű országokban, mint pl. Japán elkezdenék építeni ezerrel az infrastruktúrát. Ott egyébként is energiakrízis van, úgyhogy az elektromos autók talán nem a legjobb ötlet, ha csak nem építenek még pár fukusimai erőművet. Vagy, pár szélerőművel kivonják a vízbű a zokszigént. :) 

A japánoknál ráadásul nincs egységes hálózat: keleten 50Hz-en "ketyegnek", nyugaton meg 60Hz-en - mondjuk ez az autók töltőinek nem számít, az viszont probléma lehet, hogy a két hálózat közötti "átjárást" csak néhány frekvenciaváltó telep biztosítja, összesen 1.3GW-nyi teljesítményre, úgyhogy erőműveket gyakorlatilag mindkét hálózati részben kell építeni - vagy az "átjárást" biztosító rendszereket kell bővíteni.

Totyi ugy 20 eve tolja a hidrogent. Amugy szerintem a hibrid technika a jovo itt is.

Akkuk ejszaka tolthetoek, nappal meg egyenlito esetken felhasznalhatoak, mindez egy hidrogen cellaval kombinalva nem erintene sulyosan a hogyafaszbamegyekhaza miutana  szolgaltato esetleg lerantotta a toltottseget.

Elszamolas kerdese mondjuk fennall.

Amugy a tarolasa es kezelese nem gyermekjatek szerintem.

http://karikasostor.hu - Az autentikus zajforrás.

Most, amikor mar 5perc alatt +100km-t tolnak az akksis autoba. Nagyon kell igyekeznem egy benzinkuton, hogy 5 perc alatt vegezzek!

Szerintem ezek a problemak megoldottak.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Nehez eldonteni, hogy csak trollkodsz, vagy tenyleges valasz is erdekel.

Az 5 perc +100km -t nem a kisujjambol szoptam. Azt hiszem a mostani Joe Rogan interjuban mondta Elon. De lehet, hogy a Ride the lightning podcast-ben hallottam. Nem tudom visszahallgatni, nem szoveges tartalom, hosszra meg eleg sok (az interju majd 3 ora a podcast epizodok meg kb. orasak)

 

Az 5 perc tankolas pedig sajat tapasztalat. En meg benzinkuton 5 perc alatt nem tudtam vegezni.

 

Az osszes tobbit (mobilalkalmazas, infrastruktura hianya, nyafogozona, szaramagyarhelyzet, stb) pedig ti koltottetek hozza.

Technikailag egy iden kijovo elektromos autoba 5perc alatt +100km-t bele lehet tenni, lehetseges.

Igy az egesz hidrogenezes okafogyotta valt. Meg erolkodnek, hogy hatha kamionokban el lehet sutni, de egy olyan 5 even belul ott is megbukik.

 

Az pedig, hogy az autok 10%-ara egy komplett benzinkuthalozatot fenntartsanak, hat.... sok sikert hozza. Vegulis LPG kutak is vannak, max olyasmi lenne ez is.

Azert 10%-ot saccoltam, mert kb. csak a toyota tolja ezt. Regen tolta meg az audi es a bmw is. De mara a volkswagen teljes mellbedobassal elektromos autozik lithium akksi alapon (vw id3,4,5,6)

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Teslanak (amerikaban) van akkumulatorteleprol mukodo superchargere, pont olyan helyre, ahol nincs normalis villany.

Plusz a jovoben az ipari akkumulatortelep lesz a megoldas a napenergia tarolasara.

 

Sajat gondolat: En el tudom kepzelni, hogy a benzinkutak (ahol kell) ilyen ipari akkumulatortelepek lesznek + kavezo.

Most is robbanoszer + kavezo a felallas. Az se veszelyesebb... :)

 

Millio link van, csak egy 2019-es: https://thedriven.io/2019/12/02/tesla-deploys-mobile-ev-superchargers-p…

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

És az 5 percből, amit a kúton töltesz mennyi maga a töltés? Azért nem optimalizálják, mert így is teljesen jó, nincs hova. Illetve a kúton ha lehetne kinn fizetni érintős terminállal, akkor nem vennék minden hülyeséget benn, ezért kell bemenni gondolom. Ez 600-1000 km autótípustól és használattól függően, az átlagos töltési sebesség 6-10-szerese az elektromos ideálisnak így optimalizálatlanul.

