( zZsOlTi | 2020. 12. 04., p – 15:31 )

"hivatalos viszonteladónál gyári 2 év"

Nem. Van 1év jótállásod és 1 év szavatosságod.

jótállás az mindenképp 1 év. És ez az amikor nincs vita, ha ezen időszakon belül hiba van, akkor a gyártó a felelős. Ez minden 10e Ft-nál drágább elektronikai cikknél így van (PTK), tehát más telefonoknál is, annyi a különbség az apple javára, hogy az apple-nél a beszerzés forrásától függetlenül tudod érvényesíteni a jótállást (mert ők így vállalják): ezért a szürkeimportos telefont pont ugyanúgy kicserélik/javítják a hivatalos apple szervizben, mint azt, amit hivatalos forgalmazónál vásároltál.

Ezen felül van még a 2 év kötelező szavatosság (ami szintén akkor indul, amikor megveszed a telót, tehát az egy év jótállás után már csak 1 év szavatosság van), amit a ptk előír és forgalmazó köteles adni. Ebben valóban van különbség, mert szürkeimport esetén nem tudsz hova menni a szavatossági problémáddal. Viszont ez amúgy sem ér sokat, a jótállásnál sokkal "gyengébb", pl fordított bizonyítási kényszer van. Jótállás alól csak akkor mentesül a gyártó/forgalmazó, ha bizonyítja, hogy a hiba a teljesítés után keletkezett. Szavatosságnál meg neked kell bizonyítani, hogy a hiba _nem_ a tejesítés után keletkezett a hiba, hanem már úgy vetted. Egy másfél éves hirtelen elromló oled panelnél pl hogy bizonyítod, hogy gyári hiba miatt romlott el? Sehogy. Jótállási időben ezt nem kell bizonygatnod.

Röviden: a jótállás az, ami ér valamit ha problémád van.

Apple.com:

"Fogyasztók magyarországi vásárlásaira jogszabályon alapuló kötelező jótállás vonatkozik, időtartama a garanciális igény esetén a garanciális időszak a leszállítás időpontjától számított 1 év, a Polgári Törvénykönyv alapján pedig szavatossági igény érvényesíthető, amelynek időtartama a leszállítás időpontjától számított 2 év. Az ilyen igényekre a helyi jogszabályok által meghatározott feltételek és követelmények vonatkoznak."