( Zs | 2022. 01. 15., szo – 10:37 )

Amiről beszélsz, azt Ward-Leonard gépcsoportként '84-ben fizikából tanították - a gyakorlati alkalmazás ott is a mozdony volt.

Ugyanakkor nem meggyőződésem, hogy annak idején a fő szempont a CO2 kibocsátás mértéke lett volna. Ennél sokkal prózaibb ok, hogy a forgó alvázba a hajtást levinni baromi macera lenne, mert a rugózás miatt az alváz távolság nem fix, a nyomvonal jobb követése miatt el is fordul - hát nem mondnom hogy lehetetlen, de kihívásnak mindenképp kihívás. Mennyivel egyszerűbb ehelyett magába a forgó alvázba építeni a villanymotort! Ráadásul ebben az esetben nem is feltétlenül egyet - ami azért fontos, mert akkor nem egy böszme nagy motor kell, hanem mondjuk három harmadakkora. Az meg, hogy a kanóc hajladozik, lényegesen könnyebben kezelhető, int a hajtás levitele.
Az sem utolsó dolog, hogy ilyen esetben kaphat áramszedőt is a mozdony: van kanóc a sín felett? Diesel kikapcsol, áramszedő fel. Nincs delej a sín fölött lévő kanócban? Esetleg kanóc sincs? Áramszedő le, Diesel bekapcsol. Bár ez nyilván bonyolultabb mgoldás, mint a tisztán villanymozdony, vagy tisztán Diesel mozdony - cserébe bármelyiket helyettesítheti.