Programozás tanulás munkabérrel együtt?

Olvas az ember cégeket, ahol programozást lehet tanulni kb. 0-ról és még adnának mellé fizetést is, vagy a későbbi fizuból vonnák le a tanfolyam díját.

Elsőre mesésnek hangzik, de Mo.-on/Budapesten melyik a legjobb cég erre?

Megéri egyáltalán?

Egyelőre úgy látszik JAVA-ra van a legnagyobb kereslet, így arra lenne érdemes.

Köszi.

Hozzászólások

Nem elvárás. Csak arra reagáltam, hogy Videken alig vannak tanfolyamok, szóval szerintem sok embernek aki ebbe az irányba akar elindulni "óriási" segítség lenne, ha legalább megfizethető szállás lenne Pesten. Abban igazat adok Neked, hogy az összest együtt elvárni irreális. Persze lehet, hogy túl sokat akarok, aki komolyan gondolja: megoldja!?

IT cégek sírnak, hogy nincs ember, mi más megoldás van? Várni, hogy Pestre költözzenek, komplett fizetést benyelő albérletbe, akkor már rögtön párban, hogy el tudják tartani magukat, és mondjuk munka mellett tanuljanak egy szakmát, amiről sokan azt mondják, hogy 3-4 év alatt főállásban sem könnyű megtanulni egyetemen? :) Amit láttam képzés az aláirat veled egy szerződést, gyakorlatilag letörleszted a munkával azt a befektetést, amit adtak az oktatásodra, innentől már csak egy lépés a lakhatás is, nem irreális.

Amekkora hiány van programozókból ez nem túlzás egyáltalán manapság.
A kérdés csak a szelekció, mert tízből sem biztos, hogy egy embert valóban jó programozóvá lehet képezni.
0 programozói előismerettel pedig nehéz válogatni a jelentkezők közül.
Ha informatikai szakmunkásokat keresnek az más kérdés és még belőlük is hiány van.

utalva robavad, timi és cherockee hsz-ra, lehetne egy távoktatós cucc előre elkészített tananyaggal, amit meló után, hétvégén stb. lehetne végezni és 1 helyszíni megjelenés, ahol tesztelnék a megszerzett tudást.
Így aki belevág nem eshet 2 szék között a földre (ha esetleg családdal elcuccol Pestre, majd kiderül, hogy mégse programozónak való), valamint a cég is jól járna, egy percig se "nevelne" pályaelhagyókat.
Jelenleg bp-en befognak mindenkit, akit csak lehet (úgy értem, hogy főiskoláról/egyetemről kibukottakból építenének várat) miközben vidéken meg lehetőség nélkül parlagon hevernek a tehetségek.
Nem jól van ez így.

Azért az egyetemről kibukottak sem tehetségtelenek, nem kevés emberrel találkoztam, aki valahogy nem boldogult egy egyébként ócskán és épphogy leoktatott tananyaggal, kolléga magyarázatától meg mint az 1000 wattos izzótól úgy megvilágosodott. Szerintem a kibukottak is beiratkoznának a távoktatásra, csak ott még úgy látszik nem tartunk, hogy a cégek átvegyék az oktatási intézmények szerepét is, egyelőre kiszervezett sulik vannak, azok is fix padokkal, fix időbeosztással. (Egy olyan szakmában, ahol pont hogy lehetne időbeosztás nélkül is tanulni, és tesztelni a tudás egy jelentős részét automatákon.)

Az aki a mai magyar felsőoktatásból (informatika vagy rokon szakon) kibukik, egyáltalán nem biztos hogy alkalmatlan a szakmára. Egy vagon olyan embert ismertem, aki vagy hosszú éveket csúszott a szakja teljesítésével vagy kiesett belőle, de közben szépen feldolgozta magát a szakmában.

--
arch,ubuntu,windows,android
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

:) azért nem ő volt a legfőbb szivató, valamint amikor én tanultam, úgy rémlik voltak átfedések de nem volt egy az egyben ctrl+Schmitt, valamint volt külön CCNA óra is és én örülök, hogy bekerülhettem hozzá.
Persze mindez már 10+ éve volt, azóta nem tudom, mi változott.

Akkor pláne szomorú, hogy név szerint szidod. :(
Nekem is volt gondom tanárral, aki idő közben eltávozott, mégsem szidom név szerint nyilvánosan, valamint tudom, hogy nekem is volt saram abban a sztoriban. Valamint ha CCNA-t le tudtál tenni, egy hálózatok vizsgát, ami állításod szerint copy-paste módszeren alapuló jegyzet alapján hogy a fenébe nem tudtál?
Szerintem, ha ő lett volna a minimum szint az oktatók között mindenütt, többet érnének a diplomák.
Volt az egyetemen 3-4 tanár akinek a munkája segített ahhoz, hogy az első munkahelyemen 10 évig megálljam a helyem, és a végén amikor magamtól eljöttem, inkább próbáltak marasztalni, mint lökni. Ő köztük volt, ezért is fájt, hogy ezt látom itt egy szakmai fórumon, amit te írtál.

Na mindegy, hagyjuk.

"hogy a fenébe nem tudtál?"

Mert tudta, hogy van, és nem az ő privát cisco kurzusán vizsgáztam.

"Volt az egyetemen 3-4 tanár akinek a munkája segített ahhoz, hogy az első munkahelyemen 10 évig megálljam a helyem"
+
"Ő köztük volt, ezért is fájt, hogy ezt látom itt egy szakmai fórumon, amit te írtál."

Ezt az első idézetet és az első tagmondatot (2. idézet), bocs, de nem hiszem el.
Bár azt értem, hogy érzelmileg érintve vagy, akkor a DEIK taglalását inkább abbahagyom.

Sajnálom, ha megbántottalak.

EPAM-nak ott van az Academyje, ha meg fut (gondolom igen), de az nem 0-rol kepez, hanem egy szintrol at (jellemzoen Javara).

https://youtu.be/LZGNjcSveTg

Hogy ez nullarol megerheti-e a cegnek, az jo kerdes.

