( mauzi | 2021. 06. 22., k – 23:15 )

Szerkesztve: 2021. 06. 22., k – 23:27

A jelenlegi budapesti káosz egyik legfőbb oka az M0 déli hídjának (Deák Ferenc híd) félpályás lezárása. Az M0 déli szakaszának környékén akkora dugó van, hogy aki rendelkezik egy minimális helyismerettel, az magától a belváros felé kerül, illetve a mai világban még nagyon helyismeret sem kell hozzá, mert a Waze és társai arra küldik a népet.

A városban lévő többi lezárás nagyrészt a van rajta sapka - nincs rajta sapka témaköre. Ha feltúrnak valamit, akkor az a baj, hogy a feltúrás idejére dugó van, ha pedig nem túrják fel, akkor az a baj, hogy miért rohasztják tovább és miért ilyen szarok az utak. A Lánchíd konkrétan annyira szar állapotban van, hogy már sok évvel ezelőtt fel kellett volna újítani. Azt is meg kellene érteni, hogy ha nem ennyi felújítás folyna párhuzamosan, akkor további évtizedekig csúszna minden - valójában már most is ennél sokkal több egyidejű felújítás kellene ahhoz, hogy utolérjük magunkat. Az is tény, hogy az iskolaidőszakon kívül lényegesen kisebb az össz-forgalom, így ennél optimálisabb időszak nincs a munkavégzésre. (A forgalmi mélypont valahol augusztus 20. előtt lehet.)

A belvárosi forgalomcsökkentő intézkedéseknek (kerékpársávok, stb.) nincs akkora forgalmi hatása, mint amekkorának a laikusok gondolják. Pl. a Nagykörút forgalma helyben látványosan nagynak tűnik, valójában csak a szűk belvárosi keresztmetszethez képest túl nagy, össz-hálózati viszonylatban (egységjárműben mérve) alacsony. Emellett, hiába varázsolnánk még akár további három sávot a nagykörútra, a kapcsolódó úthálózat és a csomópontok limitált kapacitása miatt nagy csodák akkor sem lennének.

A probléma tehát két, egymással összefüggő dologra vezethető vissza:

- az átmenő / regionális forgalom az értelmes alternatívák és külső elkerülő útvonalak helyett a belvárosi úthálózatot használja, aminek normális esetben önmagától nem volna szabad ott megjelennie,

- a belvárosi úthálózat megfelelő szabályozás hiányában ezt a forgalmat befogadja, sőt, vonzó alternatívát kínál a külvárosi / elkerülő úti dugók elkerülésére. Érted: az emberek szándékosan elkerülik az elkerülő utat! Ebben a Waze és társainak különösen nagy a felelőssége - azért, hogy az egyén nyerjen valahány percet a teljes útvonalon, beviszi a forgalmat a belső, védendő-forgalom csillapítandó zónákba. A belvárosra már régesrég ki kellett volna tenni a "behajtani tilos, kivéve célforgalom" táblát.