Nem vagyok Római polgár, hanem azt gondolom, hogy ez volt és ez lenne újra az ember számára méltó és ideális jogi berendezkedés. Tehát az idea az, hogy efelé kell tartani. Minden szabályozást eszerint értékelek: közelebb visz a Pater Familiae elvhez, vagy nem? Ami közelebb visz, az helyes, ami messzebb, az nem helyes.
Például az iskolai homoszexuális propaganda tiltása közelebb visz hozzá, mert én dönthetem el hogy kapjon-e homoszexuális propagandát a gyerek (ne kapjon), nem pedig egy NGO az iskolaigazgatóval konspirálva. Ez tehát jó. A kötelező vakcinák az állam kezébe adnak jogokat, amik engem illetnének (a saját családomban nyilván). Ezek tehát rosszak. Ilyen egyszerű.
Bizonyítani nem tudom, de sejtem, hogy a birodalmon kívül is sok helyen ez volt a norma legkésőbb a feudalizmus bevezetése előttig. A Rómaiak csak kodifikálták a normál emberi együttélés szabályait, ami organikusan alakult ki és örököltek az őseiktől.
A telefon esetén nem tudom eldönteni melyik vezet közelebb a Pater Familiae elvhez (és ebből látható, hogy a probléma nem is létezne állami szinten, ha működne a Pater Faliliae elv). Magam is a telefonnyomkodás ellen vagyok, de ugyanakkor nem szeretem ha bármit is az állam mond meg. Azt szeretném, ha szabadon választhatnánk iskolát - vagy iskola nélküliséget - és az iskola szabályozná ezt a kérdést, amit én önként fogadok el, mert belátom, hogy ez a helyes. Biztos vagyok benne, hogy lennének iskolák, amik ezt a szabályt vezetnék be önállóan is, mert konkrétan eddig is voltak ilyenek. A piac megoldja ezt a kérdést, nem kell ide állam.