Bar mintha remlene egy otthon jelenlevo indiai ceg, akik kulfoldi betanitassal, erosebb technikai hatterel kikepeznek Cobol(?)-ra, meg mittudomenmire.

Nem volt részem benne, de azt hallottam, hogy az Epam úgy csinálta Budapesten (kb. 5 éve, nem tudom, most is így van-e), hogy felvett egyetemről kikerült embereket, és utána kb. 3 hónapon keresztül képezte őket (Java, Agile, mittoménmi), és utána ezek az emberek mehettek projektekre junior java programozóként.

Olyan embereket kerestek, akiknek mar volt programozasi tapasztalatuk, csak nem feltetlenul Java-val, vagy nem nagy ceges kornyezetben. Ugyanaz, mint az Academy, csak eggyel alacsonyabb szinten.

Szoval nem juniorokat, hanem Java / nagy ceges kornyezetben juniorokat kepeztek. Azaz a friss diplomas (ertelmesebbik resze) meg a freelancer ment juniorra, a tapasztalattal rendelkezo C#-os meg az Academyre.

Végigfutva kb. átlagos udemy/youtube színvonal, én nem javaslom. Alább linkelve van több nagy amerikai egyetem programozói képzésének anyaga (+ Harvard computer sciences kurzusok is fent vannak neten, minden dokumentációval együtt), azokat javaslom inkább, illetve a lynda.com-ot (lövésem nincs minek van az udemy programozási kurzusa, amin egy tanfolyam drágább, mint a lynda.com havidíja, és a lynda anyagok nem önjelölt oktatóktól vannak, hanem magas tapasztalatú emberektől, oktatóktól, profin forgatva).

Köszi a tippet. Volt egy akció a udemy oldalon, kb. 3000 Ft-ért vettem darabját, egy JS. egy Java és egy Python kurzust. A JS-t kivégeztem, a Java felénél tartok jelenleg, megcsinálom mindet, aztán körülnézek ezen a lynda.com-on. Tényleg jobban megéri. Mondjuk én csak hobbiból csinálom, ez érdekel.

Kb. 10 képzésbe belenéztem udemy-n anno, nagyon sok volt minőségtelen, "elmondom képernyőkép rögzítés közben a tudásom", gyakorlatilag ahogy eszébe jut, elgépelések a képernyőn lévő kódban, keresi hogy mi a hiba, 5 perces videóból 3 perc egy hiba keresése, kösz, tehát még csak előre el se készítette az anyagot. Jót nem találtam, csak nem annyira tragikust. Emellett akkor nem volt elég értékelés, nem volt kurátor által összeállított ajánlás, semmi, de kb. 10 képzés volt ugyan arra.

Ezzel szemben lynda.com: profi stúdióban felvett, tökéletesen artikuláló előadó, elsőre nagyon meggyőző tematika és struktúra, videó alatt a teljes szövegkönyv, és összességében nem egy bolhapiac hangulat, hanem egy profi könyvkiadó következő lépcsőfokát láttam.

Aztán összehasonlítod az árat, és nem érted, hogy hogy létezhet még a udemy, ha nem akciósan veszel 1 kurzust, az drágább, mint egy hónap all-access a lynda.com-on.

(Nem tudom elképzelni, hogy újranézném a udemy kurzusom, nem előny nekem, hogy örökre az enyém. És nem tudom más témákban milyen a udemy kínálata, biztos nem minden témában van lynda.com szintű információ forrás, és könyvből van amit nem lehet jól megtanulni. Bár szerintem a programozásnál egyébként nem sokat ad hozzá a videó, nem tudnék példát, amit könyve nem lehetett volna pont ugyan így leoktatni.)

Durva, nem is tudtam hogy van ilyen kepzes. Mondjuk lvl1 kb. monitoring, lvl2 kb. sys op: batch ops / IPL leginkabb, lvl3 (sys prog) alja meg ugy 4-5 ev. Mas vonalon (pl. Cloud / Linux) gyorsabban es tobb penzert lehet elore menni, de hatha MF is feljon ide :)
De foleg: a kockazat, hogy legacy vilag...
____________________
echo crash > /dev/kmem

Egy gyors LinkedIn kereses szerint Magyarorszagon, az IBM-es pozikon kivul 4 (!) allashirdetes neveben szerepel a mainframe szo, ebbol 1 gyakornok. Ertem, hogy meg sok helyen van mainframe, de azert ne csinaljunk mar ugy, mintha nem egy baromira belterjes piac lenne. Lenyegeben COBOL fejlesztokent is elkepesztoen jol el az a nehany tucat meg eletben levo szakerto, ettol meg nem javasolnam senkinek, hogy szandekosan COBOL-t kezdjen tanulni.

> Láss, ne csak nézz!

Ilyeneket en is tudok. Bolondnak tanács sárba vetett kalács! Az ördög a részletekben rejlik! :D

sub

-----------
Akkor beszélsz igazán jól angolul, ha egy angol viccen őszintén tudsz nevetni

Ezt alapvetően két irányba bontanám.
Vannak a CodeCool/YellowRoad és hasonló cégek ahol tanítanak majd munkát szereznek neked és később a munkabérbedből vonják le a kurzus díját. (Én ezekről nem sok jót hallottam, dolgoztam is ilyenről kiesett emberekkel így se változott a véleményem)
Valamint vannak cégek mint a fent említett EPAM ahová minimális tudással is bekerülhet az ember mentee programba. Ami x hónapos intenzív képzés mellé fizetéssel persze. Ez outsourcing cégnél függhet a projektektől is mert van, hogy maga a projekt is ad lehetőséget mentee programra például.
Én mindenképp az utóbbit javasolnám akár az említett EPAM-ot is. BP/Debrecen/Szeged ha jól tudom mind a három helyen van mentee program és egy nagy multi ennek minden előnyével.

return signResponse.getSignForUser("zeletrik").map(SignResolvable::getSign).orElse(StringUtils.EMPTY);

Nemrég pont egy EPAM-os HR-es mondta, hogy dolgoztak valamelyik ilyen kisebb sulival, és hát nem vált be. A mentee programjukról jókat hallottam anno én is, pár éve volt tőlük egy ajánlatom (több mint korrektnek éreztem), csak akkor inkább maradtam freelancer (ohh minek...). Ezek szerint a saját programjukat futtatják még?

