Mik az Ethernet over powerline követelményei?

Sziasztok!

Ismét felmerült, hogy a jelenleg wifis nethozzáférésemet "konnektoros" Ethernetadapter használatával javítanám. (Első körben ez tűnik a leggyorsabb és legkevésbé macerás megoldásnak.) Ugyanakkor sem ezt a technológiát nem ismerem, se a "villamos" dolgokhoz nem értek, így felmerült pár kérdés, amire egyelőre nem találtam egyértelmű választ.

A lakásban, ahol lakom, elvileg három "fázis" (vagy "áramkör" vagy minek mondják) van. Ezek az adapterek csak azonos "körön" működnek együtt, vagy ez nem szempont?

Van-e esetleg ezeknél az adaptereknél olyan korlátozás, hogy csak fali csatlakozóba dugva működnek rendesen, de hosszabbítóból nem? (Úgy rémlik, hogy akkutöltőknél szokták mondani, hogy falba kell dugni, és nem hosszabbítóba; ezek után nem lepődnék meg, ha itt is lenne ilyen követelmény.)

Működő adapterek esetén milyen mértékű sávszél-veszteségre lehet számítani? (Esetemben az lenne a fő szempont, hogy a válaszfalak által érezhetően árnyékolt wifinél gyorsabb legyen.)

Köszönöm.

Hozzászólások

Szerkesztve: 2020. 10. 15., cs – 11:42

Szia.

 

1. Minel jobb a fali kabelezes (uj kabelezes, vastag, rez) annal jobb a savszel

2. le legyen az egysegek kozott olyan fogyaszto, ami tud "zavarni"

3. Ha lehetseges, mindenkepp fali aljzatba dugd, ne elosztoba

4. kismegszakiton (koron) atmegy a jel, de ronthat rajta.

 

Ha van foldkabeled, (ma mar eleg alap, ha csak nem valami nagyon regi haz) akkor erdemes olyan mimo-sat venni, ami ki tudja hasznalni.

 

Ajanlott markak

olcsobb:

csak LAN

 

https://compker.hu/termek/68026

 

Wifi

 

https://compker.hu/termek/43179

 

Draga (viszont tud olyan extrakat a wifi oldal, mint pl fast roaming, mesh, band steering, Airtime Fairness)

 

csak LAN

https://www.alza.hu/devolo-magic-2-lan-1-1-2-starter-kit-d5573588.htm?kampan=arukereso_hu_sitove-prvky-a-nas_powerline_x_vd500g10&utm_source=arukereso_hu&utm_medium=product&utm_campaign=arukereso_hu_sitove-prvky-a-nas_powerline_x_vd500g10

 

Wifi 

http://avplanet.hu/devolo-d-8390-magic-2-wifi-2-1-2-powerline-kezdocsomag.html

 

Esetleg Devolobol eleg lehet a Magic 1 seria.

Ha van foldkabeled, (ma mar eleg alap, ha csak nem valami nagyon regi haz) akkor erdemes olyan mimo-sat venni, ami ki tudja hasznalni.

A fi relét nem zavarja ez?

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Nem ertem a commented. Felrement?

A fázis és nulla között bármennyi áram folyhat, az nem érdekli a FI relét, ha a kommunikáció a fázisra és a nullára épül rá, akkor mindegy, hogy mekkora árammal kommunikálsz, nem érdekli a FI relét. Egy kilowattos terhelést is kapcsolgathatsz kommunikáció gyanánt.

Amugy, milyen egy okosabb AVK?

Van AC, A, F, B és B+ típus, egyre drágábbak és okosabbak. :)

A fázis és nulla között bármennyi áram folyhat, az nem érdekli a FI relét, ha a kommunikáció a fázisra és a nullára épül rá, akkor mindegy, hogy mekkora árammal kommunikálsz, nem érdekli a FI relét. Egy kilowattos terhelést is kapcsolgathatsz kommunikáció gyanánt.

Valoban, hasznalhatatlan lenne ha a leirt modon leoldana! Ahogy lent kitargyaltak, van olyan ami a vedofoldet is hasznalja kommunikaciora!

