A hirtelen klimaszkepticizmus

Az emberek szinte kivetel nelkul hittek az ember okozta klimavaltozasban. Egeszen addig, amig nem kerult penzukbe es idejukbe az errol alkotott velemenyuk.

Ahogy az oltasellenesseg is USA-ban terjedt leginkabb: ahol a kotelezo gyermekednek beadando vedooltasert meg fizessel is.

Marpedig ha valaki itt valtozast akar, akkor olyan valtozast kell javasolnia, ami nem kerul a szegenyek penzebe, a normalisabb gazdagok idejebe, es a seggfejebb gazdagok nem menekulnek tole valami offshore allamba atjelenteni mindent (amitol megintcsak a szegenyeknek nem lesz munkaja).

Ha ezeket nem vesszuk figyelembe, es ez az egesz "klimaadora" meg "regi kocsik betiltasara" megy ki, a klimaszkepticizmus merhetetlen magassagokba fog erosodni. A tudosok velemenyetol es tenyeitol fuggetlenul.

Hozzászólások

Meg az irritáló Klímamanót is leállíthatnák a picsába, mert több kárt csinál, mint hasznot.

trey @ gépház

Miutan kiposztolta, hogy mennyire orul annak, hogy tele van a vonat, vegkepp betette nalam a kaput. Nem jart ez meg csucsidoben tomegkozlekedessel dolgozni.

Abba mar bele se megyek amikor valakinek nem tetszik, hogy tul sok repulo van UK-ban. Legalabb valami mainland helyen kezdenek, es legalabb ne egy olyan orszagban kezdenek, ahol 3x annyiba kerul a vonat, mint a repulo.

Jó kérdés, klímavédelemre aligha.

A Tesla Model 3 fogyasztása átlagosan 14.7 kWh/100km. Az USA elektromos energia termelésének CO2 kibocsátása 428g/kWh

Ez alapján kb. 63g/km ott a Tesla CO2 kibocsátása. Persze, ha Magyarországon töltené az akkumulátorait, akkor ez jóval kevesebb lenne. Egy modern, kicsi, benzines Suzuki CO2 kibocsátása 85g/km körül van és a Tesla árának harmadába kerül. A megtakarított pénz szerintem jobban hasznosítható és csak harmadával magasabb a menet közbeni kibocsátás. És akkor még nem néztük teljes életciklusra a két járművet, például a lítiumbányászat környezeti hatásait vagy a hulladékkezelési különbségeket...

Ha meg busszal megy, akkor kicsit kevesebb lett volna a CO2 kibocsátása, mint a Tesláé...

Ha meg videokonfon csatlakozik be... mindegy, hagyjuk.

Üdv,
Marci

Ez egyébként nem rossz dolog, azt jelenti, hogy most még nem jobb a helyzet, de innentől tud javulni. Egy benzines autó ugyanúgy köpni fogja a füstöt, az elektromos pedig egyre hatékonyabb módon előállított áramot fog használni.

Ráadásul a kibocsájtás helye is fontos szempont. Talán önző ezt mondani, de egy fokkal jobb, ha nem közvetlenül mellettem az utcán, hanem távoli iparvidéken keletkezik a kibocsátott káros anyag (főleg ha ott kiépíthető infrastruktúra a szűrésre).

Kik azok a mi?

Azok akik teli szájjal kiabálják az új kurva "zöld "  technológiák dicséretét. És le szarják , hogy ehhez a valahol messzi, százezrek, milliók túrják a földet, bányásznak a  1000 szeres határérték mellett kibaszottul rákkeltő anyagot. Várható életkoruk kb.megfelel Csernobil 2. 3. körös tisztogatóinak. (csak róluk valószínűleg nem fog film készülni.)

DE nekünk jobb lesz. Szóval ezek azok a Ti.  Ja igen , s mielőtt szándékosan félreértenéd, ez az aksi, plusz a villanymotor.

A megtermelt áramhoz szükséges  Co2 kibocsátás  meg az Nagy Klíma Vészhelyzetnek mindegy hogy Budapest belvárosában, vagy Százhalombattán, vagy Gyöngyös mellett keletkezik.

Ja tudom szélerőművek. Azt majd a következő alkalommal.

Csak úgy mellékesen: Ha annak idején hatalmasan hozzáértő később alkotmánybíránk, libsik nagy idolja nem akadályozza meg, -hatalmas győzelemként ünnepelték- akkor most lenne egy elég komoly tiszta energiát termelő erőművünk is, és nem csak az árát fizettük volna ki érte. Találós kérdés : Ki az?

