( jevgenyij | 2021. 12. 03., p – 01:56 )

Mivel te az egyetemeket csak a 444, Telex véleményrovatából valamint a facebook szektád bugyraiból ismered, ezt az "autonómiát" sem értelmezni nem tudod, sem az értékét beárazni. Az egyetemeken mindenkit a fizetés érdekel elsősorban, a közalkalmazotti bértábla "kis igény kis teljesítmény" elvű rendszere mára pont a felsőoktatásban vált tarthatatlanná. A szerényebb teljesítményt felmutató karok, szakok, tanárai ugyanazon előmeneteli rendszer alapján kapják a bérüket mint a kemény és versenyszférában is megbecsült szakok egyetemi tanárai. Az előmenetel lassú és nehézkes, és a fizetés még sok év után is messze elmarad a versenyszférában megkereshetőtől. Ennek egy következménye, hogy pont az ország számára legértékesebb karokon már demósok viszik az oktatás jelentős részét. Ahhoz, hogy versenyképesebb fizetéseket lehessen adni szükségszerű volt ez a reform. Ami üzleti értékkel rendelkezik az egyetem által termelt szellemi tulajdonból, azt nem szabad elkótyavetyélni ahogy ez mostanáig történt. A profitorientált cégeknek pedig reális ellenértéket kell fizetniük az egyetemi kooperációért. Ahol erős versenyhelyzet van a piacon ott bizony komoly előnyt jelent, ha az érintett egyetemi karokon az ő megoldásaikat használja a felsőoktatás. Nem szabad belemenni abba, hogy ingyen PC-kel kiszúrják az effajta lobbitevékenységhez nem értő dékánok és rektorok szemét. Persze csak amennyiben reálisan lehet sokkal jobb megállapodást is elérni. Megnyugtatlak egyik egyetemen sem fognak azért tiltakozni, mert megteremtik a gazdasági alapokat a magasabb fizetésekhez. 

Az oktatásban meglevő autonómia semmiben nem sérül. A pénztárcájának senki sem ellensége, eddig sem volt az. Az eddigi egyenlőtlen, kicsit ügyeskedés jellegű megoldásokat átveszik professzionális megoldások.

Hallgatói oldalról sem volt jó a korábbi rendszer. Egészségügyhöz hasonlóan a gyenge fizut némi god móddal kompenzálta a rendszerváltás után kialakult ad-hoc rendszer. Professzorok szabadon szivathatták a hallgatóikat, mindenféle vizsgás kvótarendszerrel, buktatási versennyel, hasonló nyalánkságokkal. Persze van egy "ki a király" oldala is a hallgató számára, hogy ilyen kemény körülmények között megállta a helyét diplomaosztóig. De azért azt is tudjuk sokan nincsenek ott, akik ugyanúgy megérdemelnék és alkalmasak lennének. Ez pedig közvetlen gazdasági kárt okozott évtizedekig. 

Büfészakoknak kicsit mások a problémáik, ott nem mindenki kapna jobb fizetést a versenyszférában mint amit most kap az egyetemen. De most, hogy kezdenek érződni a Covid válság gazdasági hullámai, egyre szűkülnek a gazdasági lehetőségek, nem engedhető meg az, hogy olyan mértékben szórjuk az adófizetők pénzét profitot soha nem termelő képzések támogatására mint azt korábban tettük. De itt is van helye és esélye a nyereséges vagy legalább önfenntartó működésnek. Ha gazdag szülők mindenképp diplomát akarnak adni a nem túl okos, nem túl motivált gyereküknek, nekik pont jó egy büfészak. Egyáltalán nem baj ha ezért fizetnek, sőt egy kis extrával támogatják például az egyetemi alapítványt. Ezért természetesen illik megadni azt a segítséget amivel a nem túl okos gyerekük valóban eljut a diplomájáig. Utána meg úgyis a családi vagyon lesz az alapja a további munkájának. Ebből a pénzből lehet támogatni az adott büfészak iránt valóban érdeklődő, ebben tehetségét megtaláló nem túl gazdag csalódból jövő hallgatókat. Ezekre a büfészakokra is szükség van, csak számokat kell racionálisan belőni. Az a folyamat egy ideje szerencsére már elindult, hogy egy rátermettebb egyetem előtt álló ifjú harcos ne csak a csak diplomát lássa célként és ehhez a legkönnyebb utat keresse. Vállalja a nehezebb utat, ami piacképesebb jobb jövedelmet hozó képzettséget ad a diplomával. Épp a nyugati rendszer irányába tett reformlépéseket a Fidesz kormányzat a felsőoktatásban. Annak is a jobban prosperáló feléhez, ahova nem sorolnám a mediterrán országok felsőoktatását. 

Visszhangozzad nyugodtan továbbra is még nagyobb vastag betűkkel, mások által fejedbe vert propagandaszólamokat. Nem is neked szólt a válasz, a témához kapcsolódik.