( asch | 2022. 12. 08., cs – 16:35 )

Ezek a megoldások működhetnének, csak egyelőre még nem térül meg, mert még "túl olcsó" az energia.

Nem tudom ismered-e, én sem vagyok biztos benne, csak netes fórumokon olvastam, de vannak helyek, ahol a tüzifát is betiltották mondván, hogy szennyez. Akkor mi van? Nem marad semmilyen mód az energiafüggetlenségre, és valami technikai megoldást kell keresni.

Véleményem szerint létezik technikai megoldás és előbb utóbb rentábilissá fog válni két okból:

 * Ahogy láttuk például a fűtést-melegvizet 100m2 napelemmel meg lehet oldani. Tehát valójában egyáltalán nincsen energiahiány, energiabőség van. Az összes elektromos fogyasztásunk általában kevesebb ennél. A kocsi fogyasztása pedig szerintem hasonló nagyságrendű, de olyat már régen számoltam. Tehát egy átlagos család egy átlagos családi ház telkén belül (500-1000m2) megtermelhetné az összes neki kellő energiát.

 * Mitől lesz rentábilis: látszik, hogy az összes többi megoldás ára felfelé tör. A napenergia hasznosítása pedig a technikával olcsóbbá válhat, hiszen pont az energia ingyen van, "csak" a gépek gyártását telepítését és szervizelését kell fizetni. Azonban ha a mérnökség a tervezett elavulás helyett a mennél nagyobb élettartamra át tudna állni, akkor nagyon hosszú távlatban is gondolkozhatnánk és egy ponton mindenképpen el fogjuk érni, hogy megérje szigetüzemű energia tárolást csinálni. Akár hőtárolóval, akár kémiai üzemanyag szintézissel. Persze lehet más megoldás is, de én ezeket tartom valószínű befutónak, vagy akár a kettő kombinációját. A számításaim szerint a megtermelt elektromos energia 40%-ban hasznosítható fűtésre (a hőszivattyú 300%-ához képest ez nagyon kicsi), azonban valóban teljesen szigetüzemű. Az árbecslésem szerint 10 év alatt pont annyiba kerül mint a piaci gázár. A gázár pedig csak emelkedni fog. El fog jönni az idő, amikor ezt meg kell valósítani.

Ha a CO2 para elmélete valós (szerintem vitatható), vagy ha a hatalmasok nem szüntetik be a riogatást, akkor muszáj lesz kinyerni is a CO2-t a levegőből, nem lesz elég csak csökkenteni a kibocsátást. Ezért a CO2 kinyerő (és metanollá alakító) gépek fejlesztése is megtérülő befektetés volna már ma, annak ellenére, hogy még valószínűleg nem éri meg ilyet csinálni, ha csak simán összehasonlítjuk a benzin vagy gázolaj árával. De a jövőben a kettő metszeni fogja egymást, csak idő kérdése. Addig pedig jó volna a fejlesztéssel foglalkozni, hogy mennél előbb metssze egymást a két görbe, és felkészültek legyünk amikor már nem lesz más opció.