Csak gratulálni tudok :) 

És le szarják , hogy ehhez a valahol messzi, százezrek, milliók túrják a földet, bányásznak a  1000 szeres határérték mellett kibaszottul rákkeltő anyagot. 

Rohadtul nem szarom le, és tudod, elmehetsz a pi :) hogy élből ezt gondolod rólam. Viszont mások eközben azért dolgoznak, hogy ne kelljen erre a rákkeltő anyagra támaszkodni, és vannak is ígéretes technológiák kísérleti stádiumban. Akkor ennek se örüljünk? Maradjon a benzingőz, mert az jó? 

az Nagy Klíma Vészhelyzetnek mindegy hogy Budapest belvárosában, vagy Százhalombattán, vagy Gyöngyös mellett keletkezik.

De az ott élő emberek egészségi állapotának nem.

A politikai vonalhoz nem szólnék semmit. Szerettek libsizni szitokszóként, de miért jobb az amit a kormányunk most csinált? Leszarják ők is, mert pénz nem lesz belőle, meg fontosabb az ellenzéket gyalázni meg brüsszelt. 

Csak a libsihez.

Az én olvasatomban - én így használom- a libsi az aki bolsi volt, aztán rájött, hogy ez már nem igazán trendi, így úgy döntött, hogy liberális lesz.

Mindezt úgy, hogy neki az egészből az jött le, hogy a liberalizmus az, hogy

"azt csinálok amit akarok, más ne ugasson bele mit csinálok, de én megmondhatom másnak mi a jó..

Különben is én mindenhez értek, én vagyok az igazság tudója, birtoklom a bölcsek kövét amit ráadásul gyermekeim is örökölnek. Ez amúgy még a bolsi korból maradt.

Élcsapat meg miegymás.

Szóval a libsi az a liberális és a bolsi szavakból jön. De alapvetően semmi, de semmi köze nincs a valódi, jó 150 éves liberalizmushoz.

Ha nagyon megpiszkáljuk, akkor az utolsó bekezdés alapján végül is Viktorék is libsik, csak más akolból valók és ezért nagyon haragszanak egymásra, mivel mindegyik magát tartja helikopternek a másikat meg seghülye hazaárulónak.

"a leszarják" részhez

Te lehet nem. De, trendi zöld emberek nem fognak majd azért nem venni Teslát mert kb. 5 kg kadmium kell az akksiaihoz, és ez a mennyiség kibányászása pár afrikai halálával jár ?

Hát nem. Nyugodj meg, fognak venni. Pont ahogy a Klímamanó is vett.

Az én olvasatomban - én így használom- a libsi az aki bolsi volt

Megmondom őszintén én sose néztem utána mit jelent. Lehet kár volt. Az én olvasatomban libsi = liberális. Most rákerestem, az első találat szerint: "Libsi. Jelentése: liberális + bibsi (zsidó)."

De, trendi zöld emberek nem fognak majd azért nem venni Teslát mert kb. 5 kg kadmium kell az akksiaihoz, és ez a mennyiség kibányászása pár afrikai halálával jár ?

Az ilyen kijelentéseket mindig óvatosan kezelem. Könnyen hat az ember érzelmeire és dob ki minden ésszerű konklúziót.,

Nyilván nem jó ami van.

De az akksi most olyan amilyen, holnap már nem lesz az. Pont a lítium ion akksik feltalálója kísérletezik most egy újabb és jobb fajta akksin, ami sokkal kevésbé lesz környezetszennyező. Más technológiák is vannak, pl ami vízből termel energiát. A jövő rózsás lehetne, ha hagynánk.

De egy ilyen új akksi semmit se fog érni amíg az emberek 20-30 éves benzines kocsikat tolnak az utcán.

Hát én se néztem utána. Eddig ilyen értelemben használtam. Ezután nem fogom.

Akksi:

Saját véleményem szerint, a legjobb megoldás az lenne,(jobb megoldás lenne) ha nem az akksikat erőltetnénk, hanem az üzemanyag cellákat.

Egy jó kis rendszert lehetne összehozni pl. Szélkerék vizet bont a megtermelt árammal, természetesen úgy, hogy az optimális méretű bontónak megfelelő mennyiségű  több kerék áramát használva, majd felhasználjunk az üzemanyag cellás autókban.

Két nyereség: megoldva a szélkerekek nem a megfelelő időpontban történő áram termelése, megoldva az akksi mint durván környezetszennyező termék mennyiségének felfuttatása, (és megoldva a igencsak korlátozott hatótáv, nem véletlen, hogy leginkább a teherautógyártók kisérleteznek vele.)