Ha programozni szeretnél tanulni, nagyon sok anyagot találsz. Felmész youtube-ra és ott vannak a Stanford,MIT, Harvard...stb órák
pl egy kezdő programozás kurzus a stanford-ról:
https://www.youtube.com/view_play_list?p=84A56BC7F4A1F852

egészen odáig, hogy advanced algorithm a Harvard-ról
https://www.youtube.com/playlist?list=PL2SOU6wwxB0uP4rJgf5ayhHWgw7akUWSf

Ezeken végigrágod magad, túl nagy meglepetés nem érhet. Nyilván ha nyelv specifikus dolog kell, azt viszonylag gyorsan hozzá tudod tanulni.

Fontos, hogy legyen egy nyelvfüggetlen programozási ismereteid, algoritmusok, meg valami nyelven meg is tudd őket valósítani. Sokszor ilyet keresnek, junior állások sok esetben ilyenek, eléggé nagy valószínűséggel ilyenben fogsz kezdeni.
Vannak állások ahol ezen felűl kérnek valami nyelv specializációt. Ez már több annál, mint hogy tudod az adott nyelv szintaktikáját, amit egyébként gyorsan el lehet sajátítani. Itt már arra is kiváncsiak, hogy mi a hasfájása a compiler-nek. Itt sem az a lényeg, hogy felmond a leckét, hogy az adott C fordítónak mi a speicfikus elvárása, hanem, hogy amikor írod a code-ot ezek beépültek már a tudatodba, ezek szerint írod a code-ot, alakítod kicsit az algoritmus megvalósításat. Ezek jellemzően már több szakmai tapasztalattal járó melók, jellemzően junior vége, senior kezdete.

Ettől persze lehet Java-val kezdeni, de szerintem nem a legjobb nyelv. Első nyelvnek inkább valami egyszerűbbet lehetne ajánlani, mint mondjuk python, de nem teljesen ördögtől való a C# sem (C# után nem túl nehéz Java-ra átállni, de az első amit linkeltem pont Java-t tanít, szóval szerintem ezt az igényedet is kielégíti). A lényeg, hogy egy viszonylag tiszta és egyszetű nyelvet tanuljál, ahol bizonyos dolgok még el vannak rejtve előled, mint pl C memória foglalási nyalánkságai, meg pointerek és társaik. Azt ráér kicsit később. Először az alapvető algoritmusokat kell ismerni, keresések, rendezések, ezeket meg kell tudni valósítani, a többi csak ez után jön.
Ebbe bele kell tenned a melót rendesen. Sokszor a fejlesztőknél az a probléma, hogy nagyon a nyelvre koncentrálnak, meg a fejlesztési metodikára, ami sokadlagos kérdés. Sokkal fontosabb, hogy ismerd az algoritmusokat, meg a megvalósítani kívánt feladatok hátterét.

Tudsz javasolni még egyetemi anyagokat, nem konkrét linket, hanem tematikát, ami algoritmus ismeret mellé hasznos egy programozónak? Érintőleg hardver ismeret (ami hasznos lehet kezdőként, akár csak szemléletnek), számelmélet, analízis?

Anno az egyetemen nekünk utóbbiakkal kezdték, és C-vel, majd második félévben C++-al, ahogy a felsőbbévesek mondták: szanálnak-rostálnak, meg is volt az eredménye, de nagyon úgy látom, hogy nem kevés olyan embertől szabadultak meg, akitől nem kellett volna. (Analízisen kezdésként mellbevágó volt, hogy hát, aki szakközepes, az meg fog bukni, mert még nem tanulta ezt, de majd behozza magát fél év alatt, programozáson meg a gimisek fognak. Klassz.)

Nem csak a kérdésedre válaszolok, mert gondol amit most az elején leírok, azt nagyjából sejted, de mivel még a topic indító nem rendelkezik ezekkel az infókkal azért kifejtem. Meghát a topic címe sok hasonlót is vonzhat.

Szóval a köznyelvben a programozó=fejlesztő. Ez nem teljesen igaz, habár az tény, hogy a junior fejlesztő simán progtamozó, vagy az angol terminológia alapján coder. A programozó elboldogul egy nyelvel, valamint ismeri az alapvető algoritmusokat, ezeket esetleg kombinálni is tudja, valamint minimális szinten sajátot is képes felállítani. Azért valjuk be ez nem kevés, szóval senki ne gondolja, hogy easy. Mondjuk az lesz, de a tanulása kicsit hosszadalmas. Szóval elvileg elképzelhető, hogy egy arc aki nem gyengén nincs megáldva értelmi képességekkel, mondjuk hisz az ufo-kban, talán el is rabolták és látta, hogy a föld lapos, de a háttérhatalom ezt eltitkolja...stb nem fokozom, szóval még ő is lehet nagyon jó coder, mert ha beleteszi az időt és ez a része nem nehéz, meg tudja tanulni. Mondhatjuk azt is, hogy a programozás egy skill amit érdemes Computer Science környékén elsajátítani. Ha ezen a szinten maradunk akkor kb az nyer aki a legtöbb algoritmust ismeri. De igazából ez a story egyik fele. Van egy hozzá lazábban kapcsolódo skillek, mint a clean code, meg fejlesztési módszertanok, prezentációs képesség, nyelvtudás (emberi nyelvek mint angol). Ezek azért kellenek, és nem árt ha a junior ismeri, mert ez a team munka alapja. Sokat lehet hallani, hogy ezen a részen vitatkoznak, hogy pl melyik módszertant kövesség, hogy clean code, vagy nem clean code. Igazából mindegy, hogy mit érdemes használni a csapat összetétele valamint a project jellege határozza meg, abszolút győztest hirdetni és azt propagálni a dolog félreértése.

