( kroozo | 2022. 11. 30., sze – 14:59 )

Amennyiben 130 a sebességhatár, és jönnek is ennyivel, vagy még gyorsabban mögötted, és te odatolod magad eléjük, akkor igen. Kötekedésszerűen próbálod félreértelmezni, amit irok. Gondolom.

Nem, én nagyon igyekszem megérteni, hogy miért mondod, amit mondasz, mert nem jön ki, és annyira valóságtól elrugaszkodott, hogy nem értem, miért teszed.

Akkor most, hogy a kötekedés után eljutottunk a lényeghez, erre tudod azt állitani, hogy de nem, ez nem akadályozás?

Igen, merem. Bár nem a kreszben van (ugye erre picsogtam is, hogy kurva jó, hogy nincsen benne), de akkor vegyük a már egyszer feljött link alatti definíciót:

  • veszélyeztetés: a közlekedés más résztvevőjét hirtelen irányváltoztatásra, hirtelen fékezésre kényszeríteni,
  • akadályozás: továbbhaladásában gátolni a többieket,
  • zavarás: sebességének, haladási irányának megváltoztatására kényszeríteni a másik jármű vezetőjét.

Nem akadályozom, nem gátolom őket a továbbhaladásban, csak zavarom: sebességének, megváltoztatására kényszerítem. Ráadásul csak ideiglenesen, egy előzési manőver végéig. (Ha hosszan csinálom szabályosan, akkor átvált a szituáció telített forgalomra). 

Állítom azt is, hogy nem indokolatlanul. Azzal az indokkal hogy 110-el szeretném megelőzni a 80-an haladó kamiont. Teljesen valós indok az, hogy én is közlekedni szeretnék. 

Ráadásul nem odatolom magamat eléjük, hanem már "régen" ott voltam, mire odaérnek. A magam kitolása elsőbbségi kérdés, azt a kresz definiálja:

Elsőbbség: továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben. Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására.

Magyarán ha nem kényszerítelek hirtelen sebesség vagy irányváltoztatásra akkor bizony megkaptad az elsőbbségedet (vagy ha úgy jobban tetszik, nem járt neked). Vegyük észre, hogy ez nem csak hogy a zavaráshoz fentebb használt fogalmakat nem tiltja, de még az akadályozást sem, gyakorlatilag csak nem veszélyeztethetem. Vagyis az teljesen szabályos, hogy én szépen kisorolok eléd 110-el, te pedig normális lassítással meg tudsz érkezni mögém 110-el. 

Szóval all-in-all: nem akadályozás, nem indokolatlan, és az előzést megkezdését az elsőbbség szabályozza, nem pedig "a ne legyen senki a tükörben, és legyen elég hosszú az útszakasz hátul beláthatóan, hogy biztosan elég időm legyen míg valaki egyszer a naplementéből odaér véletlen, természetesen potenciálisan 180-al, mert nem vagyok rendőr" kérdés.