Csak azt a fránya hidrogént kellene biztonságosan tárolni. Mert a jelenlegi módszer még túl nehéz :)

Tessenek a városiak tömegközlekedéssel járni, ha már az egész ország fizette a 4-es metrójukat meg a többit. Biciklizni is lehet, ha az időjárás engedi.

Tegyék ki a hivatalokat az M0 köré, meg lehet nyugodni, senki sem szeret beautózni a belvárosba. Az elkerülőkre és a hidakra kellett volna költeni, meg nem kéne mindennek egyetlen egy nagyvárosban lennie.

Az emberek kiköltöznek az agglomerációba kertes házba (nem egészségi okból, hanem mert a város túl drága lett).

Az elektromost meg hibridet annyira tolják, hogy lassan nem kapsz mást, de 5 év múlva meg annyi lesz az akkucsere, amennyit az autód ér használtan.

A nagyon élelmes gyártók úgy próbálnak megfelelni a környezetvédelmi előírásoknak, hogy a kipufogógázt is visszavezetik az égéstérbe és lassan, de biztosan tönkre megy a motorod, persze a garancia lejárta után. Szóval a kocsid szart se fog érni használtan.

Arra megy ki a játék, hogy kurva sokat fizess, a problémát odébb tolják (akkumulátorok előállítása), amíg az is vissza nem üt.

Jelenleg vidéken. Érezhetően jobb a levegő. De hiszen nem kell neki útlevél. Miért is jobb akkor?

Értem én, hogy nem jó igazán egyik sem. De az biztos nem jó, ha konkrétan az ágyamtól 10 méterre az ablakom alatt haladnak el autók óránként százával...

Ja, tudom, nem kell ott élni, költözzek el.

Az ilyesmi degenerációtól nem is várható nagyon más végkifejlet. Maga a megjelenése is törvényszerű volt, habár beteg embert felhasználni nem túl szép dolog. Ez a gyomorforgató részlet (nekem) új elem. Dehát a pénz nem válogat: lassacskán kicsavarja ezt a beteg lányt, és legközelebb még ennyi hatása sem lesz annak, aki komolyabban ténykedne ezen az úton.

Én nem jósolok nagy jövőt Grétikének. Nem más fog benne kárt tenni - hanem valami gyógykezelés, vagy önmagának ártás lesz a vége. Persze miután eleget rágcsálták és kiköpték. Nekem nem tűnik távoli jövőnek :/ nem tudom meddig kellhet még a porondon. Mehetne már a picsába jaja.

 

Vortex Rikers NC114-85EKLS

Engem mostanában a klíma helyett inkább az aggaszt, hogy pölö a nehézfémes tengeri halas bébiételt is nem hogy kivonták volna a 3.14csába, hanem ráírták, hogy heti max egyszer, mert gondolom, már nem tudnak olyan tengeri herkentyűt halászni, amit nyugodtan lehetne adni naponta a babócának.

A metilhiganyra gondolsz?

https://www.whoi.edu/oceanus/feature/how-does-toxic-mercury-get-into-fi…
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercury_in_fish

A halban mindig volt higany, csak a mennyisége nő most. Nem lenne túl bölcs csak úgy betiltani. A hal értékes omega-3 zsírsav forrás.
Ha ennél jobban el akarod kerülni a higanyt, akkor jó omega-3 forrásként a sertés agyvelő, legeltetett marha csontvelő, és az alga forrású omega-3 tápszer jöhet szóba.

Ha valaki egész életében semmit nem tett a klimáért, és most találkozik az infóva, hogy milyen szar helyzetben vagyunk (amiről valahol ő is tehet, mikor 40-50-60 évig szart bele az egészbe), és nagyon nincs kiút, mert akinek ez tényleg fontos, azok még nagyon messze vannak a komoly pozícióktól, akkor elkezd benne tombolni a kognitív disszonancia, és gyorsan keres valami helyettesítő dolgot, amire foghatja a szar közérzetét. Az eredménye: klímaváltozás nincs, támadjuk azokat, akik esetleg beszélnének róla. 

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Ide tartozik az is, hogy kormányunk a minap egy gyorsan összetákolt Google Forms kérdőíven vezényelt le egy népszavazást a klímahelyzetről. Azt is csak azért, mert kötelezve volt rá.

Ehhez képest milliárdokat öl más kampányokba, például kit állítsunk meg, és ki hibás mindenért. 