Van egy nagyon nagy része, ami talán nagyobb mint maga a programozás része ami viszont nem nagyon jelenik meg. Ennek oka, hogy ezek azért a pontos miként és hogyanok sok esetben üzleti titkok, ezért nem is hozzák szóba, másik oka, hogy ezek komolyabban nem a junioroknál merülnek fel, akik viszont többen vannak. (ez alól kivétel a PhD-s pályakezdő de arra majd a végén kitérek). Sokan elfelejtik, hogy a mögöttes algoritmusok és ezek gyártása, ezek feladathoz aktualizálása egy sokkal komolyabb probléma. Ezt profánabbúl úgy kell érteni, hogy értsél ahhoz a területhez, ahol fejlesztő vagy. Pl ha biztonsági rendszereket írsz ismerd a titkosítási algoritmusokat, az authentikációs módokat...stb. Ez persze nem azt jelenti, hogy minden egyes projektnél le kell kódolnod egy RSA-t. Lehet egyszer megcsináltad mert nem bízol a gyáriban és a sajátodat hívod. Viszont van az, hogy mondjuk sokat fizet az ügyfél és értelmes követelmény egy saját biztonságos kódolás bevezetése. Ekkor jön jól az információ és kódelmélet és annak matematikája ami diszkrét matekra épűl. Vannak módszerek amiket ha követsz, akkor egész jót fogsz csinálni, még meg is tudod mutatni hitelt érdemlően, hogy király amit csináltál. Valamint vannak módszerek mint pl a petri hálók amik az ebből készített algoritmusról is meg tudod mutatni, hogy az is jó. Mindenki örül, és sokat keresel.
Kb ebbe a story-ba minden egyes irányt be lehet helyetesíteni.

Szóval van matematika a táblán, ami leírja és meg is oldja az adott problémát. Ez van lebontva a programozási nyelv által meghatározott block-okra ez az algoritmus, amit a junior megír.

Teljesen mindegy mi a terület a történet hátterében a matematika áll, csak az a kérdés mennyi idő után jön a felszinre. Jellemzően az új technológiáknál hamarabb, mijt mondjuk gépi tanulásnál, data science-nél viszonylag hamar. Az ilyen pozikba igazából nem véletlenül kölföldön az MSc a beugró, de mostanában már a PhD ajánlott, de az egy nagyon nem várt fejlemény miatt van így. Szóval ha tudod a matekot hamarabb megérted az új technológiát, tehát egy junior-nak nice to have a matek skill. Viszont a későbbiekben nagyon is kelleni fog.

Akkor most a teljesség igénye nélkül a lista ami a főbb területeken kellhet.

Logika: pl hardware, de fuzzy logikával akár szakértői rendszerek meg amit el tudsz képzeli.
pl 8-bites computer építése matekkal együtt : https://www.youtube.com/playlist?list=PLowKtXNTBypGqImE405J2565dvjafglHU

Analízis nagyon sokmindenhez kellhet
MIT egyváltozós analízis:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL590CCC2BC5AF3BC1
MIT többváltozós analízis:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL4C4C8A7D06566F38
Differenciál egyenletek (pl robotika alapja):
https://www.youtube.com/playlist?list=PLEC88901EBADDD980
a furrier analízis ami elektronika alapja, de képfeldolgozáshoz is kell, a stanford-os óra eléggé jó a témában:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLB24BC7956EE040CD

Lineáris algebra mindenhez is :)
MIT Gilbert Strang (nagyon nagy forma az öreg egyik kedvencem):
https://www.youtube.com/playlist?list=PLE7DDD91010BC51F8

Mérnöki számítások:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLF706B428FB7BD52C

Kicsi szórakozásnak egy nagyon jópofa beszélgetés vele:
https://www.youtube.com/watch?v=gGYcSjrqbjc

A progarmozási nyelv aminek a konferenciáján dumálnak vele a Julia. Ezt is tudom ajánlani, de nem kezdő nyelvnek, mert nem igazán van hozzá tutorial. De nagyon jól jön amikor a matekot akarod kiprobálni. Mint a kezdetekkor az alap aloritmusokat. Azért is tanítják valami nyelvel együtt: https://julialang.org/

Egyéb matekok amik még előfordulhatnak (ezek igazából megmutatják az alapokat) :
https://www.youtube.com/playlist?list=PLUl4u3cNGP60UlabZBeeqOuoLuj_KNphQ

Valószínűség számítás:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLUl4u3cNGP60hI9ATjSFgLZpbNJ7myAg6

Data Science-ba bevezető:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLUl4u3cNGP619EG1wp0kT-7rDE_Az5TNd

Valamint a végére hagytam egy nagyon érdekeset. C-vel is lehet kezdeni. Egy nagyon jó kezdő programozói kurzus, csak hogy valami más is legyen mint matek, és tényleg nagyon jó.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLcaMDiz5aflOQ_5EI1PTBJj6XL2nZV-nj

