( jakubovics | 2022. 08. 26., p – 02:47 )

Most csináltam egy ilyen rendszert, egy 12kWp-os SE szolár rendszerhez. Azalpprobléma az volt, hogy a hálózati feszültség miatt de. 11 körül leállt a termelés, és lófaszt sem termelt vissza a hálózatra délután 5-ig. 

3db Victron Energy Multiplus II 3000VA került bele ez így (9kVA) és egy 48V/300Ah-s (14,4kWh) akku. A Victront úgy programoztam fel, hogy bemenetén figyeli a feszültséget, és amikor a hálózaton felmegy a feszültség, vagy nincs áram, akkor kimenetre kötött kontaktorral leválasztja az SE-t a hálózatról, és összeköti AC kimeneteit az SE kimeneteivel. Ilyenkor az SE elindul, ellátja a háztartást árrammal, be tud kapcsolni plusz fogyasztót akár egy másik kimenetén a Victron, és tölti is saját akkumulátorát is. Mindaddig megmarad ez az állapot amíg vissza nem jön a hálózat megfelelő feszültségre. Még egy Cerbo GX van a buszon rajta, amire lehet érintőpanelt stb rakni, vagy wifi-n keresztül monitorozni az eszközöket. Jelenlegi áron netto 2,2MFt de csak egy sima mezei AGM akku került bele. Páncéllemezes akkuval plusz +800eFt lenne, míg LiFePO4-el +10e euró. Nyilván élettartamban a LiFePO4 verhetetlen költségben meg élettartamban is, mert a 8000 ciklusával elmegy akár 21 évig is, de ennyi volt most rá a keret a megrendelőnél.

Gyakorlatilag egy 5 sec áramszünetet lehet észlelni, és egy valódi TN-C-S rendszer van folyamatosan hőszivatytúnak, villanymotornak, kazánnak mindennek jó.