( locsemege | 2025. 11. 11., k – 16:22 )

Ja, ha a múlt századi megoldások is jók, akkor valóban lehet azt csinálni, ahogyan a régi villamosokban vagy az NDK gyártmányú HÉV-ekben csinálták. Először egy nagy ellenállással korlátozták az áramot, majd ahogy indult meg a jármű, jelent meg, majd nőtt az indukált feszültség, csökkent az áram, úgy kisebb előtét ellenállást kapcsoltak sorba a motorral, további sebesség növekedés után még kisebbet, és így tovább. Aztán a teljes tápot a motorra adhatták, de ott kereszt kompaundálású soros gerjesztésű motorokat használnak, aminek az a szépsége, hogy a nyomaték igény csökkenése csökkenti az áramot, a gerjesztést is, de ezzel nagyobb fordulatszám indukálja ugyanazt a feszültséget. A villamosgép karakterisztikája nem lesz olyan merev fordulatszámban, mint a külső gerjesztésű, vagy permanens mágnesű gépé, sokkal lágyabb a karakterisztika, vontatáshoz ezért is alkalmas.

Én az efféle relés megoldásokat nem egyszerűnek, hanem elavultnak szoktam nevezni. Volt olyan idő, amikor ennek létjogosultsága volt. Ma már nincs.