Pár gondolat még a végére. Az USA-ban az a trend, hogy több PhD-t veszünk fel mint MSc-t.
Ennek az az alapja, hogy minden felgyorsúlt. Nincs idő megírni az oktatóanyagot, és leoktatni. Gyakorlatban csak az irányt kapják meg és a legújabb tudományos eredményekből rakják össze a megoldást a cég problémájára. Ezt akár one-man show-ként is képes a PhD-s elkezdeni, és mikor rátalál a nyomra, lehet mellé rakni a team-et. Ha megnézed Google és társai az újabb dolgoknál mint pl Data Science ezt a vonalat kezdték el. Ez Európába most fog bejönni. Itt nagyon nagy fejvakarások lesznek, ugyanis az USA oktatási rendszere alapjaiban más mint az európai. Mint ahogy nálunk is hagyományosan a BSc-MSc van együtt és ezen felül van a PhD. Az USA-ban van a BSc és az MSc-PhD van együtt. Ott könnyebben alkalmazkodnak ehhez. Másik nagyon lényeges különbség, hogy USA-ban a PhD inkább tantárgy alapú ami jobban illeszkedik az ipar igényeihez. Az európai, meg mondjuk az Ausztrál is inkább tézis alapú, kevés tárgy, vagy egyáltalán nincs tantárgy, a főszerep az akadémiai kutatásé. Ez nem azt jelenti, hogy az USA-ban végzettek nem jó kutatók, csak más a szocializálásuk, ami jobban illeszkedik az iparba. Mind a kettőnek megvannak az ipar szempontjából az előnyei és hátrányai, az lesz majd a döntő, hogyan használják ki ezt a cégek. Én azt tudom mindenkinek javasolni, hogy MSc a minimum, de ezt lehet már estin tolni meló mellett. És erősen vizsgálja meg a PhD lehetőségét. Fontos tudni, hogy az iparban nem a konkrét témád lesz érdekes, hanem az, hogy megtanultál kutatni, kb bármit meg tudsz tanulni, tudod továbbfejleszteni, valamint eléggé jó soft skilleket is kapsz mellé. Ezek egyébként fejleszthető dolgok, akár cégek is finanszírozhatják. Már itthon is létezik olyan, hogy egy cég fizeti a doktoranduszokat. Kb erre lehet számítani itt Európában az elkövetkezendő 5-8 évben. Ez tudom nagy időnek tűnik. De kb 5-5.5 év az MSc, ha a PhD 4 évét is ide vesszük, aki most kezdi az nagyon hamar beleesik már ebbe. Persze mindenki magának hozza meg a saját döntését, lesznek nyilván alacsonyabb pozik is, nem az összes munkavállaló lesz PhD-s, de lesznek jópáran, és a nagy lóvét ők fogják leakasztani. Munkaerő hiány meg van és lesz is, viszont ez a megfelelően képzett szakember hiányát jelenti. Az meg, hogy mi a megfelelően képzett, az folyamatosan változik.

Azert a coder letnek is megvannak a szepsegei. Ismerosom erosen introvertalt, siman tudna feljebb lepni, de igy nem kell levenni a fulest, masokat eligazitani, meetingekre jarkalni (kiveve a reggeli gyorsat), kapcsolatokat epitgetni hogy legyen eleg info a munkajahoz stb.
Neki annyit nem er. Megkapja, lenyomja, boldog vele.
____________________
echo crash > /dev/kmem

+1

m.informatikus: Szeretnék autóvezetésből jogsit szerezni. Jó lenne, ha lenne olyan munkahely, amely ezt támogatná, mint régen az MHSZ.

tygryss: ha már vezetés, akkor kellene egy F1-es szuperliszensz. Ahhoz meg kellene, hogy évekig forma autókban versenyezz ráadásul jó eredménnyel. Az meg csak akkor fog menni, ha előtte gokarttal vagy túrakocsikkal is versenyzel, de azt is évekig és végig az élmezőnyben. De mi van akkor, ha egyszer 8-nél több embert is kell szállítanod? Akkor buszhoz is kell jogsi, azt meg teherautójogsi nélkül nem csinálhatod meg. Mindezt természetesen nehéz pótkocsival.
USA-ban egyre több hivatásos sofőr vezet.. Európában még mehetnél a B jogsiddal, de jobban teszed, ha megszerzed a PÁV-t.
Amíg ezek nincsenek meg, nincs értelme vezetned, járj gyalog!

Egyáltalán nem ezt mondom. Az analógia itt, az lehetne: ha pályaversenyző akarsz lenni, akkor kezd el gokartozni. Tanuljál, közben miközben csinálod eldöntöd, hogy sportkocsi, vagy forma auto és ennek megfelelően menjél. Ami itt történt az, hogy több f1-es pilótára lesz szükség, mert indítanak több sorozatot is viszont a GP2 vagy most nem tudom mi a neve, abból lesz kevesebb, de attól még a gp2-es gyakorlást nem hagyhatod ki. Pontosan értem, hogy ez kicsit abszurd szituáció, ezért is irtam, hogy fejvakarás lesz a vége, mert USA-ban olyan a rendszer, hogy ezt támogatja, itt meg pont, hogy ellene hat.
Ez csak a példádra egy vicces tény, hogy volt az egyik orosz pilóta már f1-es pilóta volt amikor megkapta a jogsiját. Meg mintha Max is ebben a cipőben járt.
Szerintem az ma az ideálís, hogy BSc nappalin elkezdi az ember. Kb 1.5 év után amikor dolgozik valahol esetleg átmegy estire, megcsinálja estin az MSc-t és megnézi közben, hogy mit szeret. Mostmár ha az iparban akar dolgozni benne van a pakliban a PhD is, mint erős opció. Lehet az embert ezek a dolgok teljesen hidegen hagyják, akkor természetesen nincs értelme PhD-ra menni.

Természetesen vannak emberek akik ilyenek. Lehet nem fogalmaztam érthetően, az én hibám. Nem azt jelenti, hogy innentől mindenki olyan lesz és a junior coderhez is minimum MTA doktori kell, erről szó sincsen. Csak arról, hogy a magasabb technikai pozikban van változás. PhD-t is lehet egyébként úgy csinálni, hogy kutatsz otthon, folyóirat cikket írsz, akkor kisebbre tudod vinni az emberekkel való interakciót mint mester képzésen. Mondjuk akkor a témavezetőddel azért találkozni kell, de akkor meg gondosan megválasztod a témavezetőt akit el tudsz viselni. De még egyszer ez nem a teljes körre vonatkozik. Teljesen valid, ha valaki code-olni szeret és azt csinálja. A legfontosoabb az, hogy szívesen csinálja.

PhD az alapvetően kutatói munka. Nálunk 400-ból 3-an ha mennek, de lehet, hogy még ennél is rosszabb az arány. Teljesen felesleges phd-zni menni,
anyagilag tuti bukás, de szerintem szakmailag is. Olyan biztos nem lesz, hogy több PhD-set vesznek fel, mint msc-t, mert az egy teljesen külön
terület, az iparban pedig jórészt bsc-s emberekkel meg lehet oldani a dolgok 80%-át. A maradék 15%-ra ott az msc, a felső 5%-ra meg a phd.