Nem fura ez?  

Ja, biztos o tehet arrol, hogy 20 eve nincs Coca Cola termekeknel visszavalthatos uveg. Biztos sokat tehetett volna az ellen, hogy az o szemete az oceanban vegezte. Termeszetesen szeneromuvet is az atlagember nyit. De meg a Lada karosanyag kibocsatasa is az o hibaja, nem igaz, hogy nem tudott ellene tenni semmit az elmult 40-50-60 evben.

Nem feltétlenül mindenki tehet mindenről :) 

Azonban 

  • ez emeriság negatív hatása a klímára sok évtized óta ismer dolog
  • a legtöbb ember nem is tudott róla, annyira nem érdekelte
  • aki igen, az sem csinált semmit (még apróságokat se)

Persze hogy vannak akik nem tudják feldolgozni, hogy egy ilyen méretű dolog hirten előbukkan a semmiből.

Vagy jön egy tizenéves csaj, aki tudatosabban viselkedik ezzel kapcsolatban, mint ők egész életükben.

Van az a réteg aki erre csak úgy tud reagálni, hogy elkezdi tagadni az egészet (meg a feléjük vezető skálán sokmindenki más is, de ha jól értem a nyitó megjegyzés inkább erről az extrémről szól)

“Any book worth banning is a book worth reading.”

  • a legtöbb ember nem is tudott róla, annyira nem érdekelte

Az elso vilagban mindenki tudott rola. Evtizedekkel ezelott irt rola az altalanos iskolas Foldrajz es Biologia tankonyvem. Arrol is, hogy miert ne pazaroljam a vizet. Arrol is, hogy miert baj az ozonlyuk es az uveghaz hatas. Aki nem tudott rola a vilag fejlettebb felen az kb olvasni es irni sem tud.

Ettol meg baromira hiaba tudtunk rola, attol meg a brazil fakat ugyanugy kivagjak, es semmit nem tehetsz Europaban ellene. Majd befizetsz egy charity-nek, hogy ultessenek fakat helyette, azok meg meg nagyobb bevetel erdekeben ujabb reklamokra koltik a penzt, amit kuldtel faultetes helyett. Igy mukodik a vilag.

A legnagyobb szar nem ott tortenik ahol te elsz. Igy te nem tehetsz semmit. Max ha van a varosodban egy szeneromu, irhatsz a kepviselodnek, vagy bemehetsz a fogadoorajara. Ennyit tehetsz.

Ahogy arrol se te tehetsz, hogy hamarabb fog egy robot pisztolyt tartani a fejedhez, mint kulonvalasztani a feldolgozhato muanyagokat egy szemetteleprol. Vagy te szabod meg a mesterseges intelligenciara koltott kutatasok koltsegveteseinek az aranyat?

"Az elso vilagban mindenki tudott rola. Evtizedekkel ezelott irt rola az altalanos iskolas Foldrajz es Biologia tankonyvem. Arrol is, hogy miert ne pazaroljam a vizet."

De ez úgy abban a kontextusban nem hangzott túl komolyan... ne pazarold a vizet, de arról nem volt szó, hogy fokokat nő a lakhelyed hőmérséklete, vagy hogy mekkora területek kerülhetnek víz alá meg ilyesmi....
Volt egy ilyen halvány, nem túl konkrét, de leginkább a távoli jövőbe mutató fegyegetés, de azt nem ovlastad a földrajz könyvedben, hogy ez itt van a nyakunkon.

És a világ tényleg így működik, ahogy írod. Ezt csak hosszú távon lehet megoldani, hogy a gyerekeink és az unokáink már 3-4 éves korukban tudják ezt, és náluk a környezettudatos gondolkodás alap és intuitív legyen, ne egy később erőltetett dolog.

Csakhogy az a baj, hogy ennyi időnk nincs, meg nagyon kedvünk se így nevelni őket...

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Es ha emiatt kell uj sokmillios autot venni, mert a "regi nem eleg tiszta", akkor a sok szegenynek meg annyira se lesz kedve igy nevelni.

Es akkor meg meg se emlitettuk a higienia novekedese es az ahhoz tarsulo emelkedo fogyasztas problemajat. Gyerekkoromban fel evente "kellett" fogkefet cserelni, most valaki havonta ajanlja. Egy tarsasagban nemreg furcsan neztek ram, mert nem furdok este is meg reggel is kulon. Es ez meg a kevesbe kellemetlen tema, kepzeld el azt a szegeny PMS-sel kuszkodo kedves holgyet, akinek egy alszent zold hulye picsa eloadja, hogy milyen kornyezetkarosito a tamponja/betetje. Vagy lehet az ovszereket se muszaj egyesevel meg kulon becsomagolni (de).

