Az örvény [szamszára = ~ létforgatag, létörvénylés ] a keleti tanítások része is egyébként.
Számomra a kérdés amúgy az, h a költő tulkép csak annyit tett, hogy beleképzelte magát Isten helyébe és akkor írt közepes verset, vagy tényleg a szolipszizmust és az autoteizmust veti fel? Itt annak tételezésére kell gondolni, hogy a világon csak egyetlen létező alany van és az én magam vagyok. Ez kapcsolódik a szabadság kérdéséhez is. Annak a felvetése h a szabadság egy tőlem függetlenül létező istenség (heteroteizmus) adománya számomra, gyakorlatilag azt jelenti h a szabadságról érvénnyel nem lehet beszélni. László András 30 perces előadása erről (kritikán aluli minőségű felvétel sajnos) Az elején van róla szó.
Autoteizmus, heteroteizmus (2000)
https://www.youtube.com/watch?v=ZXuDXJOk5cQ