( kisg | 2010. 04. 12., h – 15:24 )

Amig a forrast nem kell kiadni (ami durvan jogot sertene igy nem fog megtortenni) es a fent vazoltak alapjan nem dontheto el egyertelmuen melyebb analizis nelkul, hogy miben irodott (mert pl. ObjC wrapper), addig ezen a reszen at fog csuszni. Viszont az ismertebb wrapperek/cross compilerek (mono, FPC, flash ize) kiszurheto egy szimbolum tabla ill. hasznalt apik analizisevel.

Ha a generált objc kódra ráküld az ember egy obfuscatort (feltéve, hogy a wrapper forrása is megvan), akkor a szimbólumokból sok nem látszik, tényleg csak annyi, hogy engedélyezett API-kat hív vagy sem. Ha valamiért sikerülne nekik a jelenlegi XMLVM fordító mintáit felismerni, még mindig olcsóbb írni egy Java source -> ObjC source fordítót (jelenleg az XMLVM bytekódból fordít), mint több emberévnyi fejlesztést átírni ObjC-be. Az ilyen módon forrássorról - forrássorra átfordított kódot szerintem esélytelen megfogni.

Persze mindez akadémiai vita, hiszen a "nincs rajta sapka" elv alapján a TOS akárhanyadik pontja szerint dönthetnek úgy, hogy egy adott alkalmazást nem fogadnak el, ill. később eltávolítanak.

Szemet huzas, de ez van, lehet naluk anyazni, vagy elfogadni. Van elonye is, es hatranya is. Boven. Hallottam mar Android fejlesztot irigykedni App Store miatt, de forditva is, iPhone developert anyazni az Apple elfogadasi mechanizmusaert. :)
Előnye azok számára van, akik eddig is C / C++-ban / ObjC-ben fejlesztettek. Mindenki más veszít vele. A felhasználók is.

Azt senki ne próbálja meg beadni, hogy a sok Flashes alkalmazás az mennyire ártott volna a platformnak. Kicsit kellett volna módosítani az AppStore szabályokon, hogy kezelje a néhány nagyságrenddel több alkalmazást, és kész.

Meg röhögnöm kell a "cross-platform alkalmazások nem olyan jók" rizsán is. Mind a MonoTouch, mind az XMLVM az UIKitet használja, úgy ahogy az a dokumentációban meg van írva. Unity3D-t nem ismerem, de felteszem a korábbi szabályok alapján sem engedték volna be az appokat, ha nem felelt volna meg a Human Interface Guidelinesnak. A szar programozó bármilyen nyelven szart fog írni, felesleges ráfogni egy eszközre.

Jaj és a multitasking, hogy a cross-platform appok majd leszívják az akkut? Nem azért van a nagyon fejlett OS, hogy ezt ne hagyja? Ki kell lőni a rosszalkodó appokat és kész (memóriazabáláskor simán meg is teszi). Arról nem beszélve, hogy a jelenlegi 80 milliós eszköz piac jelentős részén nem is fogják soha támogatni a mulititaskot, mert nem elég erős a processzor szerintük...

Az a tény, hogy az Android Market egy röhej, és "gondos munkával" sikerült olyan felhasználóbázist felépíteni, akik nem szívesen fizetnek appokért, tény. Még nagyobb gáz, amit most lehet hallani, hogy majd operátorok (mint a Vodafone) fognak üzemeltetni AppStore-okat Androidhoz.

Ettől teljesen független, hogy jelentős kockázatot kell vállalnod iPhone-ra fejlesztéssel, hiszen _bármikor_ dönthet úgy az Apple, hogy az alkalmazásod mostantól sérti az érdekeit. Esetleg csak simán visszatartja addig, amig a saját megoldása ugyanarra az ötletre elkészül...stb.

Nyilván egy ekkora piacot, pláne ennyire szívesen vásárlót, nem lehet figyelmen kívül hagyni. De amig ennyire bizonytalan egy iPhone-os fejlesztés, mi mindenképpen úgy fogunk tervezni, hogy az iPhone nélkül megérje megcsinálni, és az iPhone meg vagy bejön, vagy nem.

Üdv,
Gergely