( pink | 2021. 01. 13., sze – 01:19 )

Gyerekkorom óta különös perverziót érzek mindenféle akkumulátor és azok üzemállapotai, töltési folyamatai iránt. Vannak itthon olyan akksiim, amikről sokan nem is hallottak (NiZn és RAM pl.). És persze műszerezettség. Szoktam lítium-ion akkut bontani, stb. De ezeket nem csak úgy elkezdtem egyszer ébredés után.
Egy volt perionos mérnök jó ismerősöm, vele maratoni beszélgetésbe szokott torkollni a találkozás az ólomakkuk fejlesztéséről és azok problémáit illetően.
Autóakksit mindig olyat próbálok venni, amin még kicsavarhatók a kupakok - bár ez sajnos egyre ritkább. Ezeken még lehet cellát utántölteni, savkoncentrációt mérni, beállítani. Ez meg tudja hosszabbítani az élettartamot, mert az akksi valójában a nyári melegben megy tönkre. Csak télen veszed észre. :-) De nem is ezért csinálom. Hanem mert örömet okoz belenézni és látni a lemezeket, ahogy hullámzik fölöttük a sav.
Illetve ezeket akkuhalálkor szódabikarbónás vízzel ki lehet mosni és újrasavazni. Bár ez a művelet számomra olyan, amit jó volt párszor kíváncsiságból kipróbálni, de többet a büdös életben nem szeretném csinálni egy 20-30 kHUF-os akksi miatt.

A szóban forgó akksi szerintem menthetetlen. A csepptöltés nem fog semmit segíteni. Sima lötyögős akkuknál - főleg hosszú állás vagy mélykisülés után - nagy bikázóáramokkal lehet olykor eredményt elérni (másik, 100...200 Ah-s akksiról, egyszerre 1-2 másodpercig), utána már veszi a rendes töltést is - de ez baromi veszélyes és senkinek nem javaslom. Hidd el, nem vagy felkészülve rá, ami energia ott mászkál ilyenkor.
A minimum meggyőződni előtte, hogy az akku nem cellazárlatos, csak simán mélykisült vagy szekunder szulfátosodott.
Felitatott elektrolitosnál ez kevésbé járható út, és a veszélyességet is növeli, hogy ott nincs meg az a hőtranszfer és hőkapacitás az elektrolitban, ami a lötyögősnél igen (annál is illik felnyitni előtte a cellákat a lehetséges hirtelen gázfejlődés miatt).

Szép dolog a kíváncsiság, de szerintem az ilyen manőverek előtt megfontolandó, érdemes-e egy befosott akku miatt kockáztatni, hogy potenciálisan megvakulsz, megégsz, vagy lemarja az arcodat a sav. Esetleg a gyerekeddel történik mindez, aki épp odaszalad, miközben játszadozol. Ha rám hallgatsz, inkább verd ki, vagy simán csak menj el sétálni a családdal. Az akksit meg add oda autószerelő ismerősnek, amikor legközelebb olajcserére mész. Majd ő leadja a másik százzal együtt a bejáratott helyen.