( zZsOlTi | 2022. 01. 14., p – 09:37 )

"A motor vagy 0W20-hoz van tervezve, vagy 15W40-hez, így egy csípős reggelen egy 0W20-as és egy 15W40-es motorban is előáll a megfelelő kenés a tervezett időn belül."

Azért ez nem ilyen eccerű.

Eleve nem lehet egy olajra tervezni (az inkább ajánlás), pont azért, mert hogy az adott olaj jó-e, az a környezettől (vagy akár terheléstől) is függ. Japán és koreai autók könyvében szokás megadni a gyári ajánlás mellett tól-ig intervallumokat, pl azt mondják, hogy adott szabványon belül maradva de éghajlat (hőmérséklet tartomány) függően 0w30-tól 10w40-ig bármit bele tehetsz. Pl a kanári szigeteken -örök tavasz- jó az 10w40 (sosem kell -20 fokban indítani), Svédországban meg jobb ha 0w30 van benne, mert a 10w-s bele fog dermedni az olajteknőbe a reggeli -30 fokban.

A motornak az ideális állapot az üzemmeleg olaj, üzemmeleg viszkozitással (ezt adja meg ugye a második szám). Minden más állapot szuboptimális, vagy szélsőséges esetben egyenesen rossz. Ha egy motornak meg van adva melegoldali 40-es viszkozitás követelmény, akkor az a kérdés, hogy ezt milyen hamar éri el (addig gyakorlatilag nem ideális a kenése). Minél előbb, annál jobb, ez pedig attól függ, hogy milyen hideg van és milyen az olaj hideg oldali viszkozitása(xW). Ha -20 fokban mézzé sűrűsödik a 10wX-es olaj, akkor sokkal lassabban fogja elérni az optimális állapotot (méz sűrű állagot nem tud keringtetni a rendszer), mintha mondjuk eleve hígabb, 0wX-es lenne benne.