A PhD sokkal több annál. Jellemzően az történt az USA-ban, hogy amire addig sok msc-st és kevés PhD-st használtak, mára megváltozott. mivel gyakorlatilag amikor megjelenik a cikk, akkor arra a cég rárepül, és abból fejleszt valamit, amivel piaci előnyt szerez. Erre alkalmasabbak a PhD-sok. Mint fentebb kifejtettem, európában lesznek ennek a rendszernek buktatói. Ez nem változtat azon, hogy az általános dolgokat, amik a széles körben használt algoritmusokból összelegózható, azt ne egy BSc-s, vagy egy ügyesebb self-made arc csinálja. Csak az történt, hogy elkezdett jelentősen nőni egy szektor, ahova matek kell meg PhD. Ezt akartam a kezdők figyelmébe ajánlani, hogy itt van egy ilyen opció is. Viszont az is igaz, hogy az eddigi fejlesztői melóknak a pénzben kifejezett értéke (munkabér) csökkenni fog, kb ez játszódot le az üzemeltetésben is az elmúlt évtizedekben.

> Viszont az is igaz, hogy az eddigi fejlesztői melóknak a pénzben kifejezett értéke (munkabér) csökkenni fog, kb ez játszódot le az üzemeltetésben is az elmúlt évtizedekben.

Ez látszólag ellentmond annak, hogy a programozói bérek junior szinten is emelkedtek (lehet csak itthon?), és egyre kisebb a belépő küszöb (pár éve még azért diploma nélkül elég kevés helyen nem néztek furán, most meg teljesen valid útnak látszik a codeshool, vagy az epam féle freelancer és/vagy egyetemről kiesett ember beszippantás). Én jelenleg azt látom (nem statisztika alapján), hogy egyre több terület van az IT felhasználására, és kell a kóder, de az oktatási színvonal nem nőtt annyira, hogy el is lássa a piacot. A minden gyerek legyen programozó egy hülyeség volt pár éve (bár az algoritmizálás rohadt hasznos nézőpontot adhat a gyerekeknek, ha jól van tálalva), de csökkenést nem látok a jövőben. Persze ebbe az AGI belesz@rhat, de addigra mire leváltja a programozót, addigra már World War Z van, mert mindenki más is ki lett vágva utcára, és mindenki egymást eszi munkanélkü...elkalandoztam.

A csökkeni fog az jövő idő. Még itthon nincs így és kint sem feltétlen igaz, a munkaerőhiány is kompenzál belőle. Az üzemeltetésben se 2 nap alatt alakult ki a mai helyzet, és ott is a magasan képzet enterprise rendszereket üzemeltetők ma is magas bért kapnak. De az a tudászint ami ott kell nem a csak elolvasok egy linux könyvet kategória. Fejlesztésben ma még megfizetik a web progrmaozót, de ez egyre lejjebb fog menni, de lép be csomó olyan ami meg sokkal jobban fizet. A kérdés szerintem az lesz, a jövőben, hogy nőni fog az elvárás és a bérek nem ezzel arányosan emelkednek, vagy lesz egy szint és annak az ára fog esni.

A helyzet az, hogy nagyon megnőtt a számítási kapacitásunk. Így bonyolultabb problémákat is ki tudunk számolni, amit eddig nem tudtunk. Régen volt egy trend, ahogy fejlődtünk, hogy mindent is akartunk, volt egy keret ameddig elmehettünk és az összes matematikára épülő problémát maxoltuk. Aztán elkezdtük egyszerűsíteni, felhasználó barátabbá tenni a rendszereket, layereket irogattunk, ami elfedi a matekot, mert a durva problémákra nem volt kapacitás, maximum nagy superszámítógépeknél. Most megint ott tartunk, hogy elértünk egy kritikus pontot és most megint a mindent is akarunk, nyersen bele a matekot vonal is megjelent, még csak most van felfutóban. Kb ez a Data Science, Gépi tanulás, nemlineáris robotika, ezek után jön majd a kvantum számítógépek amik megint a nagy böhöm teremnyi story lesz, kb mintha újra élnénk az informatika hajnalát. Remélem még látni fogjuk, ahogy elkezdjük majd felhasználó baráttá tenni korszakot is.

Nem vagyok nagy híve annak, hogy phd-vel menjenek iparba, eddig az ilyenekkel rossz tapasztalataim voltak. Tényleg illik rájuk - tisztelet a kivételnek - a one man show, ami több száz fős projecten nem működik, akkor se ha mindig igazuk van, de messze nem ez volt a helyzet. Szóval legalábbis idehaza óvatosan ezzel a lelkesedéssel, mert erősen kontraszelektált emberanyag megy mérnöki phd-t csinálni, megint csak tisztelet a kivételnek. Google sem a legjobb példa, amilyen api-kat és sdk-kat képesek néha kiadni, azért jobb érzésű helyeken térdelhetnének a sarokban, nagyon meglátszik rajta az ipari tapasztalat hiánya.

A matek témához meg századszorra is csak azt tudom mondani, hogy 90%-nak nem fog kelleni sosem, főleg nem kóder sulit végzőknek. Ha meg mégis, felszedheti az általad linkelt kurzusokon is, néhány MIT-set közülük végignéztem, mielőtt visszamentem egyetemre, sokkal jobbak mint a legtöbb, amit magyar egyetemeken leadnak.

