( copass | 2021. 10. 31., v – 10:00 )

színterekről prophoto rgb

Profoto RGB: Az egyetlen színtér, amely biztosan képes tárolni minden színt, amit a kamerák és a printerek látnak. Mivel a fényképezőgép alap színtere biztosan kisebb ennél a színtérnél és nagyobb az Adobe-nál, ha a raw feldolgozás végén Profoto színtérbe alakítjuk a képet, nincs színveszteség. Biztos, hogy nem használjuk ki a Profoto tudását, viszont nem is veszítünk színeket. Hátránya, hogy kizárólag 16bit/ch-en szabad használni! 8 bit/ch-en az apró szaturált részek poszterizálódnak, kitöredeznek. Ebből adódik, hogy csak igazán értő kezekben, professzionális utómunka esetén éri meg használni, nem értő kezekben kifejezetten rosszat tesz a képnek! Azoknál a papíroknál, illetve képeknél ahol sok telített, érzékeny szín van, megéri a Profotót használni. Apró probléma, hogy hiába van a lehető legjobb (sok százezer forintos) monitorunk, az még mindíg „csak” Adobe RGB színeket képes mutatni. Gyakorlatilag úgy retusálunk, hogy a monitor nem képes megmutatni a kilógó színeket. Természetesen a soft proof és a gammut warning remek mogoldás erre a problémára. A Profoto RGB-t átlagos felhasználásra nem ajánlom, csak azoknak, akik értik a színtani problémákat, kiállításra szánt csúcsminőségű nyomatokat akarnak készíteni (10-12 tintás archív pigment print vagy C-print), jó minőségű kalibrált eszközökkel dolgoznak, és olyan képeik vannak, amelyeken szerepelnek ezek az érzékeny, telített színek.

PS-ben  úgy tudom be lehet kapcsolni a 10bitet az nvidia studio driverével asszem gtx 1050-ről, megszünteti a sávosodást.