Meg ilyen aprosagok, hogy ha mar femszivoszalat eroltetunk, legalabb egy herpes simplex virusra lehetne valami hatekony ellenszerunk vegre itt a tudomany csucsan. Meg a metrot is azert kerulom mert allandoan lekohognek rajta, pedig az lenne a leggyorsabb.

Ellenben ok meg fognak dogleni hosszutavon, mert nem fogjak tudni kifizetni a kajat, megjeleno uj betegsegek kezelsi dijat.

Kovel bottal hiaba jon, ha egy meg sem tud mozdulni vagy siman halomra olmozzak.

Liberalizmus is addig tart amig a liberalistaknak van eleg vagy tobb mint a szuksegletuk, ha elfogy, vagy rosszabb lesz akkor elfogy a liberalizmus, meg az egyutterzes.

Ha osszeomlik a kozossegi altalanos finanszirozasu allami egeszsegugy meg nagyobb bajban lesz az a reteg.

Mostani gondtalan pazarlas aranykora es "korlatlan novekedes" elve nem fog megmaradni, esetleg "konyvekben".

Azon kell gondolkodni, hogy hosszutavon baj ez ? Vegulis az evolucio is valahogy termeszetben igy mukodik, az alkalmazkodas keptelen elhullik. Folosleges is azt gondolni, hogy annyira nem vonatkozik mar ezen alaptorvenyek a "modern civilizalt" tojashej burokra, ami alatt ott van az "eroszakos majom".

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Az, aki 40-50-60 évig szart bele az egészbe, az nem cseréli le évente az új iPhone-ját, nincs kurva sok fölösleges gadget-je, nincs rogyásig a ruhásszekrénye olyannal, amiben eletében egyszer mutogatta a picsáját Tiktokon/Snapchaten/Instagramon és többet nem hordta, nem világ körül utazgatás a hobbija, nem a kávémekdonálcban issza a light latte macchiatót, miközben a Macbookján a kétszínű, aljas módon félrevezető szervezeteket és politikai tömörüléseket lájkolgatja, mert Párizsban épp nem lövöldöznek, hogy a profilképet ki kelljen cserélni. Az a nagy hibája, hogy a gyerekeinek nem tanította meg, hogy ne legyenek kibaszott pazarlóak és megvezethetőek.

Az ember általi klímaváltozásra hozott bizonyítékokat, illetve a klímaváltozás mértékének bizonyítását átlagember meg nem értheti, mert a modellekből szimulációval jöttek ki az eredmények. Nesze semmi fogd meg jól! Azért kellene elhinnem, mert a tudósok egyetértenek. Tudod mi mindenben értettek már egyet a tudósok?

Mellesleg az összes eddigi predikció hibás volt. Gyerekkoromban mondták, hogy Magyarország el fog sivatagosodni, meg az összes gleccser elolvad mire felnőtt leszek. Nem sivatagosodott el Magyarország, sőt idén alig kellett locsolni a füvet annyi eső volt. Gleccseren is síeltem pár éve.

A tudósok, ha nem értenének egyet, kereshetnének más munkát! Ezért inkább egyetértenek. Van egyébként aki nem ért egyet, de ő már nem számít tudósnak a nagy nemzetközi egyetértésben.

Aztán hozzák nekünk Grétát. Mit is mond a reklámszakma: gyerekkel és nővel mindent el lehet adni. Ő pont a kettő között van valahol, biztos jól el tudja adni a ... Mit is? Tényleg, mit is kellene mezei userként máshogy csinálnom? Az egyetlen amit biztosan hallottam, hogy legjobb lenne ha nem lenne gyerekem. Eddig ez volt az egyetlen amiben mindenki egyetértett a cselekvési tervből.

Annak a ket kutyanak tobb az okolabnyoma, mint nekem.

Raadasul az osszes keteltu es hullo azert veszelyeztetett, mert tulszaporitottuk a kutyakat es a macskakat, mert olyan cuki.

Ennek ellenere nem sajnalom tole. Ha o kutyaval erzi jol magat. Csak o se mondja meg, hogy en ne repuljek, ne uljek regi autoba, stb.

Pár éve a tudósok abban értetek egyet, hogy a legnagyobb baj a kőolaj. Mert  nem megújul. Erre drága politikusaink hatalmas ésszel kitalálták: bio anyagot az üzemanyagba!

