( kisg | 2021. 09. 26., v – 08:05 )

Az adórendszert teljes egészében kellene nézni, néhány ad-hoc elemet kiválasztani totál félrevezető.

Ráadásul az adórendszer nem vákuumban létezik, hanem az államszervezet része, aminek része az infrastruktúra + a jogrendszer / jogszolgáltatás is. Németországban magasak az adók, de ezért cserében tervezhető a jogrendszer. Magyarországon kérdezz meg egy ügyvédet, hogy bármilyen vitás ügyben, akár egy állami szerv törvényszegése esetében hogyan és _mikor_ fog dönteni a bíróság. Kb. szét fogja tárni a karját, és azt mondja majd "Isten kezében vagyunk".

Magyarország külföldi befektetői szemmel adóparadicsom. Nem most lett az, 2010 előtt is az volt. Aki átlátja az adótörvényeket, pl. IT-ban kb. 5%-os effektív társasági adót el tud érni, ez Ciprus szintje. És ebben még nincsenek benne a kormánnyal kötött ilyen-olyan stratégiai megállapodások. Ezzel van beárazva az infrastruktúrában és a jogrendszerben levő kockázat.

Egyébként az sem igaz, hogy Magyarországon a munkára olyan óriási terhek rakódnak. Két konkrét rendszer van elszúrva, de nagyon: a TB és a nyugdíj. Ha megnézed, ezek azok a rendszerek, amik a személyhez kötődő adók (tudom járulék) nagy részét kiteszik, de az állampolgár kritikán aluli szolgáltatást kap cserébe. Szerinted miért nem mer senki hozzányúlni, még Orbán sem (mármint a magánnyugdíj lenyúlásán kívül)? Miért nem ez a téma az előválasztáson?