Erre maximális tisztelettel tudok egy rövid és hosszú köldöknézős-filozofálós, műfaji sajátosságokon elmélkedős választ adni.
A rövid, hogy ettől függetlenül azért szívesen néztem volna tőletek ilyen hosszabb, hangulatra-tematikára vagy sztorira kihegyezett demókat is. :)
A hosszabb (próbálom rövidre fogni de nem fog sikerülni), hogy így tőbb évtizedes visszatekintésben a PC-s scene helyzete szerintem kicsit eltér a többi (C64, Amiga...) scene-től. A C64-nél a hardver 40+ éve változatlan. Jól ismert, hogy mit tud és mit nem tud. Ha valaki ott villant valami technikailag újat, azt könnyű felismerni. Amiga kicsit képlékenyebb, ott van OCS, ECS, AGA meg utólagos accelarator board-ok, de azért ez is viszonylag jól ismert képességű platform. A PC ezzel szemben egy folyamatos mozgó célpont, amióta csak készülnek demok rá.
Ha így két-három évtized távlatából tudatos demófogyasztóként (ha szabad ezzel a borzalmas puzsérróbertes szóvirággal élnem :D) akarsz PC demókat nézni, hogy ne csak a hangulat/sztori/zene vigyen magával, hanem a technikai részét is tudjad értékelni, hogy éppen mi az az effekt amit látsz, azt miért volt nehéz akkor megcsinálni, ehhez iszonyúan képben kell lenned, hogy abban az adott évben hol is voltak a határok. Ahogy írtad is, a 3d-gyorsító nélküli és a 3d-gyorsítós korszakhatáron hirtelen nagyot ugrott odébb a határvonal. Ami korábban vért izzadós saját fejlesztés és optimalizálási munka volt (mondjuk filterelt simított textúrázás, fényforrásfüggő bump mapping nem sík felületeken, volumetric lighting stb. úgy hogy egy P1-es, esetleg P2-es gépen elfusson, urambocsá 640x480-ban is) annak nagy része hirtelen egyik évről a másikra alapszolgáltatás lett. Ami effekt előtte bravúr volt, az 2 évre rá már közhely lett.
Ezért érzem azt, hogy a PC-s demó sokkal inkább egy "akkor és ott" jellegű műfaj volt. Egy performansz, ami az adott pillanatnak szólt. Paradox dolog, de a többi - múltban megrekedt - platform prod-jai a fix technikai korlátaik miatt könnyebben válnak időtlenné. És szerintem emiatt a PC-s demókban így utólag nagyon felértékelődik a hangulat/sztori/zene faktor, ez tudja kiemelni, amikor a technikai korlátok változása az idő távlatából már összemosódik. Ami érdekes, mert így a mű keletkezésekor mások voltak a szempontok, mint később visszatekintve...
Najó abbahagyom, mielőtt rámküldik az M5-ös kocsit és elvisznek kulturális-művészeti bullshitelőnek a Kunszt műsorba. :)