Fórumok
Kedves szakik,
Családszerte elismert, híres csillagász vagyok, ezért élőben néztem a youtube streamen a múlt heti Dragon kilövést, dokkolást, űrhajós mesterembereket :)
Valahol nem semmi, hogy a Föld körül 400km magassagbán, 7000 km/óra sebességel keringő állomásról realtime kamerák láthatóak. Technikailag ez hogyan lehet megoldva, tudja valaki? Gondolom, hogy nem egy Vivotek IP kamera van felfúrva, aztán utp kábellel kivezetve egy am-mikro antennáig :) Szóval komolyan, ezek egyáltalán digitális tcp/ip alapú megoldások, vagy hogy a fenébe működik az egész?
Hozzászólások
Nekem az exem volt hasonlóan elismert csillagász, így részleteket nem tudok, de ha jól emlékszem, még a Hold is - vagy a Hold körül keringő valami is - tcp/ip-vel van felcsatlakoztatva a netre - mint a legtávolabbi, amit még lehet. Így tippem szerint ez is mezei tcp/ip. De majd az okosabbak kijavítanak. Amúgy meg technikailag passz, vagyis lehet, egészen off, és akkor ez csak egy subs.
(Amúgy meg innen üdvözlöm a "Közöttünk az űr" rendezőjét, ahol a Föld és a Mars között valósidejű chat megy ...)
Realtime a Föld és a Mars között? Tényleg vicces, vagy már olyan fejlett a technika, hogy meghaladták a fénysebességet? :)
Filmben... ;)
A Hold távolsága kb. ~380 ezer km, az a fénynek ~1.3 mp, ekkora latency a Földön belül is összejön :). Nem az elektronokon/EM hullámokon múlik, hanem hogy hány aktív eszközön kell átmennie, ilyen szempontból az űr ideális.
Különben is, az ISS csak kb 400km-re van a földtől.
Hogy konkrétan hogyan van megcsinálva, azt én sem tudom, de a TCP/IP teljesen használható lenne itt szerintem is. De stream-et azért inkább UDP-n szoktak küldeni.
És az pedig akármeddig is elmegy, ebből is látszik, hogy mennyivel jobb :D
Unlimited Datagram Protocol? :)
Mark Watney is eloszor 32 perces koridokkel chateltek hexban, aztan a nasa kozpontban mar majdnem realtime chat lett :)
A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!
7000 km/h-t írtál, de inkább 27600 lesz az.
Amúgy szerintem nem nagy varázslat, van egy csomó földi állomás elszórva, amik kommunikálnak az ISS-sel, kb. műholdas internetre kell gondolni.
https://www.nasa.gov/home/hqnews/2008/nov/HQ_08-298_Deep_space_internet.html
uszkve 12 éve volt hír. de egyébként az analóg korszakban direkt point-to-point kapcsolat egy műholddal, aztán az vagy továbblőtte egy másikra, vagy egyből le a földre
edit: https://www.youtube.com/watch?v=hH75bVG7HBo érdekesség, avagy miért szakad meg a közvetítés a spacex droneship landoláskor
~ubuntu, raspbian, os x~
Multkor is lattam mar ezt a vidit (spacex). Azert "megnyugtatasul" en a helyukben feltoltenem leszallas utan a felvetelt a youtube-ra egybol (amikor mar nem mozog a hajo):)
2-3 nap után fel szokták
~ubuntu, raspbian, os x~
Érdekesség, hogy pl. a tegnapelőtti Starlink launch során már nem szakadt meg.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tracking_and_Data_Relay_Satellite_System
https://en.wikipedia.org/wiki/Luch_(satellite)
Related: How do we communicate with space?
Ha már SpaceX, akkor ez komoly vagy csak egy vicc a Poettering utálóktól?
https://imgur.com/a/4OqbxUt
Állítólag Linuxos szoftver vezérli a rakétát.
Az oké, hogy Linux, de "RÖKÖNY!": a Dragon 2-ben lévő UI részben Chromium/Javascript alapú.
https://space.stackexchange.com/a/9446
amíg plain JavaScript, es nem nodejs fel giganyi libbel, addig nem olyan nagy gebasz az.
Hát ezt már nem igazi programozók írták...
(hacsak nem valami FORTRAN -> JS fordítóval :D)
Nem tudom, hogy ez mennyire igaz, de se a 100% test coverage, se a kép alapú tesztelés nem "rocket science". Utóbbival pont a napokban találkoztam egyik éles projekten, pedig ez csak e-commerce.
Az hagyján, de az Űrállomást ilyen processzorok vezérlik, ha igaz ez a cikk
Ennél is keményebbek a Nemzetközi Űrállomáson zakatoló vasak: az ISS fedélzetén ősi darabok, 88-ból származó, 20 MHz-es, Intel 80386SX CPU-k szolgálnak.
https://raketa.hu/milyen-operacios-rendszer-fut-a-mult-szombaton-kilott…
Állítólag azért vannak benne tévedések.