Na! Használjuk pontosan a terminológiákat. Itt szó sincs emulációról. A Proton egy wrapper.
Nem egyszerű összevetni a Sony birodalmát a Valve birodalmával.
Sony PlayStation üzletága egy hatalmas, évi 25-30 milliárd dolláros árbevételt generáló monstrum. DE! Ez az összeg tartalmazza az ~500 dolláros konzolok eladását is, amelyeken a ciklus elején alig vagy egyáltalán nem keresnek. Gyakran veszteséggel árulják. A pénzt a 30%-os jutalékon és a PS Plus előfizetéseken keresik.
A Valve magáncég, így nem kötelesek közzétenni a pénzügyi adataikat. Ez a titkolózás a legnagyobb fegyverük. Azonban az elemzők becslései szerint a Steam áruháznak, ami a PC-s játékpiac kb. 90%-a évi 10-13 milliárd dolláros forgalma van. Ebből a Valve 10-20-30%-os jutalékot szed be.
A Sony Gaming üzletágának kb. 20-25 000 alkalmazottja van. A Valve-nak összesen kb. 350-400. A Valve egy főre eső nyeresége csillagászati, valószínűleg a világ egyik legprofitábilisabb cége.
Szóval árbevételben a Sony nagyobb, de profitabilitásban a Valve valószínűleg köröket ver rájuk.
A Sony a nappali királya még a Valve a PC gaming ura, ő maga a PC-s game piac. A befolyásuk egyforma, de más területeken. A Sony egy zárt kertet birtokol, a Valve az egész kontinenst, amin a kertek épülnek.
A Sony kockázata óriási, a Valve kockázata minimális.
Ez pedig a mai időkben amikor hajókat fordítanak vissza a tengeren mert beesett +50% vagy +100% váratlan vámtétel sokat számít.
"Biztos hogy ezt akarjuk, ez a jo irany?"
Természetesen jobb lenne a natív Linux játékok özöne. De játékvilágon kívüli okokból az a paradigma Linux világban, hogy stable_api_nonsense.txt azaz nincs stable ABI és ennek a játékvilágra nézve is vannak következményei. A játék egy olyan műfaj, hogy adott idő alatt elkészül egy fejlesztés, a kiadás után még évekig gondolkoznak egy sikeres címet, de utána elengedik a kezét. A gamerek meg elvárják, hogy ezek az elengedett játékok egy évtized múlva is működjenek. A Linux sajátos ökoszisztéma viszont nagy valószínűséggel el fogja törni kompatibilitást. Tehát pénzt kellene költeni a folyamatos karbantartásra, de a játékvilág ezt nem bírja el. Egy Fallout nem a Mozilla Firefox böngésző, más műfaj. A Proton-nál jobb fenntartható megoldást jelenleg nem látok.
Egyébként ma amikor Java virtuális gépen, meg ART-on, meg LLVM-en futnak kódok már nem is annyira kirívó ha Linuxon a játékok Proton által működnek. Sőt így van egy réteg ahol lehet hibákat javítani.
Ha ez egy konzolos eladási számot hozó PC/Konzol lesz, az mindenképp jelentős előrelépés a desktop Linux-nak.