Van AC, A, F, B és B+ típus, egyre drágábbak és okosabbak. :)

Azt hittem van valami uj, de ezek mind regi motorosok.

És ha épp feszültség kimaradás van az ELMŰ-nél, akkor 0.25 W / 0 V = ∞ A folyik majd? Amikor egy adott teljesítményű jelet szuperponálsz az ott lévőre, lényegtelen, mekkora feszültség van ott. Az a kérdés, hogy az adott frekvencián mekkora a hálózat impedanciája, s ezen az impedancián a kívánt teljesítményt mekkora árammal tudod létrehozni. Semmi köze a 230 V-hoz. Amúgy nyilván a 250 mW olyan kis teljesítmény, hogy arra nem fog leoldani a fi-relé, de azért sem, mert oda is, vissza is elmegy rajta ez az áram, nem a fi-relén kívül a fűtéscsövön hozod vissza.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Az elsőt értem és igazad van (mondjuk kíváncsi lennék, hogy kb mennyi egy otthoni hálózat impedanciája az adott frekvencián). A második gondolatodat viszont nem:

de azért sem, mert oda is, vissza is elmegy rajta ez az áram, nem a fi-relén kívül a fűtéscsövön hozod vissza.

Arról volt szó, hogy a földön is megy jel az új szabvány szerint. Az életvédelmi relén azonban csak a fázis és nulla megy keresztül. Tehát a földön keresztül elkerüli a FI relét. Vagy tévedek?

erdemes konnektorba dugni nem hosszabbitoba, mert a legtobb hosszabbitoban levo zavarszuro aramkorok kivaloan kiszurik az adatforgalmat, de a legtobb amugy is tud pass-through-t ugyhogy abba meg mehet a hosszabbito

Nekem emeleti konnektorban van a feladó, földszinti konnektorban a vevő. A kettő külön kismegszakító körön van. Olyan 70-80 megabit megy át rajta emlékeim szerint. Az biztos, hogy a TV tud mindenféle tartalmakat streamelni ezen át, és nem gond a sávszélesség. Azt írják, hogy a sávszélességet a kábelek minősége, a közbeeső csatlakozások és a két pont távolsága (a kábelek hossza) befolyásolja, szóval az, hogy nekem 70-80 Mb körül van, az számodra nem jelent igazából semmit. Lehet, hogy nálad sokkal kevesebb lesz és az is, hogy több.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Pingidők milyenek egy UTP-kábeles megoldáshoz képest? Én is fontolgatom, hogy veszek powerline adaptereket, mert itt a brit albérletben egy jó ideje gyenge Wi-Fi jellel szenvedek, messze van tőlem a router. A távolság meg a lakástulaj miatt UTP kábelt nem tudok kihúzni.

Amit én nem értek, hogy ez a powerline-os megoldás hogy garantálja, hogy a router, meg a másik végén a kliens nem kap többlet feszt visszafelé az áramhálózatból?

Nekem elég lenne max. 100 Mbites sebesség, még az is sok, meg elvileg a házban sincs három fázis, meg külön fázisok, már amennyire tudom. Ez egy kicsi, két szintes sorház, nem nagy alapterülettel, fene tudja milyen vezetékekkel, hány amperos, milyen állapotban van, milyen hosszúak a vezetékek. Az se tudom, hogy ez a valaki által fent ajánlott TL-PA4010P-t vegyem (árban, tudásban szimpatikus) vagy valami más ajánlottabb helyette?

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

Amit én nem értek, hogy ez a powerline-os megoldás hogy garantálja, hogy a router, meg a másik végén a kliens nem kap többlet feszt visszafelé az áramhálózatból?

Még egy mezei PC esetén is galvanikusan le van választva az ethernet PHY a csatlakozó lábaitól és ezáltal az UTP kábel ereitől. Egy picike ferritmagos transzformátor a megfejtés, már ha jól értem a kérdésed.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Szintén emelt/földszint, 30+ éves kábelezés. Én kb. 130 megabitet mértem többször is.

