( mb | 2022. 01. 06., cs – 21:45 )

Az áruszállítás ésszerűsítése a másik problémás pont. Innen visszük a disznót nyugatra, nyugatról hozzuk a szeletelt sonkát keletre, stb.
Ha csak a kamionkilométerek 1/3-a megspórolható lenne, netán vasúti konténerszállítással kiváltható.

Ha megéri a disznót nyugatra vinni, a sonkát pedig vissza, akkor az azt jelenti számomra, hogy vagy túl olcsó az üzemanyag, vagy valami rejtélyes oknál fogva sokkal hatékonyabb Németországban disznót vágni. Valahonnan az rémlik, hogy kb 1.6EUR/km áron lehet kamiont mozgatni. Tegyük fel, hogy egy kamionra felfér 40 disznó, ami 200kg tömegű, ebből a hús legyen 150kg. Ez 2x1000km-rel számolva 200Ft-tal drágítja a disznóhús kilóját. Ennyi tartalék szerintem nincs a disznóhús árában. Nyilván torzít a számítás, mert visszafelé sűrűbben lehet rakni az árut, cserébe hűteni kell.

Ezzel csak azt akartam mondani, hogy szerintem az ár az egyik legjobb metrika, csak nem feltétlenül van minden jól árazva. Ugyanis ha túl drága lesz a szállítás, akkor majd felhúznak ide is egy húsüzemet, de a jelenlegi üzemanyag árak mellett olcsóbb, vagy ha jobban tetszik környezet kimélőbb egy húsüzemet tartani Németországban. De azt se gondolja senki, hogy a húsüzem felhúzása itt nem jár extra környezetterheléssel. Az EU gyakran tökön szúrja magát a környezetvédelemmel, mert az outsource-olásra ösztönöz, ellehetetleníti az európai autógyártókat, stb, de legalább próbálkoznak a rendbetételével.