( VincentV | 2021. 11. 29., h – 08:34 )

Persze, hogy lehet, sőt, csak így érdemes. Az útszéli villámtöltőhöz el kell menni, várni kell töltés közben (még ha keveset is), kevés van, drága. Ezek arra valók, hogy amikor évi néhány alkalommal eltérsz a mindennapos használattól (Horvát nyaralás, akármi), akkor ezeken töltesz, erre valók.

Az otthoni tötlés esetén ha tudja az autó a maximumot (3x32A, azaz 22kW), akkor egy mai átlagos példányt (64kWh-val számoltam) 3-6 óra alatt fel lehet tölteni (a veszteség + a nem lineáris töltési görbe miatt ennyi). Ehhez ugye nem kell menni sehova, nem kell foglalkozni semmivel, hazaérsz, bedugod, reggel lehúzod. De ugye ez a worst case, amikor minden áldott nap kinyomod belőle az utolsó km-et is, majd másnap reggelre 100%-ot akarsz. Akinek ilyen felhasználási igényei vannak, és nem taxis, vagy területi képviselő, annak szerintem továbbra sem ajánlott egy elektromos autó. A többiek meg ennél kisebb teljesítményű otthoni töltés esetén is bőven elvannak heti 1-2 töltéssel, vagy napi sok kicsivel, ami viszont 0.5-1 óra alatt pótolja az aznap elfogyasztott áramot (22kW és feltételezett napi 100km esetén). Igazából a legtöbb embernek elegendő az autó mellé adott dugasz EVSE (kb. fizikailag úgy képzled el, mint egy nagyon combos laptoptápot, azaz: dugvilla-->vezeték-->féltégla-->vezeték-->autó),  ami jellemzően 10-16A-s csak (3.6kWh).

Saját példa: 90km-et megyek egy nap (amikor nincs covid), az autóhoz kapott gyári EVSE-vel (12A, 2.7kW) ez ~30 óra töltés hetente, ami napi 4 órányi töltést jelent, vagy 3 naponként 12 órát, stb... Ha nem lennék kiszámítható módon itthon ennyi időt, akkor vennék egy 22kW-s EVSE-t, ez esetben ez az idő lemehetne napi fél órára, vagy 3 naponkénti 1.5 órára, vagy stb...