----------
Were antimatter present, its detection would be quite simple and straightforward. The most rudimentary detector suffices: simply place it down and wait. If the detector disappears, antimatter has been discovered - get out fast!

Szerkesztve: 2020. 10. 15., cs – 12:32

En nem szeretem es kerultem ezt a technologiat, igy nincs igazi tapasztalatom vele. De olvastam ezt-azt, igy beleokoskodok :)

A lakásban, ahol lakom, elvileg három "fázis" (vagy "áramkör" vagy minek mondják) van. Ezek az adapterek csak azonos "körön" működnek együtt, vagy ez nem szempont?

"All power wiring being unshielded, the high frequency data transmissions will crosstalk into the other phases well enough to provide good links."

Azaz zaj-szeruen terjed :D Ha jol tudom, van olyan verzio ami a foldelest is hasznalja kommunikaciora. Erdemes megenzni, hogy mindenhol rendesen be van-e kotogetve (amugy is)! Mindenkepp nezz utana, hogy mit tud az adott eszkoz, mert rengeteg fele van!

Van-e esetleg ezeknél az adaptereknél olyan korlátozás, hogy csak fali csatlakozóba dugva működnek rendesen, de hosszabbítóból nem? (Úgy rémlik, hogy akkutöltőknél szokták mondani, hogy falba kell dugni, és nem hosszabbítóba; ezek után nem lepődnék meg, ha itt is lenne ilyen követelmény.)

Pucer eloszto nem hiszem, hogy gondot okoz, de itt minden IS zavart general. PL. ismerosnel egy vacak zajos mobiltolto okozott nagy lassulast. Igy erdemes rovidre fogni a dolgokat :)

Működő adapterek esetén milyen mértékű sávszél-veszteségre lehet számítani? (Esetemben az lenne a fő szempont, hogy a válaszfalak által érezhetőenárnyékolt wifinél gyorsabb legyen.)

Nagy es kiszamithatatlan.

Mindenkepp ugy vasarold meg, hogy tudd visszavinni, ha nem megy / nem eleg jo mert kornyezetfuggo a mukodese.

Amikor bejöttek én sem szerettem őket, de szerintem mostanra kinőtték a gyerekbetegségeket és bizonyos use-caseknél stabilan lehet őket használni. Számtalan esetben nyújthat egyszerű megoldást, de van ahova nem tenném.

Ami szerintem fontos a saját példámon keresztül (TL-WPA8630P) bemutatva:

  • portok száma: 4 Gigabit Port
    •  ahol kábellel használom nekem kellenek a portok
  • tud-e alapból WiFi-t: WiFi cloning és AP mode
    •  ahol WiFi kell ott hasznos ha tudja ezt alapból; nemrég vittem netet egy kültéri pihenőhelyhez ezzel, ami kb. 60 méterre van a modem-től és itt már sajnos nem működött a saját WiFi-je, de vettem hozzá egy belépő szintű TP-Link WiFi routert 5k-ért és kábellel rákötöttem; most stabil 60Mbps van 100-as netnél
  • tudod-e használni a dugaljat: igen
    • ezek általában drágábbak, de megmarad a konnektorod legalább, engem már mentett meg ez a feature
  • MIMO: 2 x 2 MIMO
    •  több jel küldése-fogadása egyszerre, minél több, annál gyorsabb
    • hazudnék, ha azt mondanám pontosan értem hogy működik, de látom a gyakorlatban hogy tényleg gyorsabbak
  • nekem minden más TP-Link és egy appból tudom kezelni őket

Az elektromos részében nem vagyok szakértő, de megfigyelés alapján:

  • minden TP-Link dobozra rá van irva, hogy csak konnektorba mehet, elosztóba nem, de működik elosztóból is, bár én nem dugnám hosszú távon elosztóba
  • kismegszakítón keresztül működik, én nem láttam lényegi romlást sem
  • a 3 fázisnál csak akkor működött nekem ha a két konnektor ugyanazon a fázison van
Szerkesztve: 2020. 10. 15., cs – 14:08

