( ggallo | 2021. 05. 12., sze – 11:06 )

A mondandóm lényege nem az volt, hogy az UBNT jobb (féloldalas ismeret alapján nem is lehet ilyent kijelenteni), hanem az, hogy az erős kijelentés részedről, hogy a Zyxel jobb, mert kapásból van olyan különbség, ami (ezen topic alapján is) sok embernél vízválasztó (lokális, szoftveres kontroller, felhő és célhardver nélkül).

Az, hogy egy terméket kézbe véve milyen, az egyfajta bizalom építő dolog lehet, de ezen felül mondjuk egy AP-nál nem több, mert egész életében a plafonon lesz, látni is alig, nem még tapintani. Ha pedig nem hozzáértő néz bele, akkor egy "laikus" (átlag informatikus, nem pedig rádiós/antennás villamosmérnök) nem fogja látni a különbséget. Egyébként műszerészként mondom, hogy nyomtatott áramköri panelen, réz fóliából is lehet csoda antennát kialakítani ami sehogy se néz ki, és bármilyen bonyolult 3D formában megalkotott "extra", szuper kinézetű antenna is lehet egy kalap f0$. Megfelelő ismeretek hiányában nem tudom megítélni, hogy az UBNT vagy a Zyxel antennái melyik sávba tartoznak. Az biztos, hogy az MT cuccok wifi-je elmarad hardveresen is (meg szoftveresen is) az UBNT-tól, ez személyes tapasztalatom.

Azon érved, mikor is miért egy 20 Forintos NAS alapján itélnek meg egy márként szerintem szintén nem helyén való, mert miért kell olyant forgalmazni, azonos név alatt. Ha ugyan az is a gyártó, lehetett volna valami más néven tolni, hogy ne kösse össze mindenki azonnal (Cisco-LinkSys), hogy ez egy sz4r, így minden az lesz, ami ugyan ezt a nevet hordja. Vagy a fordítottja, akik eddig olcsó de nem túl jó cuccot árultak, azok próbálják a magasabb kategóriás(nak mondott, majd az idő eldönti) termékeket új néven piacra dobni, hogy a régi, csorba renomé ne nyomja azonnal rá a bélyegét az új termékre. A SW hibák meg bugok meg backdoor-ok más kérdés. Mindenhol vannak, igan. De a Zyxel valami miatt ilyen téren extra "figyelmet" kapott a sajtótól, szakmától, így nem lehet felróni, ha a márka említésére mindenkinek ez ugrik be, nem más. Ezt a gyártó és a disztribótor marketinggel, pozitív írásokka, stb.-vel tudná feledtetni, ellensúlyozni. De ha valaki mindig csak szívással kerül a hírekbe, akkor ez fog beugrani róla mindenkinek.

A Zyxelről, mint márkáról: én 1994 óta dolgozom informatikusként, ebből több, mint 15 éve saját vállakozásban, és a (magyar) KKV szektor-béli ügyfelek kiszolgálásán keresztül eléggé sok gyártót/terméket megismertem. Nem vagyok márkafanatikus senki irányában sem (nincs olyan, hogy csak X vagy Y márkát használok, abból mindent), és eléggé széles a gyártói kör, akik termékeivel dolgom volt, van. Ezen bevezető után nekem a Zyxel mit jelent: az 56k-s modem 1998-ban, meg a nagyon olcsó és kicsit drágább NAS a 201x években. Bevallom, nem is hallottam, olvastam sehol, hogy van enterprise termékvonal itthon, meg modern wifi rendszer, stb. Pedig rajta vagyok az IT híreken és cikkeken, nem egy sötét szobába zárközva, internettől elvágva élem az életem DOS-t futtatva. Szóval elnézést, hogy nem tekintek rá vállalati eszközként és nem gondolok bele komoly minőséget, tudást. Mert egyszerűen nem kerül elém, hogy létezik. Igazából azt hittem, hogy valami feltörekvő kínai gyártó megvette a menő márkanevet régen, és az ilyen-olyan szarjait árulja a jól csengő név használatával Európában is.

Ez nem feltétlen a Zyxel gyártó vagy a termékek hibája, hanem elsősorban a hazai képviseleté. Van, aki megismeri valami okból: mert kísérletező kedvű, és megveszi (és aztán mondjuk megszereti mert jó), esetleg valaki más megvette, és dolgoznia kell vele. De a nagy többség szerintem annyit tud a márka termékeiről mint én, és a bevált megoldásokat választjuk a kísérletezés helyett. TP-Link AP rendszert sem veszek (pedig lehet, hogy az is tök jó), mert a SOHO router és a menedzselhető switch kínálatuk is mind egypálcás kaliberű (HW, de főleg SW terén), így nem nézek ki többet más termékvonalból sem. Pedig lehet vannak tényleg jó termékei. Csak én speciel sem saját költségen, sem ügyfél pénzen nem fogok kísérletezni ilyesmivel, mert ez a terület (switch és wifi) pont nem érdekel annyita, hogy ezzel hobbizzak munkán kívül.

A felhős menedzsment pedig: ja, mindenkinél ez van. De ez valójában nem objektív érv a mellett, hogy miért nincs helyben működtethető (nem célhardver) megoldás. Ilyen erővel azt is írhatná a marketing osztály, hogy "mert csak". A megvehető (tehát nem bér-) hardverekhez kapcsolódó felhős rendszerek nagyjából 90+%-ban azért születtek/születnek, hogy a vevő ne egyszeri pénzt hagyjon a gyártónál, hanem folyamatosan tejeljen (nem csak IT-ban jött ez divatba, hanem pl. BMW ülésfűtés előfizetéssel, ami 30-40 éve rendelhető vagy alaptartozék, nem új találmány...). Persze jó marketinggel a legtöbben elmondják, ez mennyire jó, de valójában pont annyit tud, mint az addigi on-premise rendszer, csak havi plusz költség az eddigi egyszeri vásárlás helyett. Tehát csak kapitalista pénzközpontú termék a felhős menedzsment, nem piaci igény kiszolgálása.

Ugyan ez elmondható arról, hogy az UBNT-nek az első AP-i "lejártak", nem lesz újabb FW hozzájuk, arra hivatkozva, hogy idejemúlt a technológiájuk. Ami nem lenne baj, miért tegyenek pénzt egy termékbe, amit 8 éve adtak el. Viszont a kontroller nem fogja kezelni a régi FW-s cuccokat (mert csak, programozóként mondom, hogy erre igazán objektív indokuk nem lehet), ezzel kvázi kikényszerítik az újbóli vásárást. Pedig azt a vevőre kellene bízni, hogy meddig üzemelteti a frissítést nem kapó eszközöket (valószínű amíg meg nem áll, mert az on-prem kontrollerrel el tudja szeparálni mindentől, ergo eléggé védett...).

A platform objektivitásáról pedig: itt a legolcsóbb TP-Link wifi-től a MT, UBNT, Ruckus-on át a Cisco, Aruba termékekig mindenről lehet olvasni pro-kontra (és ez igaz a wifi termékeken túl minden más IT dologra is). Rettentő sok szakember gyűlt itt össze, a piacon kapható minden termékről tud valaki élő, személyes tapasztalatot írni. Ennél objektívebb maga a platform nem is lehetne. Szerintem.

Én azt javasolnám (kiindulva abból, engem mi foghatna meg), hogy a disztribútor csináljon összehasonlító teszteket, bemutatókat, és juttassa el ennek hírét a szakmához, hogy megismerhessék minél többen.