Az első részhez: Ezért írtam, hogy a PhD európában más. Nem annyira kompatibilis az iparral, mint USA-ban. Nálunk az akadémiai PhD témák (elméletibb). Nagyobb értéke van. Ez abból is adódik, hogy Európában az Akadémiai rendszer egész jól felszívja a PhD-sokat. USA-ban mérnöki PhD-sek kb 60%-a nem kap melót az akadémiai szektorban. Valamint ott a PhD is teljesen más, ott tárgyak vannak ismeretek bővítése és a végén még kutatnak is, cégekkel állnak kapcsolatban. Azoknak az arcoknak is kell segítség mert az ipar kicsit másképpen működik. Ez Európában hatványozottan igaz. Egy PhD-s, ha bemegy egy céghez semmit nem fog tudni, sőt a sima BSc-ről jött juniorral szemben még hátránya is van, mert céges kultúra kicsit más. A BSc-ről jött arcnak ezek még ki sem alakultak. Viszont tudnak nagyon sok olyan dolgot amit az iparnak érték, de mivel nem ismerik az ipart lehet nem is tudják azt, hogy ami nekik magától értetődik az az iparban kincs, ennek megfelelően használni sem tudják. Nem ismerik mondjuk a nyelvezetet. Aztán megy majd az egymás hülyének nézése, pedig ha egyeztetnék a kifejezéseket, rájönnének, hogy ugyanarról beszélnek. Valamint a PhD témát kell elengedni. Semelyik cég nem keres olyan arcot aki mondjuk a tűlevelű növények fotoszintézisének kvantummechanikai továbbításával foglalkozik. Szóval szerintem jól látod a váltást az iparba itt Európában nehézkes PhD-ről. Ennek is ki kell alakulnia ennek a kultúrájának. Meg még sok izgalmas kérdés van, ami a jövő zenéje hogyan oldják meg.

A matekos részhez: lehet félreérthető voltam. Én csak azt mondom, hogy a technikai poziknak az a része, ahova kell a matek megnőtt. Jellemzően ezek magasan fizetett, magas felkészültségű technikai poziciók. Mondok egyet. a gépi tanulás hello world-je a lineáris regresszió. Ez úgy kezdődik, hogy parciális derivált. Itt történt a változás, hogy itt több PhD-sra van szükség, mert mindig a legújabb dolgot kell csinálni, sőtt azon fejleszteni is a cég igényeinek. Ettől ez még problémás a fentebb említett kultúrális különbségek miatt. Senki nem gondolja, hogy egy weboldalhoz, vagy egy egyébb "köznapibb" dolgokhoz PhD kéne. Jól is néznénk ki. :)

Háát sok esetben BSc infóra sajnos igaz. MSc már kicsit más tészta, de azért ott is lát meredek dolgokat az ember. De itt a probléma nem is az alap jól ismert dolgokkal van, Kolmogorov és társai. A PhD ahhoz kell, hogy a témában kijön egy új kutatás arra nagy cégek rárepülnek. Ennek a megértése, valamint a céges környezetbe rakása igényli a PhD-t. Nem az unalomig ismert algoritmusok megvalósítása a gond. Egyébként ez nem a hallgató hibája. Olyan nagy szakadék van a középiskolai matek és az egyetemi matek között, hogy az oktatók nem kis erőfeszítése, hogy ne a 90%-a bukjon meg, hanem valami elviselhető arány jöjjön ki. Erre vannak külön felzárkoztató kurzusok a napi anyagból, valamint, vannak középiskola pótló kurzusok is. Konkrétan sok esetben probléma egy t=exp(x) egyenlet x-re rendezése. A természetes alapú logaritmust nem is láttak. Ez történik, ha nem matematikát tanítanak, hanem éretségire optimalizálnak. Az is igaz, hogy jobb középiskolában tényleg matekot tanítanak. Ezért van az az élménye egyeseknek, jobb egyetemen, hogy a gimnazisták átmennek matekból, mert az alap amire építenek az viszonylag szilárdnak mondható. A nem kell a matek kezdetű dolgok ide futnak ki.

Egy dolgot viszont nagyon kiemelnék. Szerintem egyre több nagyon tehetséges arc jön be az egyetemre. A probléma az előképzetségükkel van, ami egyáltalán nem a hallgató hibája, legnagyobb részben a rendszeré amiben tanultak. Sok fontos dolog nem tananyag, valamint szerintem nagyon rossz struktúrában és módszerrel tanítják őket, amin nem is feltétlenül a tanáraik hibája sok esetben. Ezért van az, hogy egyre több segítséget kapnak. Ha olyan dolog van, amit elvileg tudni kellene, inkább fel kell írni a táblára. Senki nem lesz kevesebb attól, hogy felírja az exponenciális vagy logaritmikus függvény azonosságot, vagy akár a másodfokú megoldóképletet. Egyáltalán nem ciki a hallgató részéről, ha alap dolgokat nem tud. Az már ciki, ha ez elől az oktató elzárkózik. Az egyenesen bűn az én szememben, ha a hallgató nem kérdezhet. Sajnos középiskolára ezt kiölik a gyerekekből. Nagyon nehéz visszaállítani. De szerintem küzdeni, sok energiát belerakni, hogy megértsék miröl is van szó és későbbiekben használni is tudják, az nagyon megéri.

A második bekezdés nagyon igaz, ha nézted a linkelt MIT-s kurzusokat, ott néha olyanokat kérdeznek, amiért itthon gimiben bevágnák a karót. Csak idehaza az a jó iskola, amit nehéz elvégezni, nem pedig az, amelyik rendesen megtanítja mindenkinek, aki belerakja a szükséges munkát.

Akkor jó hirem van, egyre többen gondolják felsőoktatásban, hogy ez a helyes irány. Láttam már olyat pont egy MIT-s kurzuson, azért nem linkeltem mert az nem tartozik ide, hogy a terület egyik legelismertebb Profja tartja az órát, mégpedig Grad studenteknek. Szóval nem BSc szint. Ott a csóka megmutatja a minden, létezik...stb jelöléseket. Azt fűzi hozzá, hogy vannak akik már középiskolában tudták, de van aki most látja először, mostmár mindenki tudja. :)
De tényleg az a jó, hogy mernek kérdezni. Az igazság az, hogy nincsen hülye kérdés, maximum gyorsan meg tudom válaszolni. Nyilván azért kérdezi meg a hallgató, mert nem tudja, tehát blokkolja a megértést. Ha ezt megválaszolom közelebb kerülünk a megoldáshoz, sőt olyat is láttam már, hogy valami olyat kérdeztek, amiért ált. iskben "bevágnák a karót", de ezzel egész bonyolúlt összefüggés vált a hallgatónak világossá. Nem ciki az órán nem tudni akár alap dolgokat is, nyugodtan meg lehet kérdezni. Ha a zh-n nem tudja, vagy a vizsgán, hovatovább az életben, nah az ciki, mert akkor nem tud problémát megoldani. Ezt feltörni, hogy 12év ellenkező kondícionálása ellen menni nem egyszerű, ha nem lehetetlen feladat. Iszonyatosan nagy öröm, ha sikerül, mert elkezdenek előbb-utóbb értelmeset kérdezni és onnantól akár PhD-ig is sima az út.