És ezt törvénybe is foglalták. Lásd kamu célok sikeres elérése.

A mostani helyzet a következő: már decembertől 10% a bio etanol a benzinben, így van egy jó hosszú lista, hogy melyik autókat teszi ez tönkre. Amit persze a nép nem fog megismerni, csak akkor ha saját bőrén tapasztalja( megáll az autó, és ezért kicsattan az örömtől ). Ha mégis időben megismeri, akkor is örül neki, mert ha megakarja előzni a bajt, tankolhat 100 oktánszámú benzint, jóval drágábban, és mondjuk estemben a megszokott kút helyett mehet arrébb kb 10 km kitérőt jelentő másik kútra tankolni, mert a megszokott, amúgy S betűs kúton nem lehet csak 95-öst tankolni.

S a poén: a tudósok most abban értenek egyet, hogy hamarosan élelmiszer hiány lesz, szóval időben szokjunk rá  szöcskékre.

Ennek fényében igazán jó ötletnek tűnik a kukoricából motort tönkre tevő üzemanyagot csinálni. S így fölverni a takarmány árát.

S akkor miért a klímaszkepticizmus, miért nem értik meg az emberek a téma fontosságát? Én nem csodálkoznék annyira.

Bizony, szép volt, amikor a brazilok a magas üzemanyag-ár miatt az EU felé vállalt szállítások teljesítése helyett bioetanolt gyártottak a cukorból és ezért elszállt nálunk az ára...

Tudom, hogy demagógia, de mégis: határozott rossz érzéssel tölt el, hogy a világon annyi éhező-nyomorgó ember van, mégis, az élelmiszertermelésre kiválóan alkalmas földeken üzemanyagot termelünk...

Üdv,
Marci

Gyanakvással tölt el, amikor kiderül, hogy a bolygó megmentéséhez véletlenül épp a leggazdagabb országok legfejlettebb, legdrágább technológiáit kell megvásárolni... 

Üdv,
Marci

Részben, is. Ha lenne jókora tengerpartom, ahol olyan sekély a víz kilométerekre be, hogy nagyobb hajó sem közlekedik el, hideg a víz, mindig fúj a szél, hal sincs benne, akkor én is szélerőmű-technológiát fejlesztenék, oda. Aztán ügyesen megpróbálnám eladni oda is, ahol hozzám képest jobbára szélcsend van és csak termőföldre tudják telepíteni a cuccost. Csak, hogy kitermeljem a kutatás-fejlesztés-felskálázás költségeit. Rendeznék nekik például konferenciákat, hogy az milyen jó. Ilyen kis kaviáros szendvicsek is lennének, citromkarika-szeletekkel. Képeznék ki nekik abszolút elfogulatlan, 100%-ban civil és teljesen szakértő szakértőket, akik a mérhetetlen előnyöket színes-szagos tanulmányokba is leírnák. Meg ilyesmi.

Üdv,
Marci

Már a kaviár sem a régi: nem találtam meg a cikket, de a minap olvastam, hogy most már nem kell megölni az anyatokhalat ahhoz, hogy kivegyék belőle az ikrákat, mert kitaláltak valami műtéti eljárást hozzá. Így a kaviár olcsóvá vált, és már nem is pusztító az előállítása sem :-(.

Meg lehetne oldani ezt a kérdést a kereslet és kínálat szabályozásával és a népszaporulat szabályozásával. Csak elég radikális következményei lennének.

Kezdjék úgy, hogy szankciókkal és vesztegetéssel, azaz a megszokott módon erőszakolják ki, hogy ne legyen kettőnél több gyereke a családjukat ellátni nem tudó, veszélyeztetett környezetben elő családoknak. Ebből rögtön "Je suis African family" tüntetések lennének az összes agymosott nép nagyvárosában az északi feltekén.

A másik a végtelen mennyiségű szemét termelése. Nem a csomagolóanyag, hanem konkrétan a termék. Az autókat úgy tervezzék, hogy 10 éven át ne legyen rájuk gond. A többi területen is szigorítsanak. Ami nem felel meg, azt ne hozzák be a kontinensre. Talán több lesz a munkanélküli, minden jó drága lesz, kicsit többen dolgoznak majd a minőségbiztosításban, de kevesebb lesz a szemét. Feltéve, hogy a recesszió, amit okozhat, egyben tartja a rendszert. 

