( BehringerZoltan | 2021. 10. 21., cs – 20:05 )

Egy idegen szituban nem valószínű h pár ms különbség érzékelhető. De egy jazz zongorista aki hozzá van szokva a Nord digitális zongora 0.6-0.8 ms késleltetéséhez mert azon gyakorol illetve koncertezik napi 8+ órában leül egy olyan zongora elé ahol 5 ms ez az érték, hát annak ég és föld lesz a kettő. 

Most különböző szoftverek kijelzik a latency értéket, amiről nem lehet tudni h pontosan mit jelentenek, helyesek-e illetve releváns adatot mutatnak-e mindez megterhelve gyakorlatlanok szubjektivitásával, nem csoda ha net-szerte olvasható mindenféle megállapítás ezzel kapcsolatban. A magam részéről érzem a különbséget sz.gép és a digitális zongorám között. Mondjuk hónapokig csak sz.gépet használom, és akkor jön egy ingerenciám a másikra, és rá szoktam csodálkozni h az mennyivel direktebb.  Persze nem féltétlenül ugyan az hang szól a kettőn, bár megvan szgépen az ominózus zongora hangja is, és pl ha más a hang felfutása (attack) az is elég eltérő élményt tud jelenteni. Az egyik estben mondjuk 2ms a másiknál 6ms a felfutás, hát azért az érzékelhető eltérés lesz a megszokotthoz képest.  Tulképp az akusztikus zongorának is van késleltetése, hisz az egy mechanikai szerkezetet mozgat - és mondjuk klasszikus zenében nem is igénylik annyira a direktséget, mint egy jazz zongorista. Hogy annak van egy ilyen méltóságteljesebb késése, ami megszokott. Egyszer olvastam erről valahol.