( hajbazer | 2021. 04. 08., cs – 23:54 )

Egy autónak pl. 25 évig szerintem simán mennie kellene.

Megy is, bizonyos márkáknál, mert ott még tud szempont lenni a hosszú távú javíthatóság.

Ennek legnagyobb gátját az árversenyben látom, ami 99%-ban az árcédulára optimalizál és nem az életciklus alatti összköltségről szól a történet.

Én meg abban látom, hogy a befektetői kapitalizmus bástyái, vagyis az általam oly sokat emlegetett multik, 99%-ban arra mennek, hogy minél többen vegyék meg minél több termékét és nem arra, hogy az minél értékesebb legyen és esetleg nagyobb árréssel is el lehessen adni a magasabb eszmei értéke miatt. Senki nem akar második vagy harmadik lenni, hiába úgy is fenntartható a vállalat jövedelmezősége. A milliárdos befektetők nagyravágyása, arroganciája és önzése véigiszáguld fölülről, a multicégen keresztül a fogyasztóig. Így a legnagyobb problémát a befektetői kapitalizmus térnyerésében és abban látom, hogy nincs törvényileg, vagy akárhogy szabályozva, hogy egy vállalat nem nőhet egy bizonyos méretnél nagyobbra. Ha lenne, akkor nem tartanánk ott, hogy a Google megfojthatja a technológiai versenyt akár azzal, hogy hátrébb sorolja bizonyos konkurensek keresési találatait, de azzal is, hogy a Youtube felvásárlása után kitiltja az olyan nagyszerű alkalmazásokat a Play Store-ból, mint a NewPipe, ami nagyságrendekkel jobb a hivatalos szutyoknál.

A kriptónál pl. az optimalizációkkal fordítás konkrétan ahhoz vezet, hogy az implementáció széthekkelhető a picsába side channel attack-eken keresztül.

Még egyszer mondom, van dedikált hardver, ami tud kriptózni és 2010-től külön utasításkészlet is van a processzorokban erre. Azt kell kihasználni és nem tisztán szoftveresen kódolgatni. Amúgy meg nem értek egyet a side-channel támadásoktól való hivatásos rettegéssel. Viszonylag nehezen kivitelezhető, cserébe nagy szakértelmet igénylő támadásról beszélünk. Ami könnyen kivédhető azzal, hogy nem futtatgatsz orrba-szájba minden szart a gépeden, userként sem.

Egy komplex processzor(család) fejlesztésekor könnyű szopóágra kerülni, ha bizonyos döntéseket rosszul hozol meg.

Rosszul hozták meg, az eredmény a processzorok belassítása lett, ami előbb-utóbb egyenlő a kidobásukkal. Ha ROM lenne a processzorokban és nem lehetne holmi frissítésekkel mikrokódot cserélni, talán az Intel is jobban érezné a sorozatos rossz döntéseinek a súlyát. Például azon, hogy ha az adatközpontmultiknak már új gépeket kell venniük, akkor nem Intelt vesznek.

Egy csomó dolog magára az emberi alaptermészetre vezethető vissza, amit a marketing még jól fel is korbácsol és ki is aknáz

Az emberi alaptermészetet felhozni ide nagyon gyenge kifogás. Az emberi alaptermészetben nagyon sok minden benne van és az fog felerősödni, amit a környezet megkíván. Régen természetes volt, hogy az emberek párbajoznak egymással, ha nem értenek egyet, leszúrják, megölik egymást. Ma ezt gyilkosságnak és önbíráskodásnak hívják és egy civilizált társadalomban elfogadhatatlan. Pedig ez is az alaptermészet része, hiszen évezredekig úgy csinálták az emberek, mintha tök normális lenne.

A marketinget leginkább a koronavírushoz tudnám hasonlítani. A marketing egy mentális pandémia, a marketing-kampányok pedig mesterségesen kialakított járványok. Lehet azt mondani, hogy majd felkészítjük az egészségügyet oktatást hogy kezelje a helyzetet, de a pandémia mindig két lépéssel előbbre jár majd. Az egyetlen megoldás, a korlátozó intézkedésekhez hasonlóan, a reklámok betiltása, majd ha ez megvan, akkor lehet felkészíteni az oktatást, hogy egy egészségesebb, tudatosabb kapitalizmusra neveljen. De amíg a gyereket, a tinédzsert, az egyetemistát jobban érdekli a TikTok, a Facebook, a Youtube, a Netflix, meg hogy milyen okostelefont vegyen jövőre apuci pénzén, addig hiába erőlködünk a tudatosítással. A pandémia többször annyit fertőz, mint amennyit tudatosítasz, nem beszélve a különféle feszültségekről. Tőlem például sokan megkérdezték már ezen a fórumon, hogy nem érzem-e cikinek a 8 éves 3G telefonomat, amikor állásinterjún előveszem felírni egy telefonszámot. Én nem érzem annak, mert megvannak rá a megfelelő válaszaim és valószínűleg az fogja magát szarul érezni utána, aki megkérdezte, ha sokat firtatja. De mi van másokkal, mi van egy önbizalomhiányos tinédzserrel, akinek igazából maximum azért lenne feltétlenül szükséges mobilra, hogy elérjék a szülei, arra meg a 2G telefon is tökéletes. Na igen, ezen a téren kéne rendet rakni a fejekben. Így is tudna bőven fejlődni a világ és sokkal nagyobb értéke lenne egy kisebb példányban gyártott, drágább okostelefon szériának, ami tényleg csak azoknak lenne, akiknek szükségük van rá és már elértek valamit az életben, nem pedig kikunyerálták otthon, hogy tudjanak rajta tapicskolni, digitális konzumerkedni, függővé válni. Továbbá, mindig lesz a társadalomnak egy olyan rétege, aki szereti mindenből a legújabbat megvenni, meg úgy egyébként érdeklődik az új technológiák iránt. Ami a legnagyobb hiba, hogy ezt tömegtrenddé teszik, már-már megalázva, megszégyenítve azokat, akik nem követik.