( vl | 2022. 11. 21., h – 23:15 )

A kamionsor előzése közben de jure kellene lenni minden kamion között annyi követési távolságnak, hogy oda egy személygépkocsi be tudjon sorolni.

De ez az előzések közötti visszatérés szempontjából irreleváns. Az, aminek ott de iure kell lennie, az a statikus haladáshoz éppen elégséges minimum távolság (németeknél kamionnak 50 méter). Mivel előzni sebességtöbblettel lehet csak, így ennél jóval nagyobb távolságnak kellene ott lennie a biztonságos visszatéréshez is (hiszen vissza is kéne lassítani, ha nem akarnék tovább előzni).

De mivel további előzést is tervezek, ezért nem lassítok le, tehát még nagyobb távolságnak kellene ott lennie, konkrétan akkorának, hogy az előzési tempóm mellett visszatérek, nem lassítok, elmegy mellettem az, aki meg szeretne előzni (bármennyivel is kell ehhez neki mennie), majd még vissza is tudok térni, folytatván az előzést. És mivel az én autóm secperc alatt gyorsul 80-ról 130-ra (egy kamion előzése alatt simán megy a 80->130), így nálam az előzési sebesség 130. Ami viszont azt a problémát veti fel, hogy mekkora idővel kéne számolnom, hogy a nálam gyorsabb majd megelőz, ha én már eleve 130-cal megyek: ha azzal számolok, hogy 131-gyel fog előzni, akkor végtelen ideig tart neki elmenni mellettem, tehát végtelen nagy köznek kéne a két kamion között lennie, hogy meg tudjon előzni. Vagy azzal kéne számolnom, hogy tuti felgyorsít legalább 160-ra? És ha nem?

Nem vagyok köteles kockáztatni, és különösképpen nem vagyok köteles lassítani a megengedett maximumról, azért, hogy valaki megelőzhessen. Ha elfér, jó, ha nem, akkor Így Járt(tm). Ergó ott megyek ki, ahol elég hosszan kint is tudok maradni előreláthatólag a saját (130-as) tempómban.