( zeller | 2021. 01. 06., sze – 00:03 )

A két nap megfelel a "napokig" kitételnek - de ez kvázimindegy, mert használat közben is tölthető, illetve töltés közben is használható, ami egy autóról nem igazán mondható el (Az utánfutón húzott dízel áramfejelsztőt most felejtsük el :-) )

"Kivéve, ha megoldod, hogy Debrecenben rátöltsd a visszautat." - Azaz keressek az ügyfél/partner cég/rokon/akármi környékén egy töltőt, rakjam ott le az autót, és utána oldjam meg, hogy a célomhoz is elérjek. Aha.

"Budapest-Debrecen távolság egyébként 2x230 = 660 km, ami nem mondható átlagosnak, pláne nem hasonlítható az általam említett városi autózáshoz." - azaz legyen egy városi autó, meg legyen egy messzebre járós autó? Azaz két autó egy helyett? vagy hogy is van ez?

"Tehát elég jelentős bevételt termel, hiszen az itt felsoroltakat mind túlárazva kapja meg a márkaszerviz" - Definiáld már azt, hogy mit jelent a "túlárazva". Ahhoz, hogy adott márka kapcsán naprakész információkkal, eszközökkel, segédletekkel rendelkezzen egy szervíz, ahhoz bizony költeni kell. Minthogy a gyári információknak csak a gyártó van olyan módon a birtokában, hogy azt jogosult tovább is adni, így való igaz, hogy annyiért adja, amennyiért megveszik. Én szivesebben fizetek magasabb óradíjat egy olyan szerelőnek, aki tudja (mert mondjuk évente kétszer végigtolnak neki tipusismereti oktatást, meg részletes gyári szervízutasítás is ott van kézbél, ha kell), hogy mit és hogyan kell megcsinálni, mint annak, aki "látott már olyat" ami persze csak hasonló volt, és egyébként meg egészen másképp nézett ki...

"ha valami elektronika meghibásodik, rögtön az egész panelt kicserélik ahelyett, hogy az elromlott alkatrészt cserélnék benne"

Ez sajnos így van, a márkaszervíznek, de a gyártóknak sincs arra kapacitása, hogy specialistát tartsanak fenn elektronika javításra, márpedig mondjuk egy motorvezérlő teljes diagnosztikája és alkatrészcserés javítása kifejezetten eszköz- és speciális szaktudást igénylő munka. Egyébként meg ez a "piaci rés" is szépen be van tömve - 450E Ft (új motorvezérlő 15 éves autóba) helyett 49E Ft-ba fájt a gyújtásvégfokok cseréje, tehát van ilyen szervíz, és mivel jellemzően nem a gyári garanciaidő alatt kotlanak meg ezek a dolgok, így a harmadik fél általi javítás nem okoz garanciális vagy egyéb jogi jellegű problémát.

ólomaksi súlya... "Abból a szempontból, hogy alkalmas-e városi közlekedésre, majdhogynem mindegy." - nagyon nem mindgey: egy városi autó 6-800kg-os könnyű jármű kell, hogy legyen - ott az az 1-2 mázsányi különbség arányait tekintve igen jelentős. (Nagyon nem mindegy, hogy egy 130kg-os ember dolgozik lótifutiként, vagy egy 80kg-os...)

"A lítiumos akksik kizárólagosságának erőltetését kérdőjeleztem meg." - A NiMH energiasűrűsége kicsi, mint írtam, azaz legalább másfélszeres térfogatra van szükség ugyanakkora energia tárolásához, plusz a töltési idejük is hosszabb. Szóval nem csak Wh/kg, hanem Wh/köbdeciméter, illetve Wh/sok egyéb paraméter van, amiket együttesen vizsgáltak/vizsgálnak, és amik alapján választanak technológiát egyik vagy másik célra.

"a közlekedés villamosítása marhára nem fog menni, amíg kizárólag lítiumos akksikban gondolkodunk" -én ezt úgy fogalmaznám meg, hogy a közlekedés villamosítása marhára nem fog menni, amíg kizárólag akksikban gondolkodunk. Pláne akkor, ha a jármű vázába beépített, "begyógyított" aksikban gondolkodva nem fog menni. Hidrogénhajtás, cserélhető akkupakk (Elekromos targoncáknál simán megoldják, hogy nem a targonca áll le a töltés idejére, hanem csak az akkupakkot cserélik, és a lemerült megy töltőre, a virgonca meg kap egy feltöltöttet, és máris mehet vissza dolgozni...), és a jelenleginél nagyobb energiasűrűségű energiatároló megoldásokra van szükség.