( gyuri23 | 2021. 05. 11., k – 06:32 )

Szerkesztve: 2021. 05. 11., k – 06:45

Bocs, hogy ezt mondom, de ha 10-ből 9 ügyfeled hülye, ott én nem másban keresném a hibát. Én sok kicsi céggel vagyok kapcsolatban és jók a tapasztalataim, igaz az én cégem üzemeltet de szerintem az üzletkötésnél nagyjából hasonló a helyzet.

1. A megrendelő nem ért az informatikához! Ez a legfontosabb, a kommunikáció a kulcsa mindennek és akkor a legjobb, ha egy szakkifejezés sincs benne. A legtöbb probléma ebből adódik. Nyerünk úgy tendert, hogy a megrendelő azt mondta, azért minket választott mert egyedül a mi ajánlatunkat értette meg. Egyszerű és érthető legyél egy nem hozzáértőnek! Legyen autós, építkezős, bármilyen hasonlat a munkádra, csak szakkifejezés ne, mert azzal úgy érzi majd a megrendelő, hogy hülye és ettől frusztrált lesz. Én már sportot űzők ebből és volt olyan ajánlatom, ahol szó szerint egy szakkifejezés sem volt.

(Egyszer az egyik partnerem engem kért meg, segítsek eldönteni, hogy egy fejlesztésre kapott árajánlat reális-e. Egyszerűnek tűnt neki amit kért. Leültettem a gépe elé, és azt kértem írja be, hogy google.com, erre furcsán nézett rám de beírta. Megkérdeztem mit lát a képernyőn, egyszerű nem, egy darab beviteli mező? Értelmes ember volt, azonnal megértette, hogy egy egyszeűrnek tűnő feladat mögött mennyi munka lehet, viszont a fejlesztő nem tudta értelmesen elmagyarázni neki.)

2. Mindent előre jelezz! Előre és sosem utólag. Ja, ez ezért lett több, mert ezt meg azt nem számoltuk bele, na itt vége is lesz a jó kapcsolatnak. Ezt a hibát csak te tudod elkövetni a megrendelő nem. Ha kitalál egy változtatást, a legapróbbat is, egyből új ajánlat neki, addig ne mozdulj amíg nem érti, hogy ez miben változtatja meg az eredeti igényt.

3. Az ár amit mondasz sose legyen kevesebb, mint amit a végén számlázol! Mindig becsüld túl a mukát, a végén egy kisebb összeg és imádni fognak. Persze ezt mondd is el, hogy ez a legrosszabb verzió és lespórolhatunk ezzel, meg azzal. Ha több lesz a számla, mint amit ígérsz te vagy a béna.

4. Tanulj meg nemet mondani. Ez a legnehezebb, felismerni azt akivel nem akarsz együtt dolgozni. Ha módod van rá, ajánlat előtt ismerd meg a megrendelőt, beszélj vele mindenről kivéve azt amit kér. Tudd meg milyen ember és alkalmazkodj! Ehhez kell egyfajta tanulhatatlan kommunikációs képesség, ha ilyened nincs alkalmazz profi üzletkötőt, különben sosem leszel elégedett. Ha ez megy felismered azt, akinek nemet kell mondani, ez ritka ugyan de ilyen is van valóban.

5. Egy kis ismétlés, mert annyira fontos: kommunikáció! Beszélni, beszélni, beszélni. Ha nem megy csinálja más!