( bbking | 2022. 09. 27., k – 10:09 )

tegyünk már rendbe pár dologt és kifejezést, mert nem értem ezt az állandó elektromosautó és tesla bashing-et....

belsö égésü motorok hatékonysága olyan 18-20% körül van, az üzemanyagban lévö energia maradéka hövé alakul át.

villanymotor hatékonysága 75-98% körül mozoghat. Ez annyit tesz, hogy eleve kevesebb energiára van szüksége egy elektromos autónak ugyanazt a távot ugyanolyan sebességgel megtenni.

Még egy fontos adat: 1l dízel kb 9,8kWh energiát tárol

Gyorstöltö: álltalában 400V DC áramot leadó töltö állomás, ami akár 180-250kWh csúcsteljesítményt ad le a töltés elején, a kocsitól kapott töltési görbe alapján. Ez elég hamar elkezd meredeken esni, de ennek ellenére a 20%-os akkis töltöttséget 80% feltöltvá olyan 23-25 perc szokott lenni egy töltés. EZ tényleg drága szokott lenni, cserébe rövid idö után távozni lehet a kocsival. Németországban és Ausztriában ezek a töltök föleg az autópályák mellett terjedek el. A Tesla töltöhálózata csak gyorstöltökböl áll, ezekröl 0,79€/perc töltési díjat olvastam. Ergo legyen 25 perc a töltés, akkor 18,75€ a töltési díj.

Otthoni/nyilvános töltök: ezek föleg AC töltök 380V / max 22kWh teljesítményt tudnak leadni, a jármüben történik az egyenáramra való átalakítás. Elszórtan vannak gyorstöltök is, pl. Sopronban az ALDI parkolóban láttam egy 40kWh-s DC töltöt. Magyarországon föleg a Mobiliti müködtet nyilvános töltöket. Ennek árai 135-155Ft/kWh között alakulnak az AC töltésre és 110-120Ft/perc a DC gyorstöltökre. Összehasonlításként Bécsben az utcai töltök álltalában 11kWh-s AC töltök, aminek elöfizetés nélkül a percdíja 0,075€-0,018€ között változik (nappali/éjjel 10 utáni). 9,90€-s havi elöfizetéssel 0,057€-0,016€-ra változik.

és akkor lássuk a gyakorlatot. Asszony Renault Zoe-val jár, nyáron 300km körül van a hatótávolsága, télen 240-250km körül. Napi 40km-t kell mennie, álltalában araszolás a dugóban és 80km/h között változik. A kocsi fogyasztása nyáron 10-10,5kWh körül szokott lenni, ami átszámítva 1,07l dízel-nek felel meg (lásd feljebb). 20 munkanappal számolva megy 20x40 = 800km-t és heti egyszer tölt nyilvános AC töltön, ami 2 sarokra van tölünk. Igen, lehet mondani, h este ki a f** akar már kimenni a kocsiért, de mivel nekünk kutyánk van, ezért adja magát, hogy akkor egy extra, rövid sétát is beiktatunk a blökivel.

Eddig olyan 24-26€ volt a havi költsége, összevetve egy Zoe méretü modern dízellel, aminek a fogyasztása legyen 5,5l/100km, akkor a következö adatok jönnének ki: 800km / 100 = 8x5,5 = 44l dízel, aminek az ára az utóbbi 2 évben 1,8€ és 2,2€ között mozgott. vegyük 1,9€/l x 44 = 83,6€ -> még mindig a háromszorosa az elektromos töltésnek. gyorstöltöt eddig talán egyszer használtunk az IKEA-nál, ott 45 perc alatt fel is töltött 100%-ra, az volt kb 25€. Az üzemeltetési költsége meg lóf*** se egy dízelhez képest, az éves szervíz díj olyan 90€ körül van, cserébe nem kell fizetni (jelenleg) motoradót, ami évente még 238€ lenne egy 75 lóerös kocsira.

szóval igen, a clickbait cím elsö ránézésre igaz, de lehet nyilvános AC töltön is tölteni költségtakarékosan és ha van napelemed, akkor meg pláne ingyen. És igen, nekünk fontos, hogy kevesebb energiát fogyasszunk, most lehet mondani, hogy de bezzeg a lítium bányászása így meg úgy, de amit egyszer kitermeltek, az megmarad - ellenben a fracking olajjal. Persze a legjobb lenne csak biciklivel vag ygyalog járni, amit amikor lehet, meg is teszünk.