( Beka | 2021. 12. 03., p – 20:21 )

Hát ezek nagyon érdekes és fontos kérdések, de én sajnos nem tudok rájuk válaszolni. Amit tudok, az az, hogy (a) a Buddha szerint vannak ún. "megválaszolhatatlan" kérdések, amelyekre ő maga sem adott választ. (pl. ld. https://a-buddha-ujja.hu/mn-63/hu/a-pali-fordito-csoport). (b) rengeteg, szinte az összes általam ismert meditációs szövegben és imában előfordul a "kezdettelen időktől fogva" vagy a "tudat időtlen" kifejezés, tehát (abszolút szinten)  öröktől való és örökké tartó létezés (vagy kivételesen, érzékeltetendő a fogalom súlyát: Létezés) van. Egyszer egy tanító levezette azt, amire az előző válaszban utaltam (a jó-nem jó, tetszik-nem tetszik megjelenését, de már nem emlékszem). 

A nyugati mitológiák és a bukás, lázadás, büntetés: ez keleten nem jelenik meg, karma van. A múltbéli cselekedeteink hozzák létre jelenbeli állapotunkat, és most vetjük el a jövőnk magvait. Hogy visszatérés-e? Szerintem, hangsúlyozom, csak szerintem, a benyomásaim alapján nem. Változás.

A kényszer-körforgásból való kilépés a megvilágosodás elérése. Hogy ez pontosan mi és hogy néz ki, az megint olyan dolog, amit nem lehet nyelvi fogalmak közé szorítani. És mivel nem hinném, hogy a HUP vagy általában az internet ideális médium lenne ehhez a témához, hadd hallgassak el a magam részéről. Adok még egy linket, ami sokat segíthet általában a buddhista gondolkodás megértéséhez: https://laarandras.hu/laar-andras-es-a-buddhizmus-5-resz/. Az "abszolút igazság" és a "relatív igazság" fogalmaira gondolok.