( persicsb | 2022. 05. 26., cs – 10:37 )

Amerikában nem azért szűnt meg a normális tömegközlekedés, mert piaci alapon az autógyárak felvásárolták, majd bezárták őket, hanem azért, mert nincs állami akarat arra, hogy tömegközlekedési szolgáltatást vásároljon.
Normálisan úgy megy ez, hogy az állam egy cégtől (amely lehet piaci, és lehet magántulajdonú) az adófizetők egy pénzét arra használja, hogy közlekedési szolgáltatást vegyen, X utaskilomért, Y járatot, Z járatsűrűséggel. Ezt kifizeti a cégnek, a cég és a vevője (az állam) által meghatározott áron.

Magyarországon úgy megy ez, hogy a MÁV, a BKK az közös tulajdonban van, de például a BKK beszállítói között vannak magáncégek, akik a fuvarokat biztosítják (VT-Trans, Arriva stb).

Csehországban például bizonyos vasútvonalak üzemeltetését magáncég végzi (RegioJet), az állam vele kötött szerződést a Cesky Drahy helyett (bocs, nem fogok most korrekt cseh ékezetekkel írni). Működik a dolog.

Németországban is van jó pár magánvasút-cég, nem csak a DB, például az ODEG (a Netinera csoport tagja). Eredetileg az Arriváé volt, de amikor az Arrivát felvásárolta a DB, akkor kötelezték őket, hogy a versenyszabályok miatt adják el a német érdekeltségeiket, így lett a Netinera. Ott is fenn van tartva a tömegközlekedésben a verseny. De ott a Flixbus/Flixtrain is, magáncég, kiváló minőségű tömegközlekedést nyújt, ha az állam akar, vesz tőle szolgáltatást.

Az, hogy államilag támogatott tömegközlekedés legyen, ahhoz nem kell állami tulajdonú közlekedési vállalat, állami akarat kell arra, hogy vegyen az állam valakitől szolgáltatást, amit utána nyomott áron ad az állampolgároknak. Ez utóbbi akarat nincs meg Amerikában.

 

Illetve hadd tegyem még ehhez hozzá, hogy lásd a németeknél, ott a versenyhivatal gondoskodott róla, hogy maradjon meg a tömegközlekedési verseny. Ha az USA-ban engedték, hogy egy autógyár felvásárolja a tömegközlekedési cégeket, akkor ott a versenyhivatalon keresztül nem volt arra akarat, hogy egyáltalán legyen tömegközlekedés, nemhogy államilag dotált tömegközlekedés.