( Raynes | 2023. 03. 26., v – 15:50 )

Technikailag ott is lehetséges lenne, de a MS-nak ütközne az érdekével. Nekik az kell, hogy a user letöltse, tesztelje, telepítse a sok szemetet, amivel megfigyelik, adatait kinyerik, béta frissítéseket teszteltetik, megnézetik a reklámokat, stb.. Ha ki lehetne belezni, senkinek az adataival nem tudnának játszani. Ugyanez van az USB-re telepítéssel is, technikailag az is simán lehetséges, de csak ilyen speciális Win to Go módban engedik, meg működésben korlátozva, mert egyébként mindenki ugyanazt a telepítést hordozná USB-s drive-on a gépek között, és nem venné meg a Windowst per gép.

Ha még mélyebbre megyünk, akkor akár bare metal is elképzelhető lenne Doom-ot futtatni, bár felbontásfüggő, meg a hang problémás lehet, hacsak nem egyféle hardverhez lenne a támogatás bedrótozva. Technikailag a DOS-os programok nagy része is bare metal futott, igaz hívogattak DOS hívásokat, megszakításokat, de utána azonnal visszaugrottak a saját kódra. Jó, a Doom esetében még egy DOS extender is befigyelt, hogy a 16 bites memóriakorlátot át tudja lépni.

Tény, hogy a Linux is jól kibelezhető, Doom-hoz nem kell egy csomó DE, dbus, Gtk, Qt, egyéb csomag, csak egy mesa, X, de ha waylandes alapon vagy framebufferrel oldják meg, akkor még X se. Ilyenkor az initrendszer is egyszerűsíthető, meg glibc helyett jó a musl, GNU core utils helyett a busybox, stb.. Bár én Doom-ot így nem játszanék, arra jobb rendes desktop Linux telepítésen a Doomesday port, rendesen natív 64 biten, modern felbontásban, max. OpenGL grafikán, high-res textúrapakkal, javított vizuális effektekkel, korrektebb egérkezeléssel, jobb alásfestő zenékkel. Van még egy másik rakat port, a Chocolate Doom és a GZDoom (ez tud már állítólag Vulkan-t is) talán a legnépszerűbbek még. Isten áldja az id Software-t, hogy nem ülnek a kódon, hanem 5+ év után kiadják, így minden rendszerre könnyen portolják a játékaikat (nem csak Doom 1-3/BFG, hanem Wolfenstein 3D, Quake 1-3), persze kivétel van náluk is, pl. a Quake 4 zárt maradt, de azért, mert azt egy másik kiadó adta ki, csak a motor volt id-s, hasonlóan a több játék, amelyik a Q3 motort használta (Medal of Honor, Call of Duty korai verziói). Ezt minden kiadónak így kéne, hiszen az ő érdekük, hogy a játékaik relevánsak maradjanak, modern rendszeren könnyen és jól fussanak, és vegyék, mint a cukrot. Illetve ha Quake 2 is ezért népszerű még, azzal demózták leghamarabb a Vulkan-t, RTX technológiát (NV), stb..