Scratch kidolgozott tanmenet, tanítási tapasztalatok?

Valaki foglalkozik vele közoktatásban? Van esetleg heti 1 órára lebontott tanmenete? Megosztaná velem?

Tapasztalatokat is mesélnétek?

Köszönöm!

Hozzászólások

Általános iskola, felső tagozatban használom. Comlogo-ról tértem át. Éves szinten 7-8 órát jelent a problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel témakörhöz, több időm nincs rá. Tankönyvem nincs belőle, egy segédanyagot írok, főként a számomra szükséges magyarázatokkal és példafeladatokkal, amiket órán használok. Sokkal jobb, mint a Comlogo, nem egy parancssoros működésű, ezért egyszerűbb szerintem a tanulóknak. Az iskolai szerverre telepítettem, erre csatlakozik 23 tanulói számítógép.

Dell Latitude 5480, Arch Linux & Sway

Sok ertelmet nem latom a Logonak/Scratch-nek mondjuk a Pythonnal szemben.

Kicsit off, sentdex neuralis halos tutorialjaval kapcsolatban trollkodott a segedje/szerzotarsa, ez lett az eredmenye: https://youtu.be/eJ1HdTZAcn4

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Azért negyedik-ötödik-hatodikban erősen durva Python-t tanítani olyan gyerekeknek akik az algoritmikát még az intuició szintjén kezdik csak ismergetni.

A Scratch-el is szépen fel lehet mérni, hogy mennyi adottsága van a dologhoz és közben nem szenved nagyon, mert színes-szagos-friss.

 

Logo-t tanítottam kicsiknek majd 20 éve, az sem volt lehetetlen, de komplexebb dolgok eszünkbe sem jutottak. Akkor Comlogo volt még a divat, MSWLogo (most FMSLogo) tanítottam, utána Imagine-re tértek át, most Scratch-et tanulnak. Python a nagyon érdeklődő hetediktől van.

6 eves koromban mar biztosan programoztam, szuleim szerint mar elobb, de arra nem emlekszem. A mai Python szerintem konnyebben tanulhato, es jobban kitalalt nyelv, mint az akkori Primo/GW Basic. Legalabbis azon a szinten, amire azt hasznaltam. Plusz sokkal tobb informaciot lehet elerni a neten, szoval erdeklodoknek konnyebb a helyzete.

Gimiben Logoztunk, nem szerettem. Az utana kovetkezo Pascalt mar annal jobban (a hulyesegei ellenere). Mondjuk egyetemen Prolog orakon lehetett latni ki az, ami magabiztosan kezeli a rekurziot, es ki az, aki nem. De csak erre felesleges Logozni, azt mas nyelven is meg lehet tanulni.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Te lehet, én ilyesmire nem emlékszem. Negyedikes koromban láttam először számítógépet egy iskolaéven keresztül hetente 1 órát. BASIC-eztünk egy keveset. Sokmindennel nem hiszem, hogy maradtunk belőle akkor. Aztán volt egy ZX81, majd hamarosan egy PC. BASIC könyvet akkor már tudtam olvasni, utána a PC-n Pascal-t egy keveset. Kilencedikben pedig nekilódultunk a Pascal-nak és abszolut semmi hátrányom nem volt belőle, hogy 5-8-ban egyáltalán nem tanítottak programozni.

Biztos vannak olyanok akik 6 éves korukban képesek felfogni egy szöveges utasításokból álló programozási nyelvet. Olvasni én is tudtam elég hamar, meg egyes dolgokat leírogatni.

De vedd észre, hogy nem kivételekről szól az oktatás, hanem elég eltérő (még akkor is, ha válogatod őket) képességű gyerekek tanításáról. Nem lehet, és megkockáztatom: nem szabad ilyesmit tanítani kisgyereknek. Semmi haszna nem lesz belőle. Mindíg a korának megfelelő dolgokra kell tanítani. Nyilván, ha látod hogy (előbb) érdeklődik akkor segíted. Ebben flexibilisnek kell lennie az iskolának.

Szerkesztve: 2020. 06. 02., k – 20:13

Tanmenetet nem tudok, de én ezt a könyvet kezdtem el a gyerekeimmel (8-10 évesek) és teljesen jól felépitett: a nagyon egyszerűtől indul ("kövesd az egérmutatót"), majd minden projektnél (játéknál) egy kicsit komolyabb lesz (mozgás, ütközés, gravitáció, események, stb). Ha kicsit is érdekli a gyerekeket, akkor érthető, követhető. Biztos lehet belőle tanmenetet is irni, de abban nem tudok segiteni.

Szia,

 

Mi a megcelzott korosztaly? Illetve talan inkabb milyen tudomanyokra alapoz (pl. olvasas, szamolas (milyen szamkorben / milyen muveletek), idegen nyelv (angol?), ilyesmikre gondoltam)?

 

Koszi,

 

Szerk: kozben meg is valaszolodott, igy, hogy publikusan elerhetove tetted. Thx!

/sza2

Digital? Every idiot can count to one - Bob Widlar

Mivel nagy az érdeklődés, szívesen megosztom itt egy drive link formájában: https://drive.google.com/file/d/1IpwANBTYASLXYLEMb-OQ0IBO_XhoLi7K/view?…

Amit tudni kell: EGYMI-ben dolgozom, gyógypedagógus végzettségem is van. Az elején a bevezető süketelések a vezetőség számára íródtak, hogy tudják mi is ez és, hogy miért is szeretném kipróbálni. Enyhén értelmi sérültek felső tagozat számára készítettem el a tanmenetet, heti egy óra, évi 36 óra lebontással. Óravázlatokat ne várjatok, fejben már összeraktam, de nem írtam le. Különben is mivel tudtommal még soha senki nem próbálkozott ilyesmivel ebben az iskolatípusban, így minden attól függ, mennyire lesznek fogékonyak a gyerekek. Év közben lehet, hogy rugalmasan eltérek tőle. Tegyetek így ti is! Kéretik szabadon kezelni és bátran belenyúlni az anyagba! Pl az elején több órát szántam a programfelület megismertetésére, de ez "normál" iskolában hamarabb megvan.

Bár... Ahogy elnézem -meg ne haragudjatok- egyre kisebbek a különbségek az ún. "normál" és "kisegítős" gyerekek között. Kicsit több, mint 10 éve tanítok és ezalatt az idő alatt majd' egy teljes szegmenssel lejjebb csúsztak a gyerekek. Értsd: akik 10 éve még a a kisegítő iskola tanulói lettek volna értelmi képességeik és esetleges speciális igényeik miatt (diszlexia, diszgráfia), azok most a normál iskolában ülnek és bukdácsolnak. A régi "foglalkoztató iskolások" (középsúlyos értelmi sérültek) (IQ kisebb, mint 70), lettek a "kisegítősök", akik enyhe értelmi sérültek. Hozzánk pedig -akik gyógypedagógiai iskola lennénk- berakják a magatartászavaros, sittes, drogos gyerekeket, hogy szívjunk vele.  Sokszor inkább smasszernek érzem magam, mint tanárnak. De ez már egy külön téma... Jövő ilyenkor szívesen beszámolok egy blogposztban a tapasztalatokról.

Ha egyéb kérdés van inkább ide írjátok, mint privátba, mert akkor mindenkivel megoszthatom a dolgot. :)

Remélem valamennyire hasznát tudjátok venni...