( XMI | 2021. 04. 11., v – 15:40 )

Azért tegyük hozzá, hogy a SpaceX-et egy ideje már nem Elon Musk vezeti, hanem (úgy tűnik szerencsére) időben átadta Gwynne Shotwell-nek a cég irányítását.

A felrobbanó rakétákon pedig leginkább tudod ki csámcsog? A NASA meg az FAA, akiknek nagyon kezd elegük lenni a SpaceX "safety-culture"-jéből. Egyrészt már nem Goddard és Ciolkovszkij korában vagyunk, hogy fellövöm, felrobban, nembaj, próbálkozok másikkal. Másrészt - és leginkább ezen vannak a fenti hivatalok kiakadva - a mostani rakéták kicsit nagyobbak és annyi üzemanyag van bennük, ami egy kisebb atombomba szintjét közelíti. Eközben úgy kísérletezgettek vele, hogy gyakorlatilag nem volt előre elkészített risk assesmentjük és disaster recovery tervük. Úgy tudom ennek vetett most az FAA véget.

A Hyperlooprol annyit, hogy ezt Elon Musk-ek hivatalosan is abandon-oltak, asszem legutóbb éppen Richard Branson-ek haraptak rá. Ami tervet egykor bemutattak, az nem hogy kidolgozatlan volt, de gyakorlatilag a legkisebb meghibásodás esetén is egy kivédhetetlen halálcsapdává vált volna benn utazók számára.

Elon Musk van amiben jó, vagy legalábbis jó volt úgy 10 éve. Jó érzéke volt ahhoz, hogy elkülönítse mi az ami sci-fi és mi az ami csak annak látszik, de valójában kivitelezhető. És jó érzéke volt ahhoz, hogy életképes üzleti koncepcióba csomagolva eladja ezt a befektetőknek. Én úgy látom, hogy ez az érzéke idővel elveszett (lehet nem kis részben amiatt, hogy a sajtó kikiáltotta őt az élő Tony Starknak és idővel elkezdte elhinni), egyre több olyan dologba nyúl bele - és viszi bele az őt vallásosan követő fanboy befektetőket - ami vagy teljesen megvalósíthatatlan, vagy beláthatatlanul messze van a mai technikai lehetőségeinktől. Ebben leginkább az a baj, hogy emiatt bejáratott, megvalósítható megoldásokat dobnak félre - lásd Vegasi alagút.