Na igen, engem is szégyenített meg tanár, mert a már évek óta nem használt gimis megoldóképlet nem ugrott be gyakszin táblánál, elkevertem benne valamit. Elkezdte, hogy nem lesz diplomám, azóta lett kettő is, és remélem hogy "kedves" "tanár" úr(?) nem nyúlt azóta darázsfészekbe, mert allergiás volt rá.

Én, ha valakit kihívok a táblához, azt azért teszem, mert látom, hogy teljesen el van veszve.
Ekkor élvezi a teljes segítségemet. Azért hívom ki, hogy megmutassam neki, hogy meg tudja csinálni és sikerélménye legyen, hogy leüljön otthon gyakorolni, hogy érezze neki is van esélye.

Ha bárki az ellemkezőjét csinálja teljesen mindegy mikor, azzal olyan falat épít fel a hallgatóban a matematika ellen, amit nagyon nehéz lebontani. Nálam is megvolt ez. Egy nagyon jó Prof nagyon nem kevés energiája kellett, hogy ezt lebontsa bennem.

Olyanról már hallottam, hogy hajlandó egy cég úgy felvenni valakit, hogy az illető tapasztalt programozó vagy nem teljesen kezdő és az első pár hónapot arra szánják fizetést is adva, hogy tanítják a cégnél használt programnyelv(ek)re. De szállást ott sem adtak. Ezt a jobban teljesít ország elvándorlási mutatói hozták ki az adott cégből. Nem talál szakembert, mert már mind Günteréknél vagy a BREXIT árnyékában dolgozik és olyan fizetést kap, hogy öt túrórudiért sem jön haza. De ez ilyen teljesen egyedi eset volt. Általában a tanulásért fizetni kell és nem fizetést várni. De nem vagyok abban biztos, hogy nem fog ez a trend fordulni mostanság.

Szállást nem adnak, de van ahol korrekt fizetést az oktatás idejére is (EPAM, fentebb leírták már). Azt érdemes még hozzátenni, hogy itt sem csak ő fizet a tanulónak, hanem a tanulónak van egy 2+ éves szerződése, ami alatt ha kirúgják, vagy felmond, akkor fizetheti a 3 hónapos képzés díját. Egyébként szerintem rohadt korrekt ajánlat, diákhitel számaival nem vagyok tisztában, de ez így 3 év alatt bőven lezáródik, van egy piacképes tapasztalatod egy nem kis cégnél referenciaként.

Részletekről nem tudok nyilatkozni, nyilván nekik is inkább érdekük keresni project-et, és nem úgy tűnt, amikor ott voltam, hogy beterelnek 100 marhát a képzésre úgy, hogy csak mondjuk 8 programozót akarnak maguknak. 3 körös interjúzás, és még így is mondták, hogy hát nem dúskálnak az alkalmas jelentkezőkben. Én meg meglepődtem, hogy én megugrottam a szintet :).

Nem emlékszem a konkrét összegre, akkor kaptam sok más helyről is ajánlatokat, mivel elfogadhatónak (mármint nem "elmegy", hanem pénzügyileg megfelelőnek) gondoltam, a budapesti albérletem díján kívül bőven kijött volna a megélhetés, nem csak épphogy, ebből sejtheted, hogy nem 200k. Ezt a képzés ideje alatt is (alkalmazott lettem volna már akkor is), és jelezték, hogy ha jól teljesítek, akkor nyilván van lehetőség előre lépni, nem az a céljuk, hogy megragadjon mindenki azon a szinten ahol van, tech interjún lévő srácoktól is kaptam erre egy elég erős visszajelzést, hogy kapkodnak mindenkit felfelé, házon belüli képzések, valamilyen szintű mentorálás is van, mert minden szinten hiányoznak emberek, és kívülről senior-t nem egyszerű felvenni (London-ban vannak :) ). Nekem egyébként tényleg nagyon pozitív volt a képem róluk, főleg úgy, hogy én inkább project managerként tevékenykedem (egyéni vállalkozóként), elég rossznak éreztem a programozói képzettségem, de közölték, hogy a tudás pótolható, a logika meg nagyon megvan (volt egy szerintem nagyon jó tesztsoruk), megoldja ez a 3 hónapos képzés. (Csak hogy ellenpontozzak: másik cég, behívnak, interjún erősen olyant kérdeznek, ami tudható, hogy nem az én szintem, architect jellegű referenciákat vártak egy junior kiírásra, mint kiderült később, hibás volt a kiírás, majd visszahívnak, frontend irányból js-ből ugyan ezt lejátszák, nézek, kérdezem, hogy most mi történik egyébként, mert hogy nyiltan közöltem a múltam és hiányosságaim, bemutattam ellenben a képességeim...majd behívnak pár hét múlva egy harmadik körre, ahol kiderül, hogy senior-t keresnek, de hát már 4 hónapja nincs egy se, csak abban az évben kellett volna neki 30-40 ember, úgyhogy nagy kegyesen nekiállnak képezni házon belül, és örüljek, én leszek az egyik. Nem mentem, nem igazán hiszem, hogy oktatónak való az a backendes és az a frontendes vezető, akiről messziről látszódott az első kérdés után, hogy "mi a frászt keres ez itt?". Úgy, hogy én voltam jó helyen, ő rossz helyen, mondom, junior pozícióra jelentkeztem. Ezzel rakd szembe az EPAM szervezett képzését, reális elvárásait.)