( nagy_peter | 2023. 06. 02., p – 02:40 )

Ez nekik plusz bevétel. Nem elég, hogy fizet a júzer a reklámmentességért, még a reklámot is nézi.

Hát, ebben az esetben csak a Google bukhat pénzt, mert egyfelől ha a premium tagságod mellett hirdetés jelenik meg, és ez a google hibájából történik, akkor visszatérítik a prémium tagságod díját. Másfelől a google ads rendszere szerint, ha tévedésből jelenik meg a hirdetés, akkor azért a hirdető sem fizet

"Amennyiben a Google észleli, hogy egy hirdetés tévedésből vagy szabálytalanul jelent meg, megteszi a szükséges lépéseket annak kivizsgálására és megfelelő intézkedésekre. A bekövetkezéskor valós időben nem kiszűrt, kiszámlázott, de utólag érvénytelennek ítélt kattintások után pedig visszatérítést fizet a rendszer."

Tehát ezekben az esetekben a YouTube Premium előfizetés árát is visszautalják (csak kérésre), és a hirdetőknek is visszaadják a pénzt (automatikusan).

De a tartalomgyártók elsöprő többsége nem kap pénzt és aki kap is, az is csak morzsákat. A legtöbbjük nem is a YT reklámokból él, hanem a szponzoraiból. Kivétel persze biztos van, de nem túl sok.

A tartalomgyártók többségének a tartalmát sem nézik. Akiknek 300 megtekintés van a videóját, az nyilván nem kap pénzt, de ott a tartalmat sem nézik. Azok a csatornák, ahol egy videón már 30-40 ezer megtekintés van, és havonta legalább 4 videót feltölt, ott már tartalomtól függően 50-150 ezer forint között fizet a YouTube (más árazása van a hirdetéseknek egy gameplay videóban, egy terméktesztnél, vagy egy gyerekeknek szóló animációs műsornál, ezért ilyen nagy a szórás) Aki pedig napi szinten tölt fel videót (főleg gameplay), és van átlagosan 40-50 ezer megtekintés a videóin, ott 3-400 ezer forint között szokott fizetni havonta. 

Szóval hiába mennek át azok a tartalomkészítők, akiknek senki nem nézi a tartalmát, ha közben a nézett tartalmak készítőinek meg jelentős bevételt hoz a YouTube és ők meg maradnak.

A reklámokat elfogadható alternatívának tartották, egy bizonyos szintig: a többség nem blokkolta a reklámokat a YT-n nagyon sokáig. De a kugli pénzéhsége miatt már olyan embert is láttam adblockert feltenni, aki egyébként öntudatos kapitalista és szükséges rossznak tartja a reklámot;

Hát, én most felmentem az Odysee-re, és a képernyő alján 6 db banner van, az általam megnyitott videó alatt még 4 db banner látható, és az egyik videóra kattintáskor egy popup hirdetés is megjelent. Pedig egy olyan videót sikerült megnyitnom csak, amit 2018 szeptember 28.-án töltöttek fel, és én vagyok a 6. nézője. (ami azért is meglepő, mert a feltöltőnek 13 feliratkozója van)

Az meg, hogy mit mennyien néznek, vagy mennyien fizetnének érte, semmit nem jelent. A YT-celebek ripacskodását és a trashvideókat iszonyat sokan nézik, sőt, van aki fizet is értük, de most ettől lesz valami érték?

Nem állítom, hogy ezek értékek lennének. De nézőszámot hoznak, ami meg pénzt jelent. Az RTL klub sem a kulturális értékek miatt csinált már vagy 9 ValóVilág műsort, hanem azért, mert hetente annyi nézettséget hoz nekik, mint amit a Spektrum csatorna egy negyedévben össze tud szedni.

Itt van pl. ez a videó. Különösebb értéket nem képvisel, de a 2 napos kora ellenére van rajta 129 ezer megtekintés. Ez nagyjából azt jelenti, hogy legalább ~70 ezer forintot már kapni fog érte az, aki feltöltötte. Nehezen tudom elképzelni, hogy aki ezt készíti, az egyik napról a másikra felrakja ugyanezt bármi bevétel nélkül az odysee-re, és majd mellette két műszakot vállal pénztárosként, hogy legalább havonta megkeresse azt a pénzt, amit itt hetente összeszedett. Amíg a többi platform nem vezet be valami hasonló bevétel-megosztási rendszert, addig oda tartalmat sem fognak gyártani. Ha meg bevezeti, akkor bevételre van szüksége. A YouTube mögött a Google áll, ők megtehették, hogy 6-7 éven át finanszírozták a YouTube veszteségeit, mire sikerült egy életképes üzleti modellt találni mögé. Ugyanezt más oldalak nem feltétlen tehetik meg.