Olvastad egyébként a TC-os fiúk cikkjét arról, hogy hogy megy az elektromos töltés? Appokkal szopatnak, nem tudod előre mibe fog kerülni, satöbbi? Majd ha odamegyek, bedugom 5 perc alatt bemegy 600 km, és előre könnyen számolható összeget fizetek érintős kártyával vagy készpénzzel testszés szerint, a mobilom basztatása nélkül, akkor lehet mondani, hogy teljesen jó. Akkor már csak az árról fogunk beszélni, LOL.

A hidrogenhajtas egy olyan problemara adott valasz - nevezetesen, hogy a lithium akksit hosszu orakigtart tolteni - ami mar nem letezik.

Egy technikai problemara technikai megoldas kell. Ha mar nem letezik a technikai problema, akkor a megoldasi javaslatok is okafogyotta valnak.

 

Az, hogy mobilalkalmazassal szopatjak a nepet (amelyik orommel veszi, mert a telefonhoz van nove, es orul neki hogy smart homeon keresztul huzza le a WC-t otthon), az ettol a technikai problematol teljesen fuggetlen.

Pontosan ugyanugy szopathatnanak benzinert vagy hidrogenert cserebe mobilalkalmazassal.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Múltkor valamiért nem működött a kártyás rendszer egy autópálya benzinkúton. A userek mondták, hogy már egy órája várnak ott. Én meg leszámoltam pár Forintot a tárcámból és távoztam.

A készpénz egyébként a szabadságunk kulcsa, ha nem lenne készpénz, annyi szabadságunk sem volna, mint ami most van. Ne akard, hogy eltűnjön teljesen a készpénz! Én szóltam!

Keszpenz eltuntetesevel vegleg kiesik a kezedbol egy olyan kontroll aminek nem szabadna. Szerintem te is belatod ezt, mert eleg jo vagy, hogy ne igy legyen.

Fizikai materializacio sokaig nem fog eltunni egy ilyen csereeszkoznel. Rengetegen kiesnenek a pixisbol ha ez megtortenne, es meg gazdasagi kar is jelentekeny lenne, mert ha tetszik ha nem a feketegazdasag es a szurke is gazdasag ami kihatassal van a rendes gazdasagra.

Ne mond, hogy ezt nem latod at. Csalodnek.

http://karikasostor.hu - Az autentikus zajforrás.

Szerkesztve: 2021. 03. 03., sze – 11:46

Virágozzék minden virág! Nekem tetszik ez az irány. Nem tudom mit fognak csinálni a dihidrogén-oxid problémával: a felső légkörbe kerülve lehűlést okoz az úgynevezett felhő hatás miatt! Ráadásul kékíti az eget is! Mit fogunk mondani az unokáinknak? Azért kék az ég, mert mi nem bírtunk magunkkal és szétpöfögtük dihidrogén oxiddal az egész eget! Bezzeg gyerekkoromban még fehér volt, mint a hó, ami akkor még sokkal kevesebb volt!

És ez mind semmi - nagyobb mennyiségben a szervezetbe kerülve súlyos károsodást okozhat, de a bőrrel hosszabb ideig érintkezve is problémákaz okoz, nagyon sok halálesetért felelős egyébként is (igaz, ez jellemzően nem tiszta állapotú dihidrogén-monoxid már), jelentős hatása van az éghajlatra, a növényekre...

