( BehringerZoltan | 2021. 05. 09., v – 00:29 )

:) 

Magam is belekezdtem egy hosszadalmas és egyre nagyobb komplikáltságba forduló elemzésbe a Jazz és a modern zene (ide értve a modern zene klasszikus  [bizarr] formáit is) kapcsán, de aztán feladtam a próbálkozást, mert nem sikerült vállalhatót kihozni belőle. 

Visszatérve az eredeti problémához: én szeretném megszeretni Szabó zenéjét!  Mi módon kell ehhez közelíteni?  Abban merül ki a nagyszerűsége, hogy kellemesnek értékelhetjük a hangzást?  Illetve ennek hiányában vagy épp ezen túlmenően az előadás technikáját, virtuozitását kell megcsodálni? Esetleg ezen zenét gondolatébresztőként, mély és ennek okán némileg rejtett "mondandó" hordozójaként kell magunkba szívni?  Vagy egyszerűn a wikipedia által vele kapcsolatba hozott hozott neveket kell olyan tekintélynek felfognunk, ami a kimondásuk előtt érvénytelenít minden kérdést Szabó zenéjére vonatkozóan? Őt mint előadót, vagy mint szerzőt kell inkább tisztelnünk? Tehát amikor a "Szabó zenéje" kifejezést használjuk, akkor mire kell gondolnunk: a módra, egyedi stílusra ahogy játszott; vagy a zenére amit szerzett ?   Ezek releváns kérdések, nemde? 

Cziffra zongorajátékáról egészen bizonyosan ki lehet jelenteni, hogy virtuozitás tekintetében az egész világon a legjobbak közé tartozott, ha épp nem az volta legjobb. De az improvizációs készségét is, ami a puszta virtuozitásnál komplexebb skill-t követel szintén szokás dicsérni! És azt is el tudom mondani, hogy pl. Cziffra Liszt interpretáció komoly művészi érettségről, mélységről tesznek bizonyságot.