( igiboy | 2022. 11. 09., sze – 12:43 )

A "váltója" (ami amúgy nincs) inkább irányváltója úgy működik, hogy mechnaikusan reteszelt kapcsoló. Ha balra kihúzod és lefelé akkor D és B között cserélgeted, hogy mit választasz. (mehetsz előre) Ha balra és fel akkor R (mehetsz hátra). Ha tartod balra kihúzva olyan 3 másodpercig akkor lesz N (itt még gurulhat is). Ha pedig a gomb közepében nyomod meg a P-t akkor parkoló állás ami olyan mint az N, de ilyenkor a hajtóműben beejt egy kilincsművet annak a zároló "fogaskerekére". A kézifék, minden csak nem kézi. :) Lényegében a mercis betaposós és a golyóstoll működése van implementálva. Tehát egy második taposással tudod kioldani.

Ha N-be teszed akkor a kis gurulás miatt vagy újra a féket nyomod, vagy a kéziféket kell használnod. Ha pedig megállsz és P-be teszed, mert mondjuk sík a terep és ne a P zárját terheld, akkor majd induláskor jön a meglepi hogy amíg nem lépsz a fékre addig semmit nem enged. Tehát fék taposása és úgy balra le, esetleg ha B-t akarsz akkor újra balra le. Majd indulhatsz. (felengeded lassan a féket) Ez a művelet lassabb mint egy kuplungos autóval uresből indulni. Sőtt nagyon zavaró is, mert indul a sor, te meg akkor kezdel fékezni. WTF??!!??

Látható, hogy nem arra tervezték, hogy kapcsolgasd a lámpánál N-be vagy P-be. Hanem ha menni akarsz akkor D, ha tolatsz akkor R, ha pedig leparkoltál (direkt nem megálltált írtam), akkor pedig P. Az N elérése arra utal, hogy a gyártó nem akarja hogy használd. De pl ha trélerrel húznak fel, ott kell majd :)

Pont azt veszted el vele ami az előnye lenne. Amit minden lámpánál látok, hogy a kézivel kavarják az emberek a babgulyást és át tud menni 3-5 autó. Ha pedig csak engeded fel a féket D-ben, akkor akár 10cm-re is mehetnél vonatozva a másikkal. (na jó úgy nem, nem is ajánlott) Automatánál vagy e-utónál nem kell váltanod (általában) csak ha menni akarsz akkor gázpedál, ha megállni akkor pedig fék. Sok embernek csak ilyenre adnék jogosítványt. Sokkal folyamatosabban lehet haladni. 

Régebbi automatámnál volt úgy, hogy nem kellett fék az induláshoz. Tehát megálltál, átkattintottad N-be, ami veszélyes volt, mert fölétolod akkor R és majd tolatni fogsz. Viszont nem kellett a féken állni. Induláskor elég volt lefelé húzni, fékpedál nélkül, erre D-be kapcsolt és elindult előre. Ezeknék a típusoknál lehet még nem fékre taposósat játszani. De már ezek a kb 20 éves váltók is tudják azt, hogy amikor D-ben vagy, de nem mozogsz akkor belül mégis N-be (vagy n-be) teszi ameddig nyomod a féket. Ha felengeded a taposásból de még rajta vagy a pedálon akkor észreveszi, visszakapcsolja D-be és indulhatsz. Nagyon régieknél volt javaslat, hogy álló helyben pl. hosszú lámpánál tedd N-be.