( PDA_FAN | 2021. 04. 25., v – 14:38 )

"A lítiumbányákhoz nem értek, csak azt tudom, hogy viszonylag kevés van belőle és jó volna kiváltani valami mással." - Rosszul tudod. Lítiumot akár tengervízből is ki lehet nyerni. Jelenleg nem kell attól félni, hogy egyhamar kifogyunk belőle. Ja, és a lítium aksik reciklikálhatóak, 90% körüli hatékonysággal visszanyerhetőek az aksikból a lítium és egyéb komponensek.

"A kobalt se egy gyakori elem, és a legtöbb lítiumtechnológiás akksihoz kell belőle." - De nem mindegyikhez. A Tesla már gyárt lítium-vasfoszfát aksis autót a kínai piacra, és a többi gyártó is gőzerővel fejleszt, hogy a ritkaföldfémeket mellőzhesse. 

Egyébként a kobalt legnagyobb felhasználója még mindig az olajipar: a gázolaj kéntartalmának csökkentéséhez használják. A hagyományos autók katalizátorába palládium, a csodaautónak hirdetett hidrogéncellás autókba pedig platina kell. Ha tehát aggódsz a csökkenő platina- és kobaltkészletek miatt, próbáld a belsőégésű motorok számát csökkenteni.

Szénerőmű: jelenleg úgy néz ki, hogy nagyon sok szénre alapozott energetikájú ország képes a megújulókra részben vagy egészben átállni, és ez nem valami távoli ködös jövő, hiszen Németország energiamérlegében olykor 50% feletti a megújuló áram. Nyilvánvaló, hogy ez nem egy pár hónapos átállás, de úgy néz ki, megvalósítható. Amit pedig a villamosenergia tárolásáról szoktak mantrázni, arra az akkumulátor telepek adnak remek megoldást. Már Magyarországon is van jópár megawattórányi ilyen kapacitás, amely alkalmas a túltermelési és a csúcsfogyasztási időszakok pufferelésére.

"Azt szerintem nem lehet komolyan gondolni, hogy majd szépen mindent megtermelünk megújulóból, főleg úgy, hogy a villamosenergia-igénybe berántjuk még a közlekedést is." - Márpedig ennek teljesen reális a lehetősége. Lehet, hogy nem 100% lesz a megújuló, de igen nagy hányada az lesz.

"...hiába állítjuk elő, tároljuk és használjuk fel jobb hatásfokkal az energiát, végeredményben nem hogy kevesebb, hanem mindig egyre több és több energiát használunk fel." - Ami a közlekedést illeti, gondold végig, hogy amíg egy belsőégésű motor hatásfoka 30-40% közötti, addig egy villanymotoré 90% feletti. Ha növekszik az energia felhasználása, az nem a villanyautók miatt lesz. Ne felejtsd el, hogy a benzin és a gázolaj is energia, csak épp nem a konnektorból jön.

"Szerintem ugyanis a villamosenergiának komoly szerepe volt a kibocsátás folyamatos fokozódásában. " - Mint fent említettem, jónéhány éve zajlik az a folyamat, aminek eredményeképp a megújuló energiák felhasználása már költségben is versenyképes. Nemrég olvastam, hogy Szaúd-Arábia is nagy beruházásokba kezd, pedig ott aztán tényleg van bőven kőolaj:

https://villanyautosok.hu/2021/04/17/mindig-van-lejjebb-hihetelenul-ala…

Ennek fényében valahogy nem tudom a villamosenergia termeléssel párhuzamba állítani az emisszió növekedését.

Ami a fokozódó károsanyag emissziót illeti, a globalizált gazdaság a legfőbb okozója a növekedésnek. Mondok példát: Kínából megrendeled a szok-kici-óccó termékeket, amelyeket félmérföldes hosszúságú konténerhajókon szállítanak a világ másik felére, hogy olcsón hozzájuthass. Újabb meglepő tény: a világ 15 legnagyobb konténerhajójának nagyobb a károsanyag emissziója, mint a világ 760 millió autójának: https://korkep.sk/cikkek/tudomany/2019/05/19/a-15-legnagyobb-teherhajo-…

Ha a téma részletesebben is érdekel, a villanyautosok.hu oldalán találsz még egy csomó érdekességet.