-

Szerkesztve: 2020. 10. 16., p – 09:29

Nekem mikrotik van. Bedugva egy APC villámvédett elosztóba (elosztóban akvárium világítás, szűrő; TV, IP telefon, telefon töltő, apróságok). Ezután a fali aljzat sorosan felfűzve 2 szobában. Összesen 3-4 konnektorral odébb direktbe be van dugva a párja. A 100Mbit/s modelből közel 100Mbitet kiveszek így.

https://mikrotik.com/product/pwr_line_ap

Szerkesztve: 2020. 10. 16., p – 10:39

Szerintem lassan le lehet szamolni a technologiaval kapcsolatos fentartasokkal. Van itthon egy TL-PA7010 bazis es egy TL-WPA7510 WiFi endpoint, jol megbonyolitva azzal, h a bazis egy APC villamvedelmen keresztul egy hosszabbitoban helyezkedik el, tobbszorosen kismegszakitozva, valoszinuleg veletlenul pont egy koron van a harom fazisbol (nem nezegettem ezt sem, csak belehajitottam ket szabad helyre a ket vegpontot), valamint a rez kabelek egy resze Wagozva van, a maradek a 20 evvel ezelotti kezi csomozasu (fogott a szaki 40 centi csupasz rezet es feltekerte majd szigetelte szigszallaggal :)). A WiFis eszkoz kenyelem miatt a falba van bedugva kozvetlenul egy aluminimum radiator mellett.

A legrosszabb savkeskenyseg amit valaha lattam az 88Mb volt, atlagban 250-300Mb van. Szerintem eleg lesz egy darabig. :)

---
pontscho / fresh!mindworkz

A bazis tobb helyszinen levo vegpontokat is kepes kezelni? Kivancsi lennek mi tortenik ilyenkor a halozaton keletkezett zavarjelekkel, vannak-e barmilyen hatassal a kulonbozo eszkozok (teve, audiotechnika, stb) mukodesere.

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Tehat a kerdes az,hogy ha van harom vegpontom, akkor hogyan oldon meg a LAN csomopontba valo bekoteset? Harom par cucc, vagy egy hub es hozza harom kliens? Bonusz kerdes, hogy ilyenkor mi folyik nagyfrekis szinten a halozati feszultsegben?

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Ahh akkor az mondjuk harom par dugasz es switch-oldalon pedig harom falialjzat, amiben csak ezek a cuccok vannak. Elegansabbnak gondoltam. Mukodik egyaltalan teljes savszelesseggel egy ilyen, a halozati szakaszon durvan zavartatott megoldas?

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Nekem van. 7-et raktunk TL-WPA4220-ból egy helyre és hub szerűen (is) tudnak működni.
TP-Link-nek van egy Windows-os utility-je is, amivel látod az összeset és hogy össze vannak kapcsolódva.
https://www.tp-link.com/uk/support/faq/1615/

Itt egy emulátor:
https://emulator.tp-link.com/4220_emulator/index.html#networkMap
Láthatod a többi eszközt, hozzá lehet adni újakat, ha beírod a rajtuk lévő "Powerline Key"-t.
(ezért külön hálózatokat is létre lehet hozni, amelyek nem tudnak egymással kommunikálni)

Ha Kit-ben veszed, akkor ha jól tudom már párosítva vannak. De ugyanúgy hozzá tudsz adni újakat.

Itt van hogy hány darab mehet egyszerre:
https://www.tp-link.com/uk/support/faq/434/

Nem olvastam el minden hozzászólást, de egy dolog kimaradt. Kismegszakítókról volt szó, de arról nem, hogy azért jó volna a két adó-vevőnek azonos fázison lenniük. Bár tény, hogy az adott esetben egy csőben párhuzamosan futó kábelek kapacitív áthallása miatt másik fázison is működhet, de semmiképp sem bíznék ebben.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Öcsém műhelyében működött fázisok között is, de ahogy sejthető, az egy műhely, ahol egy csőbe be van húzva mindhárom fázis. Ennek ellenére a javaslatomra azonos fázisra tettük az eszközöket. Egyébként igen, általánosságban nézve igazad van.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE