( gee | 2021. 04. 20., k – 14:18 )

van az a technológia, ami figyelmeztet sávváltáskor (tartja/rezegteti a kormányt) és van az, amikor magától követi a sávot, folyamatosan kormányoz.

Nem különül el ennyire élesen. Vezettem Toyota Aurist, ami csak sípolt, ha rámentem a vonalra indexelés nélkül, de átment a vonalon. Toyota Priusban ugyanez a funkció a sípolás mellett már a kormányt is fordította, így ha eléggé lapos szögben (pl. autópályán figyelmetlenül sodródva) érkezett az autó a vonalhoz, akkor a sípolás mellett annyit megtett, hogy nem ment át a vonalon. És vannak olyan autók (nem csak a Tesla), ami nem is megy közel a vonalakhoz, hanem valahol közöttük marad.

Ez mind vezető segítő rendszernek számít, egyik sem önvezetésnek.

Amit leírtál előnyök, azok nem vezetni próbálják az autót, hanem segíteni a vezetőt, kiterjeszteni az érzékelést, javítani a reakciót. Ez szerintem nagyon hasznos.

Igen, de a Tesla azt mondja, hogy amiket ő beépít az autóba, azok pont ilyen vezető segítő rendszerek.

> ha a Tesla feladja

Az én autóm úgy adja fel, hogy abban a pillanatban. Tehát ha elveszti a sávot, akkor elvesztette a sávot, nincs türelmi idő, szembe jövő forgalomnál ez problémás lehet kanyarban. A Tesla biztosan fejlettebb

Amikor Teslát vezettem, nem teszteltem ezt, de úgy láttam mások videóiból, hogy ugyanúgy csinálja, mint a te autód: egyszer csak bimbammol, és az önvezetés visszajelző szimbólum elalszik, és kész, onnantól a sofőr kezében van minden.

Kanyarban ugye ez úgy néz ki Teslánál*, hogy elkezd jobbra kanyarodni, fordítja a kormányt, de mondjuk valami miatt nem eléggé. Az autó egyre közelebb kerül a záróvonalhoz, és aztán egyszer csak feladja. A kormány továbbra is el van fordítva, az autó továbbra is íven halad, csak a sofőrnek egy kicsit (mondjuk fél centit) mozdítania kell a kormányon, hogy szűkítse az ívet. Gond akkor lehetne, ha a sofőr keze nincs a kormányon, és amikor a Tesla feladja, a kormány a mechanikai kialakítása miatt visszafordulna egyenesbe és az autó nem folytatná az ívet, hanem rongyolna át a szembe sávon.

Gyakorlatban, ha a vezető figyel, idáig nem is szokott eljutni a helyzet, mert ha vezetek, és az automata nem fordítja el a kormányt eléggé, akkor én nem szeretnék a záróvonal közelébe menni, nem várom meg, amíg a veszélyes helyzet kialakul, hanem én jobbra húzom, és ilyenkor a Tesla ezt észreveszi, és hagyja, hogy átvegyem az irányítást.

Ezért van, hogy csak videóban láttam ilyen esetet, amikor a sofőr érezte, hogy rossz íven van az autó, de direkt nem helyesbített, hanem filmezte, sokszor 10-20 másodpercen át és várta, hogy mikor adja fel az autó.

*feltételezem a te autódban is, ha gondolod, majd leírod

> akkor látja, hogy az autó rossz íven van és beleavatkozik

Itt kezdődhetnek a problémák: nem biztos, hogy látja (pont lerakja az üdítőt vagy ránéz a menetidőre) és nem biztos, hogy lesz ideje reagálni (1m van a szembejövő és közötted, mész 90-nel).

És pont ezért nem mondják, hogy önvezető, hanem csak sofőrt segítő. Ha te a te autódban a kanyar közepén éppen üdítőt teszel le és ezért szétkenődsz egy kamion hűtőrácsán, az ugyanaz, mint amikor a Tesla elbassza, de a sofőr éppen az üdítőt teszi le és ezért szétkenődik egy másik kamion hűtőrácsán.

> mégis úgy kell csinálnom, mintha én vezetnék

Ez a kérdésem, hogy akkor egy ilyen technológia mit segít? Te is tekered a kormányt, az autó is tekeri a kormányt. Pont ugyanannyira kell figyelni, mint a technológia nélkül, bármikor hibázhat. Kicsit kisebb erőt kell kifejteni, de kb ennyi.

De hát leírtam:

- gyorsabban reagál a hirtelen veszélyhelyzetekre, mint az ember
- akkor is tekeri a kormányt, ha az ember valami miatt épp nem. Ahogy írtad: (pont lerakja az üdítőt vagy ránéz a menetidőre).

Az nem elég segítés, hogy a statisztika szerint lényegesen kisebb eséllyel leszel baleset elszenvedője mint a technológia segítsége nélkül?