"Az oroszokkal kizárólag üzleti a kapcsolat, mert nem szövetségesek. Kínával is. Ezzel szemben a szövetségeseknek lehetnek politikai, gazdasági kéréseik, nyomásgyakorlásuk."
muhaha, így néz ki egy kínai "üzleti" kapcsolat.
A montenegrói autópálya jellegzetes példája annak, ahogy a kínai állam terjeszkedni kezdett a gigantikus Egy Övezet, Egy út elnevezésű infrastruktúra-építési projekt keretében a Balkánon is. A kínaiak jellemzően nagyon drága projekteket finanszíroznak hitel formájában, melyekkel kapcsolatban időnként felmerül a gyanú, hogy igazából elsősorban a kínai érdekeket szolgálja majd a megvalósulásuk. Jó példa erre a magyar kormány által szinte teljesen titkosított Budapest-Belgrád vasútvonal, ami hatalmas kínai hitelből épülhet majd, és az előrejelzések szerint gyakorlatilag soha nem fog megtérülni Magyarország számára.
Mint a Politico felidézi, Montenegro mellett Srí Lankán, Pakisztánban és Dzsibutiban is gondot okozott már a túl nagy hitelek törlesztése, az eladósodottság pedig egyenes út lehet ahhoz, hogy Peking részesedést szerezzen helyi állami tulajdonokban.
https://444.hu/2021/04/13/brusszel-nem-fizeti-vissza-montenegro-helyett…