Egyetértek, de hogy szabályozod holnap azt, hogy mi legyen 10 évig tartós? Mit teszel amikor 8 év után megpukkan, büntetsz? Mi lesz a céggel? Bezár, mert nagy a büntetés, legyen. Mit csinál a befektető? Kiveszi előtte a pénzét, és számol azzal, hogy a cég életciklusa ennyi. NEM azt mondom, hogy a főtéri kalodába csukás és lefejezés a megoldás, de érdemes megnézni miken buknak meg most is a szabályozások.

Ha nem válaszolnék kommentben, hát küldj privátot!

Igen igen, utólagos, jelentős, tényleg jelentős kedvezmény, ami bőven többet hoz, mint amennyit spórolni lehet a gyenge tartósságú gyártmással.

Másik irányként kb. 10-15 éve gondolkodom előfizetéses rendszerek extrém kiterjesztésén, mindenre, autóknál pl. ez jelenleg az ilyen alkalmilag bérelhető autókkal, rollerekkel pont megvalósul majd, én nem vagyok tulajdonos, a cégnek érdeke lesz nem árat emelni, mert eszközt kell cserélni, hanem árat csökkenteni, mert tartósak az eszközeik meg is tehetik, ...

Oh wait, piaci megoldás született :). (NEM mondtam, hogy mindenre a piac a megoldás.)

Ha nem válaszolnék kommentben, hát küldj privátot!

Előfizetéses rendszerek kiterjesztése: sokáig hittem, hogy ez lesz a megoldás, de most erős kétségeim vannak. A bérrollerek átlag 30-40 napos élettartama és a kapcsolódó (mért) 136km-es futásteljesítmény teljesen kiábrándító és környezetvédelmi szempontból is értelmezhetetlenné teszi a szolgáltatást...

Üdv,
Marci

Kérdés ilyenkor az, hogy mi a valószínűbb, hogy a magánemberek tudják rákényszeríteni vásárlással-majd-nemvásárlással a gyártókat a fejlesztésre, vagy egy óriáscég, tényleg nem tudom. Talán az változtathat a helyzeten amikor saját gyártásba kezdenek ezek a cégek, mintha derengene, hogy a lime is vett gyárat, de nem vagyok benne biztos.

Ha nem válaszolnék kommentben, hát küldj privátot!

Érdekes, hogy a képletedből kimaradtak a különféle képviseleti szereplők: önkormányzat, kormányzat, unió. Pedig ezeket azért hoztuk létre, hogy a közös akaratunkat megvalósítsák, így ezen a téren is nekik kéne legfontosabb szerepüknek lenni. 

Nem lehet, hogy az van a háttérben, hogy a nagyon megerősödött vállalatok már annyira maguk felé tudták lobbizni a szabályrendszert, hogy gyakorlatilag képviseleti oldalról megfoghatatlannak tűnnek?

Gondolj csak bele, mi mindent elnéznek (kénytelenek eltűrni) a cégeknek a különböző kormányzati szinteken?

Szerintem az út a kialakult vállalati túlhatalom és befolyás kezelésén át vezet. (Nem beszélek kommunizmusról!) A hogyan kitalálásához nem vagyok képzett ideológiailag. 

Arra ugyanis kár számítani, hogy az emberek a kényelmet önként feladják. Ellenkezőleg, mindenki nagyobbat akar.

Arra is kár várni, hogy a vállalatok lépnek, például a bérbe adott holmik tartósságának növelésével. Az elmúlt 100 év tapasztalata szerint a tartósság drasztikusaan csökkent. Az emberek inkább szeretnék, hogy kényelmes, olcsó, trendi, csili-vili és könnyen elérhető legyen a holmi, ezért eltűrik a drasztikus tartósság-csökkenést, legfeljebb morognak kicsit. 

Üdv,
Marci

Egyetértünk, én is csak egy lehetséges megoldást vetettem fel, szerintem egyszerűen könnyebb lefizetni 10 köztisztviselőt, mint előfizetéses modell esetén 1000 ügyfelet, nem is tudom, rávenni, hogy fizessen a semmiért? Mi történik, ha a bérelt autóm nem indul reggel, vagy döcög? Felmondom a szerződést, mit tud tenni a cég velem? Ha valakinek a tartós teljesítésében nem bízok, akkor rövidebb távon tesztelem, folyamatosan is tesztelheted, kevesebb függőséggel. Persze ez szolgáltatói oldalról eszméletlenül növeli a kockázatot, egy kis hiba, zúg a twitter és másnap nincs céged, ..., nem vagyok én közgazdász, van itt még probléma.