Szerkesztve: 2021. 03. 03., sze – 14:21

Kíváncsi vagyok, hogy a Nanoflowcell nevű technológiából lesz-e valaha piaci termék:
https://emagazine.nanoflowcell.com/
https://en.wikipedia.org/wiki/NanoFlowcell

A technológia a folyadékáramos redox akkumulátorok (Redox Flow Battery) elvére épül, és úgy néz ki, hogy megoldották a tradicionális redox akkumulátorok két legnagyobb hátrányát: a veszélyes elektrolit kiváltását és a hőmérsékletre való érzékenységének csökkentését: https://emagazine.nanoflowcell.com/technology/bi-ion-energy-of-the-futu…

Komoly előnye a technológiának, hogy az elektrolitok cseréjével a feltöltés megvalósítható, ráadásul az elektrolit nem használódik el és az üzemanyagcella membrán élettartama is rendkívül hosszú. Mellesleg az elektrolitok cseréjéhez szükséges infrastruktúrát a jelenlegi kúthálózatba könnyen lehetne integrálni. A töltés ideje csak a folyadékcsere gyorsaságától függ.

Magyar nyelvű összefoglaló a folyadékáramos redox akkumlátorokról:
https://mvmp.hu/hu-HU/Szolgaltatasok/Villamos-energia/Erdekessegek/Vana…

A terület egyébként egyre intenzívebben kutatott, máshol is folynak kutatások a minél kedvezőbb tulajdonságú elektrolitok irányában:
https://www.pv-magazine.com/2020/10/02/ferrocene-based-electrolytes-for…

Tök jó a hidrogén, csak ne feledjük: a vízgőz sokkal inkább üvegházgáz, mint a szén-dioxid.

Nem lítium akkumulátor. Ólomsavas vagy NiMH.

Azért ez nem ilyen fekete / fehér. Ha megnézzük a történelmet előbb voltak elektromos autók mint belső égésűek. Akkor is hamar rájöttek, hogy a benzin/gázolaj stb energiasűrűsége jóval jobb mint az áramtároló kapacitás. Még úgyis, hogy a belső égésű autók hajtásláncán a hatásfok elég borzalmas lesz. Csak szerencsére a benyában ígyis van elég energia :D Ami pár perc tankolással fullra tölthető, mindenfél körülményektől mentesen.

Mert az hogy elméletileg gyorstöltés is pár perc 100km, ahhoz szerencsés csillágállás kell. Ha már ketten töltenek pl 1 fejen nem jön ki a matek. Ha éppen -10 fok van, akkor még annyira se jön ki. stb A hatótáv is erősen tud függeni a külső körülményektől. 

Az, hogy mindenki elkezdett elektromos autót tolni, egyrészt Elonnak köszönhető, valamint hülye EU olyan normákat ír elő amik lassan saját magát folytja meg vele. 

Az elektromos autók felárairól (vételár) nem is beszélve, az üzemeltetési költséget hagyjuk, mert 5. éves új autóm eddigi összköltségén (ami bőleg benzin és kötelező szervízek, mert biztosítás gumik stb elektormos autónál is van)  se tudnék még jóval kisebb kaliberű elektromos autót venni. 

Szóval egyelőre ez még uri huncutság nem az átlagpolgár autóázásra van kitalálva, talán 10 év és elválik mi merre.

Fedora 33, Thinkpad x280

Mi az átlagpolgár ? Mert ha magunkat nézem 2 felnott 1 gyerek videken. Kell 2 kocsi, ugyanis hárman  3 felé vagyunk. Én munkába menet viszem az oviba, este feleségem hozza a munka utan.  A tömegközlekedéssel ezt kb a munka kárára (szabadidő) lehet megoldani.   Egy városon, nagyobb városon belül jobban elképzelhető, hogy elég lehet a tömegközlekedés.

Fedora 33, Thinkpad x280

Légiközlekedésben is érdekes lehet, mert sokkal nagobb energiasűrűségre van szükség mint amit a jelenlegi akkumulátortechnológia tud. Ráadásul az akkumulátorok tömege nem csökken út közben, mint a hagyományos üzemanyagé, ami tovább rontja a hatótávolságot.

Az Audinál nyomták a H2-őt egy darabig, aztán elvetették. Túl drága. Nagy motorokba (vonat, hajó) talán megéri.