( YleGreg | 2023. 04. 02., v – 11:08 )

Pont ezt mondom en is, hogy jo lenne ha matematikat tanulnanak, es nem egy szorzotabla cimu verset.

Tobb ido maradna ertelmes felfedezesekre, peldaul hogy hogy lehet egy bonyolult szamolast tobb kevesbe bonyolult muveletre szetszedni, ha a szorzotabla magolasa helyett inkabb megertenek.

Nem kell elore feltolteni a cache-t. Az majd kialakul, pont ez az ertelme, hogy ne 7-8 eves korban dontsek el, hogy 20 evesen mi kell a cache-be. Mire odaig er, ugyis torlodik, hiszen cache, reg kipereg az osszes olyan szampar ami ritkan kell, es feltoltodik az elet azon adataival, amit nem is tanulnak celiranyosan. Mit tudom en, hogy a laposelem azert 4.5V, mert haromszor masfel az negy es fel, pedig ez rohadtul nincs bemagoltatva, megis a mi korosztalyunknak ez evidens volt.

(Amugy nem 7 hanem 8 evesen mert a covid miatt majdnem egy evet csusztak, mindenhol szivnak azzal, hogy a kisiskolasok tudasa feluletesebb, mert fele idobe hianyoztak, de ez most annyira nem fontos)

Maximum annyiban, hogy a rendelkezesre allo tanitasi idot jobb lenne nem olyan dolgok vers szerinti magolasaval tolteni, aminek a nagy resze nyom nelkul kipereg a gyerek fejebol a kovetkezo 5 evben, hanem inkabb olyan megerteseket kene bennuk okozni, amire kesobb epiteni tudnak.

Kesobbi evekben erre jo pelda, amikor az A negyzet plusz B negyzetetet mar nem mint verses mondokat tanuljak, hanem a kis kivagott haromszogeket egymas melle illesztve vizualizaljak, hogy nini, a ket befogora emelt negyzet teruletét osszerakva egy kockaba (tudom, negyzetbe) pont az atfogo negyzetet kapjuk meg.

Szerintem az oktatasban a legfontosabb az, amikor a gyerek a fejehez kapja a kezet, es felkialt, hogy: Aha! Ertem!

A szorzotabla cimu vers tanulasa ilyen felsimeresekhez nem vezet.

Memoriternek pedig tul oncelu, pont ahogy egy vers bebiflazasaval sem lesz bolcsebb a 7-8 eves gyerek.

A vilag valtozik. Az erteket kepviselo dolgok valtoznak. A regélős korszakban fontos volt a fejbol prozamondos kepesseg, en mar konyvbol olvastam a meset a gyereknek. A nagyszuleink szamara a logarlec nem ismerete az analfabetizmus egy formajat jelentette, ma a csaladodbol ki tudna vele kiszamolni valami alapveto dolgot? En biztosan nem. Viszont ha van egy darab kotelem, pontos derekszoget tudok rittyenteni, mert ertem a pitagoraszi szamharmasok mogotti logikat, ezert keptelen vagyok elfelejteni oket, pedig reg nincsenek a cachben. Igazabol barmikor ujraalkotom oket, mert ertem, szemben azokkal, akik bemagoltak mint egy verset, majd szepen elfelejtettek az elmult 30 ev alatt, ami alatt rohadtul nem hasznaltak ezt a tudasukat.

En a hosszu tavu tudast es megertest hasznosabbnak tartom a biflazassal szemben.