Ha nem válaszolnék kommentben, hát küldj privátot!

"Nem lehet, hogy az van a háttérben, hogy a nagyon megerősödött vállalatok már annyira maguk felé tudták lobbizni a szabályrendszert, hogy gyakorlatilag képviseleti oldalról megfoghatatlannak tűnnek?"

Ez telitalalat.

Es ugye minel nagyobb, minel tavolabbi a politikai vezetes, annal kevesbe hallja az emberek hangjat es annal jobban a nagyvallalatoket. Az 1984-ben is mindossze 3 oriasallam volt es a Belso Part tagja sem tudta, hogy Nagy Testver, Oceania vezetoje az valojaban letezik-e.

Ezert ellenzem az Europai Egyesult Allamokat es ezert tamogatom az erosebb onkormanyzat, gyengebb kormany elvet. A demokracia csak addig mukodik, amig megmarad a kozossegi jellege is. A kozossegi jelleg, ami a gyartasbol es a kapitalista fogyasztoi kulturabol majdnem teljesen kiveszett.

Ezert ellenzem az Europai Egyesult Allamokat es ezert tamogatom az erosebb onkormanyzat, gyengebb kormany elvet.

Anno a belépés előtt szerintem a szubszidiaritás elve volt az egyetlen valódi előnye az EU-nak (mármint a magyar nép egyszerű gyermeke számára), azóta ezt szépen kiherélték a projektből, sőt. Szvsz akkor is csak mézesmadzag volt...

Csaba

"Nem lehet, hogy az van a háttérben, hogy a nagyon megerősödött vállalatok már annyira maguk felé tudták lobbizni a szabályrendszert, hogy gyakorlatilag képviseleti oldalról megfoghatatlannak tűnnek?"

Megfoghatatlan vállalat nincs, korrupció a képviseleti oldalon ellenben van. 

Az ellen meg sokféleképpen lehet harcolni, pl. sokkal átláthatóbb képviselet, sokkal erősebb civil kontroll, meg úgy általában népnevelés :D Csak valahogy nincs rá igény :(

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Nehezen tudtal volna ennel nagyobb baromsagot leirni.

Már hogyne tudott volna. Ott van közvetlen alatta:

korrupció a képviseleti oldalon ellenben van. 

Az ellen meg sokféleképpen lehet harcolni, pl. sokkal átláthatóbb képviselet, sokkal erősebb civil kontroll, meg úgy általában népnevelés

Csaba

Én nehezen (bármennyire is frappáns kommenteket tudok írni), de vannak olyan pozícióban emberek, akiknek ez könnyebben menne (sokkal nagyobb faszságokról is meggyőzték már a választók nagyobb részét).

Attól hogy valami nehéz, még nem kell elsírni magunkat, hogy lehetetlen. Csak épp nagyon nehéz, meg sokáig tart, meg alapvető változásokat követel... na igen... tényleg könnyebb sírni, hogy lehetetlen.

 

“Any book worth banning is a book worth reading.”

"Az emberek szinte kivetel nelkul hittek az ember okozta klimavaltozasban."

Jól írtad, hittek. Lövésük nem volt róla, hogy így van-e vagy sem, csak hittek annak, aki azt mondta, hogy ez és az van. Hittek a kicseszett lapos Földben is, az hogy miben hisznek nincs összefüggésben a valósággal. (NEM azt írtam, hogy nincs klímaváltozás.)

Azt nem vitatom, hogy tagadják azt, amit nem tudnak kezelni, mert olyan méretű (már) probléma, ezért nem meglepő, hogy inkább struccként viselkednek, de erre nem az a válasz, hogy "egykor hittek, most miért nem?". Hanem az a válasz, hogy "sose tudtak, most kéne tudniuk". És tudniuk alatt nem azt értem, hogy napi 2 cikket elolvastatunk velük arról, hogy hogy fogunk mind mind megdögleni, mert már késő, hanem pl. az jó irány, hogy beszélünk arról, hogy mit is lehetne tényleg tenni. (Feltéve hogy nem az egyén szintjén egyébként rohadtul nem hatékony "mosd el a joghurtos dobozt" jellegű tevékenységeket szorgalmazunk, mert annál úgy sejtem sokkal hatékonyabb ipari szinten ezt csinálni, úgyhogy ezt a költözz szatyorba legyél erdőlakó hangulatú hippi frászságokat is ugyan úgy abba kéne hagyni.)

Ha nem válaszolnék kommentben, hát küldj privátot!